INTERVIU Tenorul Ioan Hotea, care a cântat cu Placido Domingo: „Îmi doresc să rămân cu picioarele pe pământ, să rămân om pe lângă artistul de pe scenă“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La doar 24 de ani, tenorul Ioan Hotea a lucrat deja în două spectacole dirijate de Placido Domingo şi joi a debutat în „La Traviata“, în rolul lui Alfredo Germont, cu ocazia deschiderii stagiunii la Opera Naţională Română.

Laureat în anul 2013 al Concursului Internaţional de Canto „Le Grand Prix de l’Opéra”, organizat de Opera Naţională Bucureşti, tenorul Ioan Hotea este deja un nume cunoscut pe scenele internaţionale de operă. Anul acesta el a debutat la Paris, la Opera Bastille, în rolul Tebaldo din „I Capuletti e i Montecchi” de Vincenzo Bellini, a susţinut un concert la Theater an der Wien alături de celebra soprană Edita Gruberová, a colaborat cu Plácido Domingo, la două spectacole, „I due Foscari” („Cei doi Foscari”) de Giuseppe Verdi la Theater an der Wien şi „Amelia al ballo” de Giancarlo Menotti la Opera din Monte Carlo. 

Cu ocazia deschiderii noii stagiuni, am stat de vorbă cu un tânăr tenor (24 de ani), care promite să devină unul dintre cei mai apreciaţi cântăreţi de operă români. Începând cu anul viitor, Hotea va deveni colaborator permanent al teatrului de operă de la Wiesbaden (Germania), unde va interpreta rolurile principale masculine din operele „La traviata” de Giuseppe Verdi, „Don Pasquale” şi „L’elisir d’amore” de Gaetano Donizetti, „Così fan tutte” („Aşa fac toate”) de Wolfgang Amadeus Mozart.

Adevărul: Cum a fost să lucrezi cu Placido Domingo?

Ioana Hotea: Prima noastră întâlnire a fost la Monte Carlo, unde am cântat într-un spectacol dirijat de el, o operă de Gian Carlo Menotti – "Amelia al ballo". Chiar i-am cerut un sfat în privinţa spectacolului Traviata, pe care îl când acum în stagiunea Operei Române. Vroiam să ştiu dacă nu este prea devreme pentru vocea mea să abordez un repertoriu verdian şi l-am întrebat dacă este potrivit pentru momentul acesta să debutez în Traviata, la 24 de ani. Domigo mi-a spus că pentru genul meu de voce, nu voi avea probleme, în plus, spectacolul de Menotti are o ţesătură asemănătoare cu La Traviata.

Ce ai învăţat de la Domingo?

Cel mai mult m-a impresionat modestia lui şi accesibilitatea lui ca om, deşi este o persoană atât de importantă, vorbeşte şi cu femeia de serviciu şi îi dă aceeaşi importanţă pe care i-o dă fiecărui om din teatru, îi respectă pe toţi la fel. Lucrul acesta m-a impresionat foarte mult, în lumea asta întâlneşti multe dive care cred că sunt absolute şi nimeni nu e ca ele, dar uite că unul dintre cei mai mari artişti ai momentului are o modestie şi o accesibilitate cum nu întâlneşti des la oameni care au ajuns la nivelul lui. Şi eu îmi doresc să rămân cu picioarele pe pământ, să rămân totuşi om pe lângă artistul de pe scenă.

Ce fel de voce ai?

Sunt un tenor liric. Am descoperit că am voce la o vârstă relativ fragedă, era chiar perioada când cântau cei trei tenori şi am început să-i imit. M-a fascinat opera şi am început să aprofundez domeniul. Antrenamentul ţine de tehnică vocală care trebuie să pornească după ce se schimbă vocea la pubertate. Primul meu contact cu lumea operei a fost înainte de 14 ani şi profesorul meu de canto din baia Marea mi-a zis să revin după ce mi se schimbă vocea ca să fie sigur că rămâne intactă, că sunt tenor şi nu devin bariton.

Vocea se poate schimba după pubertate, însă în cazul meu nu au intervenit mari schimbări şi am continuat studiul canto.

Sunt anumite opere care sunt periculoase pentru vocea unui cântăreţ?

Da, bineînţeles, indiferent de ce voce ai, trebuie să porneşti într-un anumit ritm, să abordezi operele într-o anumită ordine, chiar într-o ordine cronologică dacă stai să te gândeşti. Spre exemplu, pe vremea lui Mozart, orchestra nu avea atât de multe instrumente şi poţi să cânţi cu o voce mai subţire. În schimb, orchestra lui Wagner din secolul al XIX-a are şi mai multe instrumente, în operele lui Wagner bubuie orchestra şi tu trebuie să te faci auzit peste ea. Aşa că începi repertoriul cu Mozart, apoi Donizetti şi avansezi ca la 30 de ani să poţi cânta Puccini, Wagner. În plus, te ajută şi experienţa de viaţă mai încolo, şi maturitatea vocii.

image

Cum ajungi să cânţi cu volumul pe care îl ai acum, al unui tenor de operă?

Ţine de tehnică şi de maturitatea vocală, evident că la 12 ani nu aveam acelaşi volum şi capacitate vocală pe care le am acum. La 18 ani aveam o voce mai subţire, dar de la an la an vocea evoluează. Dacă porneşti destul de devreme într-o carieră este foarte important să-ţi calculezi bine repertoriul şi să-ţi dai seama dacă ţi se potriveşte la momentul respectiv. Pentru mine Traviata este un test fiindcă voi cânta această operă şi în Germania şi mi-am dorit să debutez cât mai devreme posibil. Un cântăreţ trebuie să cânte în cât mai multe teatre ca să îşi facă mâna, dar aici la Opera Română mă simt ca acasă. Mi-e dragă opera fiindcă aici am început să cânt în cor, în primul an de facultate.

Cum a fost?

Nici nu-mi doream să cânt ca solist, mă gândeam ce frumos este să fii în costumele alea să cânţi în cor, în spectacole ca Aida. M-a fermecat.

Cum l-a înţeles pe Alfredo

Cum te-ai pregătit pentru Traviata?

Am citit cartea "Dama cu camelii", care stă la baza libretto-ului operei Traviata şi cred că am reuşit să-l înţeleg pe Alfredo când am citit cartea, însă fiecare regizor are o altă viziune. Spre exemplu, Alfredo din Traviata pe care o punem în scenă acum are o dragoste obsesivă faţă de Violeta, chiar în carte scrie că el o urmăreşte doi ani de zile până îi vorbeşte prima dată.

Cum intri în personaj?

Când eşti pe scenă nu îţi mai aminteşti că eşti tu, pur şi simplu te transformi în personaj. Nu mă mai gândesc deloc că femeia din faţa mea nu este iubita mea, eu o iubesc sincer în fiecare scenă. Între mine şi ea încerc să fac o conexiune energetică, să pară cât mai real ceea ce interpretăm, altfel e teatru fals şi doar cântăm frumos, fără energie.

Care e diferenţa dintre o voce de operetă şi una de operă?

Opereta se bazează şi pe teatrul vorbit, deci trebuie să ai talent şi la asta, iar personajul de operetă e mai complex, însă vocal e mult mai accesibilă, nu este atât de dificilă şi de complexă ca opera.

Care este compozitorul tău preferat?

Puccini. M-a impresionat atât de mult, încât am zis că opera e foarte frumoasă, că nu este o formă de artă expirată. Mi-au dat lacrimile când am auzit pentru prima dată operele lui Puccini. Deşi eu am făcut pictură până la 16 ani şi muzica era doar un hobby, mi-am dat seama când am ascultat Puccini că nu poate să mai rămân doar un hobby. Când eram mic eram atât de emotiv când mă ruga lumea să cânt încât mă închideam într-o cameră şi ei ascultau de afară. Vocea era atât de proeminentă încât mă ascultau vecinii de la alte etaje. Acum nu mai am emoţii, deja stăpânesc vocea, tehnica, am experienţă.

CV

Laureat în anul 2013 al Concursului Internaţional de Canto „Le Grand Prix de l’Opéra”, organizat de Opera Naţională Bucureşti, tenorul Ioan Hotea este deja un nume cunoscut pe scenele internaţionale de operă. Anul acesta el a debutat la Paris, la Opera Bastille, în rolul Tebaldo din I Capuletti e i Montecchi” de Vincenzo Bellini, a susţinut un concert la Theater an der Wien alături de celebra soprană Edita Gruberová, a colaborat cu Plácido Domingo, la două spectacole, „I due Foscari” („Cei doi Foscari”) de Giuseppe Verdi la Theater an der Wien şi „Amelia al ballo” de Giancarlo Menotti la Opera din Monte Carlo (cu Domingo dirijor). De curând, Ioan Hotea s-a întors din China, unde a susţinut două spectacole cu opera „La traviata” de Giuseppe Verdi, alături de concerte alături de soprana Liping Zhang, sub conducerea muzicală a dirijorului Yang Yang, la Qintai Concert Hall.

Ioan Hotea a debutat în rolul Alfredo anul acesta, la Opera Naţională Română din Timişoara. Începând cu anul viitor, Ioan Hotea va deveni colaborator permanent al teatrului de operă de la Wiesbaden (Germania), unde va interpreta rolurile principale masculine din operele „La traviata” de Giuseppe Verdi, „Don Pasquale” şi „L’elisir d’amore” de Gaetano Donizetti, „Così fan tutte” („Aşa fac toate”) de Wolfgang Amadeus Mozart. Din repertoriul său mai fac parte roluri precum Don Ottavio din „Don Giovanni” de Wolfgang Amadeus Mozart şi Almaviva din„Il barbiere di Siviglia” („Bărbierul din Sevilla”) de Gioachino Rossini, Filipeto din “I quatro rusteghi” de Ermanno Wolf-Ferrari, Rinuccio din „ Gianni Schicchi” de Giacomo Puccini, Ducele de Mantua din “Rigoletto”de Giuseppe Verdi.

Absolvent al Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti în 2013, unde a studiat cu tenorul Ionel Voineag şi soprana Mariana Colpoş, Ioan Hotea colaborează cu Opera Naţionale Bucureşti din anul 2011.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite