Johan Kobborg a demisionat de la Opera Naţională. Azi, la ora 18.00, protest în faţa Operei, la care şi-a anunţat participarea şi celebra Alina Cojocaru

Johan Kobborg a demisionat de la Opera Naţională. Azi, la ora 18.00, protest în faţa Operei, la care şi-a anunţat participarea şi celebra Alina Cojocaru

Johan Kobborg şi-a anunţat oficial demisia, printr-o scrisoare deschisă postată pe pagina sa de Fecabook  FOTO: Eduard Enea

„Pe 12 aprilie 2016, îmi voi depune demisia  la directorul general interimar, Vlad Conta. A fost una dintre cele mai grele decizii pe care le-am luat, dar nu am de ales în situaţia creată de managementul Operei Naţionale“, a declarat Johan Kobborg luni seară. Efectele imediate ale retragerii lui Johan Kobborg de la ONB: se vor pierde drepturile pentru toate spectacolele de balet antamate sub conducerea sa, în calitate de director artistic.

Ştiri pe aceeaşi temă

"Pe 12 aprilie 2016, îmi voi depune demisia  la directorul general interimar, Vlad Conta. A fost una dintre cele mai grele decizii pe care le-am luat, dar nu am de ales în situaţia creată de managementul Operei Naţionale.

În 2013 am acceptat să conduc Corpul de Balet cu scopul de a-i ridica standardele la un nivel internaţional.
Mă uit înapoi şi spun, cu mândrie şi cu onestitate, că am îndeplinit acest lucru.

A fost bucuria mea să fac parte dintr-un management cu un spirit vibrant şi entuziast, care a reuşit într-un timp incredibil de scurt să aducă producţiile de operă şi de balet la un nivel şi o calitate atât de înalte, de care România poate fi mândră.

După schimbările de management recente am înţeles foarte clar, atât ca persoană, cât şi ca artist, că nu pot continua fară să-mi compromit munca, etica şi morala.

Imediat, noul management mi-a distrus încrederea în modul cum va funcţiona instituţia mai departe. Dansatorii au fost intimidaţi şi ameninţaţi, minciuni au fost folosite pentru a linişti situaţia creată de noul management, pentru a crea o imagine mai bună a Operei şi a conducerrii, chiar dacă asta a însemnat să fie învinovăţiţi artişti inocenţi şi oneşti.

Acesta nu e calea mea, nu voi putea face parte niciodată dintr-o asemenea echipă de conducere", a declarat Johan Kobborg pe pagina sa de Facebook.

Johan Kobborg are numai cuvinte de laudă pentru echipa, dansatorii cau care a lucrat:

"Viaţa nu înseamnă hârtii, ci adevăruri. În decembrie 2013, am acceptat această responsabilitate pentru că m-am îndrăgostit de acest loc. M-am îndrăgostit de entuziasmul, de dorinţa aproape tangibilă, o dorinţă capabilă să mute munţii din loc şi să înfăptuiască lucruri bune pentru această ţară. Nicio barieră, cerul era limita în acest demers inspirat, artistic şi creativ. ONB a avut un start minunat, cunosc atât de mulţi oameni care s-au îndrăgostit de energia acestui loc. ONB era unică. Un caz curios de libertate artistică, nealterată de forţe din afară. Autentic pentru sine însuşi şi autentic pentru noi.

 Am fost responsabil şi încă sunt pentru viitorul dansatorilor, pentru viitorul baletului în România.  (..) Am învăţat de la voi, oameni ai acestei ţări să iau atitudine şi să rămân ferm pe poziţie.

"Şi voi face acest lucru în continuare în faţa a ceea ce ştiu că va reprezenta o întoarcere în trecut, când această companie era condusă de teamă şi teroare şi când tot ceea ce era bun şi adevărat în ea lipsea. Ştiu faptul că actuala conducere va face fix acest lucru ", spune Kobborg.

Melomanii şi balerinii protestează azi în faţa Operei

Astăzi, la ora 18.00, este organizat un protest în faţa Operei Naţionale Bucureşti, intitulat „Manifest pentru Valori. Solidaritate cu Johan Kobborg“. Evenimentul a fost iniţiat pe facebook de un grup de susţinători, melomani şi spectatori ai Operei, dar lui i s-au raliat persoane din interiorul instituţiei, precum balerina Alice Minoiu sau maestra de balet Florica Stănescu, care au anunţat că vor participa.

UPDATE: Johan Kobborg a distribuit pe facebook-ul său un tweet al Alinei Cojocaru, care spune că se va alătura în această seară protestatarilor.

 ”Merg la 18.00 la Operă, pentru că vreau să le mulţumesc lui Johan Kobborg şi echipei ONB pentru ce au creat şi pentru a lua poziţie pentru propriile credinţe şi convingeri”, scrie Alina Cojocaru, pe contul de Twitter.

”Cred că e timpul ca noi, ca ţară şi ca iubitori de cultură, să acţionăm ca ţară membră în Uniunea Europeană, să protejăm o instituţie să nu se întparcă în epoca intimidărilor, ameninţărilor şii minciunilor”, a adăugat balerina.

