Cei mai talentaţi dansatori ai Institutului de Teatru, vor prezenta pe 28 noiembrie, ora 20:00, la Teatrul Naţional Bucureşti, trei momente coregrafice, aparţinând unor importanţi coregrafi contemporani: Whim (Capriciu) de Alexander Ekman, In Memoriam de Sidi Larbi Cherkaoui şi The Prom (Balul) de Lorena Nogal.

IT Dansa este o pepinieră de stele în ascensiune, toţi dansatorii fiind selecţionaţi după absolvire de mari companii: Nederlands Dans Theater (Olanda), Verpommer Theatre (Germania), Euregio Staatstheater am Gämeplatz (Germania), el Ballet Gulbenkian (Portugalia), Abcdance Company (Austria), Companhia do Bailado (Portugalia). Coregrafi recunoscuţi la nivel mondial cum ar fi Jirí Kylián, Ohad Naharin, Rui Horta, Nacho Duato, Ramon Oller, Toni Mira, Akram Khan, Sidi Larbi Cherkaoui sau Alexander Ekman nu doar au predat, dar au şi realizat coregrafii speciale pentru IT Dansa, lecţiile devenind spectacole extraordinare.

Whim, lucrare semnată de Alexander Ekman, va fi prezentată în premieră în România, la Întâlnirile JTI.  „Whim analizează modul în care ne păstrăm sănătatea mintală, în timp ce în adânc ne cuprinde nebunia. Piesa oferă o varietate de situaţii inspirate din viaţa reală. Încet-încet, am început să conştientizez că am creat o muzică oarecum bizară, întunecată şi tristă. Iar la final, nu ştii sigur dacă să râzi sau să plângi. Este amuzant, însă nu este chiar ilar. Este trist, dar nu chiar atât de trist. Este plăcut, fără a fi cu adevărat astfel”, îşi explică Ekman demersul coregrafic. Alexander Ekman a creat zeci de piese pentru companii de dans din toată lumea şi a primit numeroase premii, printre care „Medea Award – Inventor of the year” sau „National Dance Award UK”. 

La baza piesei In Memoriam, în coregrafia lui Sidi Larbi Cherkaoui stă legătura dintre realitate şi amintire. „Dansatorii explorează mişcările atracţiei şi repulsiei, magnetismul şi antimagnetismul, în scopul analizării semnificaţiei cuvântului „armonie”. Tandreţea (atracţia) şi agresivitatea (repulsia) îşi au originea în aceeaşi sursă, într-un joc intim al polarizării”, declară coregraful. În 2008, Sidi Larbi Cherkaoui a primit titlul de Coregraful de Excepţie al Anului, decernat de Baletul Tanz şi de un comitet format din 40 de critici de dans din întreaga Europă pentru munca sa din 2007 şi 2008. În 2009, a primit Premiul Cultural European Kairos acordat de Alfred Toepfer Stiftung, şi a fost apreciat de juriu pentru „a fi înfăţişat întrebări despre existenţa umană, exprimate prin mişcare şi pentru legăturile create între elemente diferite din culturi diferite”. Sidi Larbi Cherkaoui a fost invitat al Întâlnirilor JTI în 2014, iar în 2019, la Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu, a primit o stea pe Aleea Celebrităţilor, care i-a fost acordată de JTI.

The Prom, în coregrafia Lorenei Nogal explorează situaţiile de zi cu zi, care par neînsemnate, dar care ne influenţează puternic. „Mă întreb: oare oamenii îşi dau seama de cantitatea de lucruri mărunte care, fără să realizăm, sunt capabile să ne schimbe existenţa? (...) datorită acestor lucruri mărunte devii cine eşti sau cine ţi-ai dori să fii” (Lorena Nogal). Lorena Nogal s-a format ca dansator în cadrul Institutului de Teatru din Barcelona, iar în calitate de coregraf a fost recunoscută şi premiată în competiţii naţionale importante.

Cu această ocazie am vorbit şi noi cu Catherine Allard, director artistic al companiei IT Dansa.


Catherine Allard

Cum s-a născut compania IT Dansa?

IT Dansa a luat fiinţă în 1996 la Institutul de Teatru din nevoia şi dorinţa de a crea un pod între şcoală şi profesie. Pentru studenţii noştri compania a devenit imediat un punct de referinţă şi un ţel. Fiind motivaţi de dorinţa de a intra în companie, ei au devenit mai ambiţioşi şi mai performanţi.

Ştiu că şi dumneavoastră aţi fost ballerina. Care sunt primele dumneavoastră amintiri legate de dans?

Îmi amintesc de o dorinţă nestăvilită de a dansa, apoi de primii mei paşi veseli de dans după metoda lui Jacques Dalcroze în care dansul ţăşneşte din muzică în mod spontan, şi de “Ritualul primăverii” a lui Maurice Bejart cu Baletul secolului XX.  

Aveţi dansatori şi coregrafi favoriţi?

Sigur că am dansatori favoriţi. Unii dintre ei nu foarte cunoscuţi. Pe când studiam la Mudra School a lui Bejart, tânără fiind, o admiram pe Angele Albrecht, o dansatoare din compania lui Bejart. Sigur că Nureev şi Margot Fonteyn au marcat istoria dansului, iar Jean Babilée era un personaj în sine. Apoi ai mai fost dansatori cu care am lucrat şi de la care am învăţat mult precum Anna Laguna, Nacho Duato, Jeanne Solan, Sabine Kupferberg, Mariko Ayoama, Toni Fabre. Aş mai aminti de o dansatoare foarte specială din prima generaţie IT Dansa. Lydia Bustinduy, care acum lucrează la Nederlands Dance Theater.

Care este producţia de care dumneavoastră sunteţi cea mai mândră?

“Producţia” mea numărul unu este fiica mea, iar apoi, desigur, IT Dansa.   

Care este linia artistică a companiei?

Cuvintele cheie sunt “muncă” şi “versaltilitate”. Puterea companiei stă în tinereţea şi energie dansatorilor. Ei sunt conştienţi de faptul că sunt interpreţi, nu doar balerini, sunt şi actori, dacă vreţi. IT Dansa este suma calităţilor fiecărui dansator în parte, caşlităţi care contribuie la forţa echipei.

Ce pregăteşte compania pentru viitorul apropiat?

Ne dorim să celebrăm 25 de ani de la întemeierea IT Dansa aducându-i din nou pe scenă pe toţi cei care şi-au început cariera alături de noi şi care au devenit apoi faimoşi în întreaga lume.

Ce reprezintă IT Dansa în dansul mondial?

O oportunitate excepţională pentru studenţi, un mod excelent de a le desăvârşi studiile. Pentru cei care au dansat în companie reprezintă o uriaşă familie, iar pentru dansul mondial compania noastră reprezintă trecutul, prezentul şi viitorul.