Mai vrem evenimente culturale?

E târziu. Nici soarele nu mai arde cu forţa tinereţii. O lumină incertă scaldă zona, cu cenuşiul ei obosit. Aici, în acest spaţiu golit prin trecerea timpului, un cuplu îşi trăieşte iubirea şi o exprimă prin(tre) gesturile unui cotidian redus la esenţă. Ghicim că afecţiunea lor nu mai cunoaşte exploziile gesturilor de început, ci se desluşeşte în micile mângâieri şi tachinări abia schiţate, ale târziului vieţii.
Articolul e bine scris, dar nu ne prea foloseste - evenimentul descris este indispobil la cumpararea de bilete si, ca de obicei la evenimente sponsorizate de ei, e mai mult un "eveniment de casa", pentru ca ei nu fac o sponsorizare eleganta ca in alte tari, ci isi rezerva partea leului in materie de locuri, de regula cele mai bune, si iau cel putin un sfert din sala, pe care apoi le dau pe invitatii celor "apropiati" [sistemul Pile-Cunostinte-Relatii functioneaza din plin si in "privata', nu doar in institutiile publice]. Culmea e ca deseori nici macar nu vin cei ce iau invitatiile, iar locurile raman goale. Am fost la cateva concerte Sonoro din editii diferite si intotdeauna JTI avea unele din cele mai bune locuri si destul de numeroase, dar rareori aparea cineva sa se aseze pe ele [cu exceptia celor ce vanau locuri mai bune decat reusisera sa obtina in mod cinstit la casa de bilete. Din punctul meu de vedere, si daca dispar aceste intalniri, la care nu prea imi amintesc sa fi reusit sa ajung (eu imi cumpar cinstit bilete, nu-mi place sa apelez la "prieteni", chiar si atunci cand ma pot ajuta usor la acest capitol), nu as suferi deloc. Modul in care sunt organizate si apoi prezentate face ca acest eveniment sa fie o mare ipocrizie. Un sponsor cinstit da banii si se multumeste cu faptul ca a fost mentionat ca atare, eventual primeste cateva bilete (nu mai mult de 4-5). Dar in Romania sponsorii se inghesuie sa ia "crema" locurilor din sala si abai daca mai ramane ceva - putin si prost - pentru public. Si atunci, pentru ce? Doar ca sa ne laudam ca facem? Ca sa-i amagim pe oameni si sa le lasam un gust amar in gura? Ca sa incercam sa cream o "fatza umana" unei industrii criminale, care castiga miliarde de pe urma sanatatii oamenilor? Incercarea de a lauda un astfel de eveniment mi se pare o ipocrizie cel putin la fel de mare. Bineinteles ca autoarea va primi invitatia de rigoare, eventual si un mic "comision" ca a scris de bine, lucru care iar nu e tocmai onest, mai ales cand nu se declara acest lucru (la marile publicatii, cei ce scriu si sunt finantati de companiile respective anunta acest lucru de la bun inceput). Daca nu le ia banii, atunci inseamna ca o face din pura prostie, ca e o prostie sa faci publicitate pe gratis unei firme hiperprospere.
As fi fost tentata sa va raspund pe larg, daca nu v-ar fi scapat piciorul atit de grav si de vast in groapa cu acuzatii nefondate si jignitoare (eufemism). La orice eveniment sponsorii au un numar de locuri rezervate. Cit de mare e acest numar nu aveti dv de unde sa stiti, e o chestiune contractuala diferita pt fiecare eveniment etc, asa ca vorbiti din imaginatie sau la comanda. Daca nu v-ati cumparat bilete la timp, nu inseamna ca toata lumea e vinovata ca nu v-ati informat cind trebuia. Faptul ca nu mai sunt bilete nu dovedeste decit ca evenimentul e foarte cautat. Cred ca se varsa prea mult resentiment din ce scrieti, ca sa merite sa mai continui. Iar afirmatia ca jurnalistii iau bani ca sa scrie despre evenimente culturale nu dovedeste decit ca nu cunoasteti domeniul si ca vi-l imaginati pe calapodul si dimensiunile dv. morale.
