Ghici cine vine azi la Cotroceni

Ghici cine vine azi la Cotroceni

Marco Horvat şi instrumentul său baroc

Săptămâna aceasta au loc ultimele două concerte din cea de-a IX-a ediţie a Festivalului de Muzică Veche Bucureşti. Azi, de la ora 19.00, în Salonul Cerchez al Muzeului Cotroceni, sunteţi invitaţi la „Par mes Chants“, un recital solo susţinut de Marco Horvat (Franţa, voce, teorbă şi chitară barocă). În program, printre alţii: Girolamo Frescobaldi (1583-1643).

Ştiri pe aceeaşi temă

După un regal baroc dedicat celor 250 de ani trecuţi de la stingerea marelui compozitor francez Jean-Philippe Rameau (1683-1764), muzicianul regilor Franţei (regal care a inclus şi un concert Rameau al clavecinistei românce Raluca Enea, susţinut în incinta Bisericii Anglicane), a IX-a ediţie a Festivalului de Muzică Veche Bucureşti 2014 continuă cu spectacolul de muzică barocă „Par mes Chants“, susţinut de artistul francez Marco Horvat. Recitalul acestui artist complex înseamnă o combinaţie rafinată de voce, teorbă şi chitară barocă care va avea loc, cum spuneam, la Muzeul Naţional Cotroceni, astăzi de la ora 19.00.

Frescobaldi şi Regina Isabela de Castilia

„A cânta cum îţi doreşti, fără a fi constrâns de acomodarea cu ceilalţi muzicieni“, aşa cum scria Giulio Caccini, este un domeniu atât de vast de cunoaştere, dar oferit atât de rar muzicienilor şi publicului. Fascinat de libertatea unui asemenea demers, Marco Horvat ne prezintă artistul complex, într-o comunicare perfectă între postura de solist şi cea de acompaniator. În program, lucrări de: Honoré d’Ambruys, Joseph Chabanceau de la Barre, Gabriel Bataille, Giulio Caccini, Bellerofonte Castaldi, Girolamo Frescobaldi, Charles Hurel, Girolamo Kapsberger.

Concertul de închidere a Festivalului va avea în program „Musicas Para la Camara de Isabel de Castilla“, fiind susţinut de ansamblul spaniol de muzică veche Cinco Siglos şi soprana Delia Agúndez (Spania), vineri 21 noiembrie, la ora 19.00, de data aceasta la Palatul Bragadiru.

Renaşterea muzicală spaniolă: un peisaj contrastant cu menestreli gălăgioşi şi personaje austere oficiind serviciile liturgice ale Capelei Regale. În salonul său însă, Regina Isabel dă frâu liber imaginaţiei muzicienilor Curţii ce îi desfată auzul în momentele nostalgice de reflecţie, cu harpe, lăute, fluiere şi fidel. Cancionero de Palacio este tot ce a rămas scris din acele vremuri şi, inspiraţi de acest volum, Cincos Siglos recrează în concert atmosfera intimă a muzicii de cameră din timpul regilor catolici ai Spaniei. În program, lucrări de: Juan del Encina, Francisco De la Torre, Diego Ortiz.

Voce, teorbă şi chitară barocă

Ca şi la ediţiile anterioare, Festivalul de Muzică Veche Bucureşti aduce în atenţia publicului „doza obişnuită de inedit“ prin organizarea pentru prima dată în Bucureşti a unui recital de voce, teorbă solo şi chitară barocă, susţinut de Marco Horvat din Franţa. Mai multe ne explică organizatorii de la Asociaţia Antiqva.

Cu sute de ani în urmă, interpreţii cântau fie combinând sunetul unui instrument cu corzi ciupite cu inflexiunile vocii umane, fie printr-o delicată susţinere armonică sau melodică sau, dimpotrivă, oferindu-i cântăreţului energia ritmică pe care nu o poate realiza singur. La fel ca vechea liră a Antichităţii, ca harpa trubadurilor şi truverilor sau ca lăuta contemporanilor lui Ronsard, teorbele lui Caccini şi Lambert crează un spaţiu în care vocea e liberă, iar cuvintele sunt cântate şi clar înţelese, iar poezia ajunge la ascultător în toată frumuseţea ei.

Marco Horvat – un artist compex şi inovator

Fascinat de libertatea de a cânta fără a fi constrâns de acomodarea cu ceilalţi muzicieni, Marco Horvat ne prezintă artistul complex, specializat în domeniul muzicii medievale şi renascentiste, într-o comunicare perfectă între postura de solist şi cea de acompaniator. Marco Horvat a a evoluat ca solist şi instrumentist în aproape toate ţările din Europa, în India şi în America Latină. De asemenea, este unul dintre foarte puţinii interpreţi contemporani de muzică veche ce a preluat într-adevăr rolul lăutistului cântăreţ, aşa cum era el cunoscut acum câteva sute de ani.

„Aristocraţia sufletului“

Una dintre inovaţiile muzicale ale lui Marco, „Horvat’s Song Book“ („Culegerea de Cântece a lui Horvat“), oferă publicului creaţii din manuscrise preţioase, compilate în timp de autori şi interpreţi anonimi ai secolului al XVII-lea. O parte dintre lucrările ce alcătuiesc colecţia vor fi prezentate chiar în recitalul de la Bucureşti – „Par mes Chants“. Marco a alcătuit culegerea pornind de la cântecele şi piesele sale instrumentale favorite: cele care l-au însoţit zeci de ani, la fel de îndrăgite şi acum ca şi la începutul carierei sale, şi cele la care publicul din toată lumea a răspuns cu căldură. Deşi această muzică a fost creată pentru aristocraţi, ea le vorbeşte astăzi tuturor, adulţi sau copii, cunoscători sau începători, bogaţi sau săraci, pentru că Marco Horvat este convins că „adevărata aristocraţie este cea a sufletului“.

Festivalul organizat de Asociaţia Antiqva se bucură de o mare atenţie din partea publicului, fiind cotat pe locul trei între „cele mai frecventate festivaluri din Bucureşti“, conform Barometrului de consum cultural pe anul 2014, realizat anual de de Institutul Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală. Biletele la concertele Festivalului de Muzică Veche Bucureşti 2014 pot fi procurate prin reţeaua Eventim.

Citeşte şi:

Rameau 250, sărbătorit şi la Bucureşti

Rameau cu Raluca Enea la Biserica Anglicană

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările