Este omagierea pe care oraşul natal al Haricleei Darclée şi prin el, ţara întreagă, o aduc legendarei soprane, creatoarea absolută a arhetipalului rol Floria Tosca, eroina pucciniană.

Mariana Nicolesco – inspiratoarea şi sufletul manifestărilor

Demersul nu ar fi fost posibil, fără iniţiativa celebrei soprane Mariana Nicolesco, fondatoarea în 1995 a Festivalului şi Concursului Internaţional de Canto „Hariclea Darclée”, manifestări devenite tradiţionale, care se împletesc cu Cursurile de măiestrie în arta cântului susţinute de distinsa artistă. Prin Mariana Nicolesco, Brăila trăieşte odată în plus afirmarea culturală, importantă şi în contextul participării la competiţia pentru obţinerea titlului de Capitală Culturală Europeană 2021.

În două decenii, peste 2500 de tineri aspiranţi la gloria lirică aparţinători a 50 de ţări de pe cinci continente au trecut pe la Brăila, la concurs sau au absorbit cunoştinţele împărtăşite de ilustra soprană.

Renumele manifestărilor de pe malul Dunării a mers departe în lume. În 6 august 2015, prestigiosul cotidian italian „Corriere della sera” titra sub semnătura reputatului critic de operă şi eseist Paolo Isotta „Constantin Brâncuşi, George Enescu, Mariana Nicolesco sau cultul unei ţări pentru gloriile sale”. O asociere onorantă a trei nume-reper ale culturii române dintotdeauna, prin care autorul vorbeşte despre Hariclea Darclée şi concursul ce-i poartă numele, despre George Enescu „unul dintre compozitorii supremi ai secolului XX”, încheind „Preşedintă a concursului, Mariana Nicolesco este printre altele Ambasador Onorific UNESCO, iar soţul său, marele istoric de artă Radu Varia, a scris cartea fundamentală despre o altă glorie a ţării, Constantin Brâncuşi, gigantul sculpturii moderne (...)”.

Vorbind despre ediţia jubiliară, a 20-a, trebuie consemnat că în afara Înaltului Patronaj al Preşedintelui României, Festivalul şi Concursul „Hariclea Darclée” au obţinut – graţie prestigiului fondatoarei – şi Înaltul Patronaj UNESCO.

Din 28 iulie în 9 august, 13 zile victorioase

          Deschiderea festivă, cu cuvintele de întâmpinare ale Primarului Brăilei, Aurel Simionescu, Înalt Prea Sfinţitului Părinte Casian, Arhiepiscopul Dunării de Jos şi Marianei Nicolesco, a precedat Concertul inaugural din sala Teatrului Municipal, un auditorium luat cu asalt de public în fiecare seară.

Concertul de arii din opere de Bellini, Mozart, Verdi, Gounod şi Donizetti a fost susţinut de soprana Adela Zaharia şi basul Bogdan Taloş, laureaţi ai Concursului „Darclée”, acompaniaţi la pian de Alexandru Petrovici.

În ziua următoare a demarat şi concursul, structurat pe etape.

Sâmbătă 1 august, dr. Stephan Poen a susţinut conferinţa „Concursul, Festivalul şi Cursurile de Măiestrie Artistică – 20 de ani de glorie a artei cântului”.

Sub genericul „Reîntâlnire cu talente revelate de Concurs”, recitalul baritonului spaniol Alvaro Lozano (laureat al Marelui Premiu Darclée) şi al invitaţilor săi (mezzosoprana Oana Andra, bas-baritonul Zoltan Nagy, Adela Zaharia şi Bogdan Taloş) a înfăţişat, duminică 2 august, în acompaniamentul pianistic al lui Marco Balderi, pagini de Mozart, Rossini, Donizetti, Bellini, Verdi, de Falla şi Ginastera.

„Elixirul dragostei”

Continuând tradiţia reprezentării concertante în variantă semiscenică a unor titluri din literatura istorică de operă tălmăcite de voci tinere, în seara de vineri 7 august, publicul a aplaudat timp de 15 minute, în sala Teatrului Municipal, opera „Elixirul dragostei” de Donizetti, care a purtat amprenta pregătirii artistice a Marianei Nicolesco. A rezultat o interpretare de nivel internaţional.

Prezentă permanent în scenă, Mariana Nicolesco a monitorizat discursul muzical şi, ce este important, a insuflat tuturor spiritul performanţei, curajul, concentrarea, elanul, siguranţa.

Tenorul Ioan Hotea a fost un Nemorino exemplar, căruia i-a dăruit lirismul de „tenore di grazia”, cu o linie vocală fluid condusă, bazată pe respiraţie lungă şi egalitate între registre. Tânărul a construit frazele muzicale prin aplicarea unor precepte belcantiste, cu atacuri în sonorităţi moi şi expansiuni de sunet, cu diminuendi, crescendi, mezzevoci şi abandonuri extatice. Nu au lipsit declanşările energice. Întrutotul, Hotea a afişat cultura stilistică dobândită de la marea soprană, desăvârşită belcantistă.