„Ne-am săturat ca impostura să dea la o parte rând pe rând toate valorile autentice. Avem nevoie de oamenii valoroşi care chiar construiesc ceva aici. Până ieri credeam că paşii împleticiţi ai autorităţilor duc spre ceva. Azi am aflat că de fapt iar ne-au păcălit.

Avem nevoie de Johan Kobborg. Avem nevoie de Alina Cojocaru. Avem nevoie de ceea ce au construit. Avem nevoie să construiască în continuare. Avem nevoie de Operă ca instituţie de performanţă. Hai astăzi seară la ora 18 la Operă să îi susţinem!

Şi să facem presiune pentru găsirea unei soluţii pe termen lung. O soluţie bună pentru Operă, bună pentru dezvoltarea ei. Să le arătăm că nu ne sunt indiferenţi. Să ne arătăm nouă că viitorul nostru nu ne e indiferent. E despre Valori şi acţiune. Hai!“, se spune în manifestul de pe Facebook.

Alina Cojocaru a precizat, pentru News.ro, că nu va mai dansa la Bucureşti, în aceste condiţii:

”Participarea mea pe scena ONB va lua sfârşit”.

Reacţii numeroase de susţinere internaţională pentru Johan

Totodată, reacţiile de susţinere de pe pagina de Facebook a lui Johan Kobborg din partea unor personalităţi internaţionale au venit unele după altele, semnate de dansatori, coregrafi, manageri de primă-mână de pe scenele lumii. Reacţiile au fost foarte virulente faţă de noua conducere interimară.

De asemenea, marile companii de balet, cu care Johan Kobborg, a colaborat au anunţat, în scrisori oficiale către conducerea ONB, că-şi retrag drepturile de reprezentare pentru spectacolele lor, implicate la Opera Naţională Bucureşti - toate fiind producţii antamate sub conducerea şi credibilitatea lui Johan Kobborg, în calitate de director artistic al Companiei de Balet.

Johan Kobborg se teme, potrivit surselor Adevărul, că odată cu rămânerea lui Tiberiu Soare, în funcţia de director adjunct interimar al ONB, acesta va împiedica, în calitatea sa managerială, realizarea spectacolelor de balet, pentru care e nevoie de numeroase aprobări administrative din partea conducerii pentru tot ceea ce înseamnă producţia unui spectacol - nu numai dans - ci şi costume, decoruri, scenotehnică, lumini, etc. 

ONB va pierde nu numai de spectacolele de balet de o valoare artistică incontestabilă, dar îi va pierde şi pe artiştii de valoare internaţională care dansează în  aceste producţii, precum şi turneele programate de Johan Kobborg, în străinătate, pentru Corpul de Balet. Alina Cojocaru nu va mai dansa în spectacolele de balet ONB, dacă Johan Kobborg demisionează.

Scurt istoric al conflictului: doi directori interimari la Operă, numiţi într-o singură săptămână

Tiberiu Soare l-a retrogradat pe Johan Kobborg, din funcţia de director artistic la cea de balerin cu litera K, în ansamblul de balet, pe site-ul Operei Naţionale

Tot ceea ce s-a creat la Corpul de Balet al Operei Naţionale Bucureşti (ONB), în ultimii doi ani de când s-a ocupat de acesta coregraful danez Johan Kobborg, pare definitiv periclitat de tot ce s-a întâmplat, în instituţie, în ultima săptămână.

Luni, 4 aprilie, ministrul Culturii Vlad Alexandrescu l-a schimbat pe directorul interimar George Călin, numindu-l în locul său pe dirijorul Tiberiu Soare, tot interimar (directorii ONB vor fi interimari până la clarificarea situaţiei juridice a lui Răzvan Ioan Dincă, directorul stabilit prin concurs în 2012).

Prima decizie a noului director interimar a fost una neaşteptată: ştergerea numelui lui Johan Kobborg de pe site-ul Operei ca având funcţia de director artistic al Corpului de Balet şi plasarea acestuia în lista de ansamblu a balerinilor, la litera „K“, conform ordinii alfabetice.

În urma acestei situaţii, Johan Kobborg a anunţat că-şi va da demisia. Cele două reprezentaţii cu "Manon", de pe 9 şi 10 aprilie, cu Marina Minoiu şi, respectiv, Alina Cojocaru, păreau la un moment dat definitiv compromise, cele două artiste anunţând că nu vor dansa, dacă Johan Kobborg îşi dă demisia.

Ministrul Culturii Vlad Alexandrescu a intervenit vineri, 8 aprilie, pentru deblocarea crizei de la ONB şi  l-a înlocuit pe directorul interimar numit luni, dirijorul Tiberiu Soare, cu Vlad Conta, un alt dirijor reputat. Lui Soare i s-a propus să accepte postul de director adjunct.

"În situaţia creată la Opera Naţională din Bucureşti, care a cunoscut o escaladare nedorită în ultimele zile, dl. Tiberiu Soare a convenit împreună cu mine să se retragă din postul de director general interimar, acceptând postul de director adjunct. L-am rugat pe dl. Vlad Conta, în care am de asemenea mare încredere, să preia postul de director general interimar al Operei Naţionale din Bucureşti. I-am propus d-lui Johan Kobborg să ocupe un post nou creat de director artistic al baletului ONB", a declarat, vineri, ministrul Culturii Vlad Alexandrescu.

Cele două reprezentaţii "Manon" din weekend au avut loc, numai duminică seară, schimbându-se distribuţia: în locul Alinei Cojocaru a dansat Andra Ionete, iar în locul lui Friedmann Vogel a fost balerinul Barnaby Bishop.

Spectacole rămase fără drepturi de reprezentare

Până acum sub conducerea lui Johann Kobborg, au avut loc, la Opera Naţională Bucureşti, premierele: „Giselle“, „Classical Symphony. Petite Mort. Marguerite and Armand“, „La Sylphide“, „La fille mal gardée “, „DSCH/The Dream“, "Manon".

„Cu excepţia „Giselle“ şi "Manon", Alina Cojocaru a dansat în toate aceste spectacole. Artista apare în premierele de gală, după aceea balerine române rulează în distribuţiile spectacolelor, având şansă să apară de-a lungul întregii stagiuni, pe prima scenă a ţării.

În revista „Dance Europe”, una dintre cele mai prestigioase publicaţii internaţionale dedicate artei dansului, cronicarul britanic Mike Dixon a inclus, în octombrie 2015, Compania de Balet a Operei Naţionale Bucureşti la secţiunea ,,Compania Anului“. Acelaşi critic a nominalizat-o pe balerina Marina Minoiu, prim-solistă a Operei Naţionale Bucureşti, la ,,Cea mai bună interpretare feminină“ pentru rolul Marguerite din baletul „Marguerite and Armand“

„Dacă înainte eram întrebată dacă există un corp de balet la Opera Naţională din Bucureşti, iată că suntem apreciaţi în reviste prestigioase din străinătate. E meritul lui Johan Kobborg că am ajuns aici“, a subliniat Alina Cojocaru.

Datorită noile performanţe şi spectacole, Corpul de Balet al ONB a început să facă, după mulţi ani, turnee în străinătate. Tandemul Alina Cojocaru şi Johan Kobborg a organizat, pe 9 decembrie 2015, o Gală de Balet la New York, proiect cu scop caritabil pentru balerinii români din Corpul de Balet al Operei Naţionale Române (ONB).

„Sper să duc Corpul de Balet şi la Sydney, pas cu pas ne impunem pe scenele lumii. Îmi folosesc toate relaţiile şi legăturile internaţionale, pe care le am, în acest sens“, spunea, atunci, Kobborg.

Însă acum, în situaţia creată de noul managemet interimar de la ONB, tot ceea ce a construit până acum Johan Kobborg pare compromis definitiv.


Balerina Alina Cojocaru, născută la Bucureşti, a studiat la Kiev timp de şapte ani, perfecţionându-se apoi, din 1997, la Şcoala Regală de Balet din Londra, în urma câştigării unei burse în cadrul Concursului Internaţional de Balet de la Laussane. A dansat în Compania de Balet din Kiev, apoi la Londra, în 1999, fiind promovată ca prim-balerină. După succesul repurtat în "Giselle", ea a devenit solist principal (2001) al Companiei Regale de Balet de la Covent Garden.

În 2002, Alina Cojocaru a apărut pentru prima oară pe scena românească, interpretând, alături de ansamblul Operei Naţionale Bucureşti, rolul titular din "Giselle". A revenit, în anul următor, pentru a dansa, alături de Johan Kobborg, la Gala de Balet din Festivalul şi Concursul Internaţional "George Enescu". Ea a primit şi distincţia Ordinul Naţional pentru Merit în grad de Cavaler.

Alina Cojocaru a fost desemnată, în 2004, cea mai bună balerină la festivalul Monaco Dance Forum, şi la gala premiilor Nijinsky, distincţie acordată o dată la doi ani. În 2009, evoluţia balerinei Alina Cojocaru în spectacolul "Giselle" din 2001, de la Royal Opera House din Londra, s-a clasat pe locul al zecelea în topul celor mai bune dansuri ale deceniului. Totodată, Alina Cojocaru s-a numărat printre cele patru laureate ale premiului pentru "Balerina deceniului", decernat în 2010 cu ocazia unei prestigioase gale internaţionale - "Stars of the 21st Century" -, care a fost organizată la Moscova. În afară de Alina Cojocaru, atunci au mai fost premiate Lucia Lacarra, din Spania, şi Svetlana Lunkina şi Diana Vishneva, din Rusia.

Johan Kobborg s-a născut la Copenhaga. S-a pregătit la Academia de Balet Funen din Odense (Danemarca), iar, în 1988, la vârsta de 16 ani, a intrat la Şcoala de Balet Regală Daneză. S-a alăturat Baletului Regal Danez în anul 1989, a devenit solist în 1991 şi prim-solist în 1994. După 11 ani, timp în care a dansat aproape toate rolurile masculine importante la compania daneză, Johan Kobborg s-a alăturat ca prim-solist Baletului Regal din Londra, în septembrie 1999.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: