Johan Kobborg răspunde mesajului de pe Facebook al Corinei Şuteu. Tot pe Facebook. Dirijorul Tiberiu Soare ar fi fost „mazilit“ de Rancea tocmai la Iaşi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Evoluţii noi în conflictul de la Operă: coregraful danez Johan Kobborg îi răspunde ministrului Culturii, Corina Şuteu, care a admis, într-un mesaj Facebook, că negocierile sunt „în impas“, întrebând, retoric, dacă îşi poate asuma cineva consecinţele „distrugerii trupei naţionale de balet“. Totodată, sursele „Adevărul“ spun că Rancea a executat un schimb „strategic“ de dirijori: Soare pleacă la Iaşi, iar în locul lui vine Bebeşelea.

UPDATE: Conform surselor „Adevărul“, interimara Beatrice Rancea ar fi executat o mutare „strategică“ pe tabla de şah a conflictului fără sfârşit de la Opera Naţională Bucureşti: l-a mutat pe dirijorul Tiberiu Soare, un profesionist în ale muzicii, dar contestat vehement pentru asumarea rolului de lider al „rebeliunii“ din aprilie, la Opera din Iaşi, al cărei director plin Rancea este în continuare, aducându-l în locul său pe Gabriel Bebeşelea, un tânăr şi talentat dirijor (28 de ani), unanim apreciat de lumea muzicală. Până în acest moment, atât Beatrice Rancea, cât şi Tiberiu Soare nu pot fi contactaţi pentru a confirma informaţia.

După două luni marcate de conflicte şi incertitudini la Opera Naţională Bucureşti, coregraful danez Johan Kobborg îi răspunde ministrului Culturii, Corina Şuteu, care a admis, într-un mesaj publicat pe Facebook, că negocierile sunt ”în impas”, întrebând, retoric, dacă îşi poate asuma cineva consecinţele ”distrugerii trupei naţionale de balet”.

Johan Kobborg aminteşte, într-un mesaj publicat pe contul personal de Facebook, de faptul că prezenţa i-a fost interzisă în incinta Operei Naţionale Bucureşti: ”Două luni, doi miniştri şi patru directori mai târziu,cele de mai sus nu au fost explicate public, sancţionate de persoane care aveau prerogative legale să o facă”.

Balerinul şi coregraful danez, care s-a ocupat de coordonarea trupei de balet, a menţionat, în acelaşi mesaj, că noul director interimar, Beatrice Rancea, nu i-a propus vreo soluţie, dar a încercat să afle de ce angajaţii ONB îi sunt ostili: ” De exemplu, nu mi s-a propus nimic de către directorul interimar, dar am fost întrebat ce cred despre motivele pentru care angajaţii ONB nu mă mai vor în instituţie. Îşi poate asuma cineva distrugerea echipei naţionale de balet atât de uşor?”

”Am puţină încredere într-un manager care, în loc să ia măsuri contra celor care au demonstrat lipsă de respect faţă de spectatori, boicotînd două spectacole de operă şi unul de balet, îl forţează pe ministru să intre într-un joc ”după regulile noastre sau deloc”, îşi încheie Kobborg mesajul.

Ministrul Culturii a publicat, luni seară, pe contul de Facebook, o ”informare cu privire la situaţia de la Opera Naţională din Bucureşti”, în care precizează că există ”anumite suspiciuni” privind legalitatea contractului pentru construcţia Sălii Operetei din Bucureşti, precum şi că negocierile dintre noul director interimar al ONB, Beatrice Rancea, şi Johan Kobborg au ajuns într-un ”impas”. Cu toate acestea, Corina Şuteu afirmă că, din punctul de vedere al Operei Naţionale, dialogul rămâne deschis.

Gabriel Bebeselea

FOTO: Dirijorul Gabriel Bebeşelea, noua achiziţie a Operei Naţionale Bucureşti

În ”informare”, ministrul Corina Şuteu reaminteşte că pe 25 mai 2016, Beatrice Rancea a fost numită manager interimar al Operei din Bucureşti.