În rolul Adina, a cântat soprana Silvia Micu, dăruită cu vocalizarea agilă a unui glas lejer, strălucitor şi dezinvolt în exprimare, o artistă delicioasă în atitudine.

Inteligent a abordat rolul Dulcamara Zoltán Nagy, autorul unei lecturi de amănunţită analiză, cu culori şi accente bine potrivite în redarea unui personaj suculent şi pretenţios ca expresie. Alvaro Lozano a fost un dinamic Belcore, iar soprana Mihaela Alexa, bine distribuită ca Giannetta.

La pupitru, italianul Marco Balderi a condus Orchestra Festivalului Darclée inspirând-o cu largile sale cunoştinţe de stil, cu tempi adecvaţi şi potrivită zugrăvire a atmosferei „giocoso”, cu urmărire precisă a vocaliştilor. Şi-a dat concursul Corul Filarmonicii „George Enescu”, pretenţios amplasat în primele rânduri din sală, un ansamblu bine pregătit de dirijorul său stabil, Iosif Ion Prunner.

„Două decenii în lumea capodoperelor”...

          ... a fost genericul sub care, pe Esplanada Dunării, în faţa a 10000 de spectatori, a avut loc sâmbătă 8 august un concert extraordinar ce a celebrat cele două decenii ale Festivalului şi Concursului.

Programul, de mare popularitate, a cuprins pagini orchestrale („Eine kleine Nachtmusik” de Mozart, Preludiul operei „Carmen” de Bizet, Poloneza din „Evgheni Oneghin” de Ceaikovski, „Hora staccato” de Grigoraş Dinicu, Intermezzo din „Cavalleria rusticana” de Mascagni), corale („Qual interminabile andirivieni” din „Don Pasquale” de Donizetti, „Gloire immortelle” din „Faust” de Gounod, Corul vânătorilor din „Freischütz” de Weber, Corul „a bocca chiusa” din „Madame Butterfly” de Puccini, „Va, pensiero” din „Nabucco” de Verdi şi marele Cor triumfal din „Aida” verdiană), dar şi pagini vocale.

Zoltán Nagy (aria calomniei din „Bărbierul din Sevilla” de Rossini), Alvaro Lozano (aria toreadorului din „Carmen” de Bizet), Silvia Micu („Les filles de Cadix” de Delibes) şi Ioan Hotea („La donna è mobile” din „Rigoletto” de Verdi) au reprodus prestaţiile din seara cu „Elixirul dragostei”.

Lor li s-au alăturat Oana Andra (primul Mare Premiu Darclée în 1995, încăodată excelentă în aria Rosinei din „Bărbierul din Sevilla), Adela Zaharia (vaporoasă Margareta în aria bijuteriilor din „Faust”), Bogdan Taloş (impresionant în Rondoul lui Mefisto din „Faust”), tenorul Adrian Dumitru (spectaculos în „Nessun dorma” din „Turandot” de Puccini).

Aceleaşi ansambluri, Orchestra Festivalului Darclée şi Corul Filarmonicii bucureştene, au fost dirijate de Marco Balderi, dar şi de... Alvaro Lozano în Intermezzo din „Cavalleria rusticana”.

Pentru încheiere, tuturor celor care au fost aplaudaţi în concert, li s-au adăugat finaliştii concursului, peste 50 de tineri care, împreună şi în aplauzele cadenţate ale publicului entuziasmat, au cântat spumosul Brindisi din „Traviata” verdiană, ale cărui ultime acorduri au fost efectiv dominate de Si bemol-ul acut al Marianei Nicolesco, masiv, grandios, strălucitor şi glorios, sonor peste toate cele 50 de voci!

Concursul

          A avut cea mai mare participare din toate timpurile, 184 de tinere speranţe din 21 de ţări. Juriul a fost prezidat de Mariana Nicolesco şi i-a avut în componenţă pe Marco Balderi (Italia), Baoyi Bi (China), Eugenio Girardi (Italia), Josef Hussek (Austria), Stanislaw Daniel Kotlinski (Polonia), Stephan Poen (Israel), Felix Serraclara (Spania), Flavio Trevisan (Italia).

          Iată palmaresul:

MARELE PREMIU DARCLÉE – tenorii Ioan Hotea şi Adrian Dumitru, ambii din România. Marele Premiu a fost oferit de Banca Naţională a României şi a fost înmânat, în numele Guvernatorului acad. Mugur Isărescu, de dr. Radu Varia, membru de onoare al Academiei Regale Scoţiene.

PREMIUL I – sopranele Ekaterina Morozova (Rusia), Silvia Micu (România) şi tenorul Pavel Kolgatin (Rusia)

PREMIUL II – contratenorul Victor Jiménez Díaz (Spania) şi mezzosopranele Florentina Soare (România), Anna Marshania (Abhazia)

PREMIUL III – sopranele Martyna Cymerman (Polonia), Irina Baianţ şi Alida Barbu, ambele din România

PREMIILE DE EXCELENŢĂ – baritonii Alexandru Chiriac (România), Jang-Won Lee (Coreea de Sud), soprana Marcelina Beucher (Polonia), tenorul Sung Hyun Kim (Coreea de Sud), mezzosoprana Sorana Negrea-Stoica (România)

PREMIILE SPECIALE ALE JURIULUI – sopranele Alexandra Tărniceru, Apollonia Egyed din România şi Armine Vardanyan (Armenia), mezzosoprana Yuan Lu, baritonul Wenbo Su, ambii din China.

PREMIILE FUNDAŢIEI DARCLÉE – soprana Ramona Păun şi basul Iustinian Zetea din România, sopranele Galina Averina (Rusia) şi Ayse Özkan-Winell (Turcia), baritonul Krzysztof  Caban (Polonia).

PREMIILE PENTRU CEL MAI BUN TÂNĂR INTERPRET – sopranele Aida Pavăl (România) şi Zhouni Pan (China), başii Andrei-Paul Nicoară şi Ion-Ovidiu Stancu din România.

Josef Hussek, membru al Juriului Internaţional, a acordat un premiu constând dintr-un masterclass la Salzburg, tenorului Eusebiu Huţan (România), finalist al concursului.

În afara Băncii Naţionale a României, alţi sponsori au asigurat unele premii: Consiliul Judeţean Brăila, Titan Edilitara Brăila, Crina & Jean Naturel, Patria Credit Erste Bank etc.

          Toţi cei 31 de tineri distinşi au cântat în Concertul de Gală al Laureaţilor, duminică 9 august, acompaniaţi de Orchestra Festivalului Darclée, dirijată de Marco Balderi, în prezentarea Marianei Nicolesco şi în ovaţiile nesfârşite ale audienţei.

Opera Magna

La concert, criticul a remarcat mai multe aspecte. În primul rând, înaltul nivel calitativ al concursului, expresie a atractivităţii şi importanţei pe care competiţia le iradiază în lume. Faptul că Marele Premiu a mers către doi români, primul - recent câştigător al Concursului „Operalia – Plácido Domingo”, celălalt – câştigător tot în acest an al Concursului Internaţional de Canto al Chinei (Ningbo), a demonstrat clasa tinerilor noştri artişti de operă, valoarea şcolii naţionale de cânt, ambii tenori fiind gata pentru lansare internaţională. Dar nu numai despre ei este vorba. Sunt convins că juriul n-a departajat uşor, astfel încât distincţiile s-au împărţit. De altfel şi Mariana Nicolesco a spus: „Am fost dintotdeauna adepta premierii cât mai multor noi talente.” Cel puţin după prestaţiile din concert, personal am remarcat voci valoroase, pregătiri corespunzătoare, abordări stilistice potrivite, perspective serioase. Totul a validat ţinuta exemplară a concursului, care i-a adus marele renume.

Seara a mai cuprins câteva momente festive: dacă în deschidere s-au dat citire mesajelor Preşedintelui României şi Directorului General UNESCO adresate Marianei Nicolesco, la final a avut loc înmânarea Medaliei Darclée Orchestrei Festivalului şi violoncelistului Marc Loznic, pentru „excepţionala pregătire a orchestrei”. De asemenea, dirijorului Marco Balderi. S-au exprimat mulţumiri Guvernului României, Ministerului Culturii şi Primarului Brăilei. A fost citit mesajul ministrului Culturii şi au fost înmânate Marianei Nicolesco Diploma şi Trofeul de Excelenţă din partea Ministerului Culturii.

Bineînţeles, serata s-a încheiat prin intonarea de către toţi cei 31 de laureaţi a tradiţionalului Brindisi din „Traviata”, peste care s-a ridicat glasul suprem al Marianei Nicolesco. Mare însufleţire în sală din partea unui public sedus, care va aştepta cu sufletul la gură viitoarele manifestări desfăşurate sub egida „Hariclea Darclée – Mariana Nicolesco”!

Învingători au fost mulţi competitori, cum spunea Mariana Nicolesco „în măsura în care s-au depăşit pe sine”, dar marea învingătoare a fost chiar distinsa soprană, pentru strălucirea dată manifestărilor, pentru spiritul glorios pe care l-a insuflat ca parte din propria-i glorie artistică, pentru înaltul şi permanentul laudatio adus memoriei Haricleei Darclée.

Festivalul şi Concursul „Hariclea Darclée” reprezintă OPERA MAGNA a Marianei Nicolesco. Alături de marile ei succese mondiale.