Ba vorbesc in deplina cunostinta de cauza, pentru ca in ultimii 30 de ani am fost la numeroase astfel de evenimente si am avut si informatii din interior. La evenimentele respective scaunele rezervate sunt marcate cu hartii pe care e scris numele sponsorului. Le-am vazut de nenumarate ori. Asta la evenimentele la care a fost posibil sa intru in sala. Cand apare numele JTI, cel putin 25-30% din locuri le sunt rezervate, intotdeauna printre cele mai bune. Acest lucru mi se pare imoral, pentru ca in tarile cu veche traditie sponsorii primesc un numar foarte mic de locuri la spectacolele respective. Desigur ca acest numar se stabileste contractual, nici nu am spus altceva, am spus doar ca acest numar este foarte mare. Am vazut cazuri la care, fiind mai multi sponsori, aproape 90% din locuri le erau cedate, publicului ramanandu-i doar cateva locuri in fundul salii. Afirmatii nefondate si jignitoare faceti dv. Nu am afirmat ca "toata lumea e vinovata" ca nu m-am informat din timp - desi aici pot acuza pe drept cuvant juranlistii ca nu anunta aceste evenimente din timp, ci scriu despre ele in ziua respectiva, cu o zi inainte sau post-factum. E logic ca un eveniment sa fie "foarte cautat" si sa fie sold-out cu mult timp inainte cand se pun in vanzare 100 (sau mai putin) de bilete intr-o sala de 1000 de locuri (sala de la Teatrul National e mult mai mica). Mi se pare o ipocrizie foarte mare sa scrii despre un eveniment oferit -teoretic- publicului, dar la care accesul publicului este foarte limitat, ca sa nu zic inexistent. Stiu foarte sigur ca jurnalistii iau bani ca sa scrie de bine despre anumite evenimente, asta nu mi se pare necinstit. Doar ca nu fac public acest lucru, si aici apare necinstea. Daca scriu pe gratis si fac publicitate gratuita, atunci inseamna ca o fac din prostie, pentru ca mi se pare o prostie sa faci publicitate pe gratis unei firme particulare care are castiguri uriase. Si inca ceva - domeniul ar fi mult mai bun si mai bine dezvoltat daca ar fi pe calapodul si dimensiunile mele morale. Ceea ce scrieti mai sus demonstreaza ca ale dv. sunt cele inadecvate. Ca si lipsa de comprehensiune a semanticii unui text, pe care il reinterpretati in cheie pur personala, fara a-i penetra sensurile adevarate. Daca vreti sa fiti cu adevarat "morala" si utila, atunci puneti mana si scrieti despre un eveniment atunci cand se lanseaza in spatiul public, iar publicul poate sa-si ia bilete, chiar daca asta se intampla cu multe luni inainte. Scriind cu o zi inainte sau dupa nu faceti nimanui niciun serviciu, cu exceptia celui de publicitate - platita sau gratuita - facuta sponsorului, nu evenimentului in cauza. Sau aspectul accesului publicului la un eveniment nu va intereseaza, ca aveti oricum rezervata o invitatie gratuita de presa (si numarul acestora este foarte mare la evenimentele culturale din Romania!!!) care va asigura accesul si un loc confortabil? Daca va e prea greu, atunci lasati-va de meserie! p.s. Da, am resentimente fata de jurnalistica de doua parale facuta de oameni care se vand ieftin si care scriu la comanda (spre deosebire de mine, care scriu propriile impresii si observatii, rezultate dintr-o experienta indelungata) si scriu prost, cateodata chiar fantezist, ca sa "dea bine" in presa.
Daca v-ar fi interesat cu adevarat, v-ati fi dus la repetitiile GRATUITE cu public. Recomand pe viitor. Cele bune.
Un alt raspuns pe langa subiect. Ca sa ma intereseze, ar fi trebuit, eventual si in primul rand, sa aflu ceva despre ele. V-ati obosit cumva sa o faceti? Eu unul nu-mi amintesc sa fi citit ceva in acest sens. Rolul principal al jurnalistului de calitate e de INFORMARE, adecvata, completa, corecta si la timp. Notiuni care va sunt straine cu desavarsire. In al doilea rand, repetitiile nu tin loc de spectacol, e ca si cum am bea, din nou, nechezolul comunist pe post de cafea. Din partea mea, puteti sa-l savurati pe indelete. Ati fi putut invata ceva din mesajele mele, dar incep sa cred ca va lipseste capacitatea necesara. Nu va lipseste insa acel atribut devenit caracteristic politicienilor actuali, de a ataca interlocutorul, eventual prin devierea discutiei.
vi se pare ca va datorez ceva? Sunteti in eroare si puneti astfel capat oricarui dialog civilizat. Bye bye.