”Situaţia Operei ilustrează o gravă discrepanţă între realitatea artistică şi realitatea administrativă a instituţiilor de cultură din România”, este concluzia demnitarului, care exemplifică prin situaţia Sălii de spectacol a Operetei, marcată de ambiguităţi care privesc legalitatea contractului: ”În acest moment, există mari suspiciuni privind legalitatea contractului pentru construcţia Sălii Operetei din Bucureşti (bdul Octavian Goga nr.1). Sala de spectacol inaugurată în ianuarie 2015 nu are proces de recepţie, în condiţiile în care construcţia are statut de şantier, clădirea neavând avize şi nici autorizaţii de funcţionare. Totodată, lucrările de la Operă nu sunt finalizate. În acest moment sunt studiate variantele de soluţionare a acestor probleme”, a scris Şuteu, pe contul de Facebook.

În ceea ce priveşte rămânerea lui Johan Kobborg la Opera Bucureşti, ministrul Şuteu nu are un ton optimist şi admite că negocierile sunt în impas ”Managerul interimar, dna Beatrice Rancea, a propus continuarea colaborării sub diverse forme atât lui Johan Kobborg, cât şi Alinei Cojocaru cu Opera Naţională, dar condiţiile acestei colaborări trebuie să ţină cont de o contractualizare conformă cu legislaţia în vigoare. Deocamdată această negociere este în impas. Din punctul de vedere al Operei Naţionale dialogul rămâne deschis”.

Privitor la una dintre doleanţele protestatarilor,  separarea Operei de Operetă,  aceasta se poate face ”fie prin reorganizarea instituţiei prin preluarea personalului în urma unui concurs, fie prin preluarea directă a personalului pe funcţii echivalente. Este nevoie de o analiză atentă şi riguroasă în urma căreia Ministerul Culturii îşi va asuma una dintre variante în consultare cu partenerii sociali, managerul interimar şi ceilalţi parteneri instituţionali implicaţi”.

Corina Şuteu reaminteşte că la Opera Naţională din Bucureşti se află în continuare Corpul de Control al prim-ministrului, care îşi va definitiva Raportul în următoarele luni şi că , în decursul următoarelor luni, Beatrice Rancea va fi acompaniată de asistenţa Ministerului Culturii pentru a putea soluţiona problemele de ordin administrativ ale instituţiei. ”Ministerul Culturii îşi reafirmă încrederea în deciziile pe care managerul interimar le va lua pentru a reabilita şi relansa activitatea instituţiei care a traversat o importantă criză în ultimile două luni”,îşi ncheie ministrul Culturii informarea publicată pe contul de Facebook.

Mai mulţi artişti balerini, care au lucrat sub îndrumarea coregrafului Johan Kobborg, i-au transmis, vineri, mesaje de mulţumire şi încurajare danezului, când acesta şi-a strâns lucrurile pe care le mai avea la ONB.  Dansatorii s-au  declarat ”dezamăgiţi de declaraţiile politicienilor care sunt de faţadă” şi ”şocaţi că doar în România se alungă astfel starurile baletului mondial”.

În contextul tensiunilor de la Opera Bucureşti, culminate cu demiterea ministrului Culturii Vlad Alexandrescu şi numirea unui alt interimar la Operă, Beatrice Rancea, Opera Naţională Bucureşti a pierdut drepturile de reprezentare pentru două mari producţii internaţionale, a anulat Gala Internaţională a Dansului, programată pentru 28 aprilie şi a oprit trei reprezentaţii, în condiţiile în care spectatorii erau deja în sală.

Opera Naţională Bucureşti a fost scena unor conflicte deschise între noua conducere numită de Vlad Alexandrescu, dirijorii Vlad Conta şi Tiberiu Soare, şi balerinul Johan Kobborg, care avea atribuţii de coordonare a Companiei de balet.  Tensiunile s-au accentuat, ducând la un vid de putere la ONB şi la demisia ministrului Culturii, criticat de preşedintele Klaus Iohannis pentru felul în care a gestionat criza de la Operă.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite