Favoriţii criticilor la Premiile Gopo

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Absenţa „Amintirilor din Epoca de Aur“ de la Gopo e aspru criticată
Absenţa „Amintirilor din Epoca de Aur“ de la Gopo e aspru criticată

Cu o abţinere şi patru voturi pentru, „Poliţist, adjectiv“ devine cel mai bun lungmetraj al anului. Cel mai bun actor este Adrian Titieni, în opinia criticilor de film. Cât despre interpretarea feminină, profesioniştii în ale filmului nu pot alege între Monica Bârlădeanu şi Hilda Peter.

Codruţa Creţulescu, Cristina Corciovescu, Tudor Caranfil, Mihai Chirilov şi Cristi Mărculescu au răspuns invitaţiei suplimentului „Adevărul literar şi artistic" de a-şi alege propriii câştigători la Premiile Gopo.

Aproape toţi aceşti critici şi-au exprimat şi ofurile apropo de procesul de nominalizare, unele soldate cu abţineri. Cu toate acestea, potrivit specialiştilor în ale peliculei, „Poliţist, adjectiv" iese victorios la trei categorii:

„Cel mai bun film de lungmetraj", „Cea mai bună regie" şi „Cel mai bun scenariu". La secţiunea consacrată actorilor în rol principal, a fost preferat Adrian Titieni, singurul pentru care au votat doi critici; la interpretare feminină, Monica Bârlădeanu şi Hilda Peter sunt la egalitate, fiecare adjudecându-şi două voturi.

Peste 400 de profesionişti activi din toate domeniile industriei de film româneşti au fost invitaţi să voteze câştigătorii Premiilor Gopo. Juriul responsabil pentru nominalizările celei de-a patra ediţii a fost alcătuit de Dana Băcanu (exploatant, Noul Cinematograf al Regizorului Român), Viorica Bucur (critic de film), Cristian Comeagă (producător, câştigătorul Premiului Gopo pentru „Cel mai bun film" în 2009), Mihai Fulger (critic de film), Radu Muntean (regizor, premiat cu Gopo în 2009 pentru „Boogie"), Cristian Niculescu (scenograf) şi Mara Nicolescu (scenaristă şi actriţă). Gala Premiilor Gopo va transmisă în direct de TVR 1 de la Palatul Parlamentului - Sala Unirii, luni, 29 martie, începând cu ora 21.10. În premieră, evenimentul va putea fi urmărit şi de către ascultătorii de radio, în direct la Radio România Cultural, dar şi integral, online.

Codruţa Creţulescu

Cel mai bun film de lungmetraj: „Poliţist, adjectiv"

Cea mai bună regie: Adrian Sitaru („Pescuit sportiv")

Cel mai bun scenariu: Radu Jude şi Augustina Stanciu („Cea mai fericită fată din lume")

Cel mai bun actor într-un rol principal: Adrian Titieni („Pescuit sportiv")

Cea mai bună actriţă într-un rol principal: Maria Dinulescu („Pescuit sportiv")

Ca orice lege din România, şi cea a cinematografiei e ambiguă şi aplicabilă în funcţie de context. Mă deranjează faptul că au rămas pe dinafară alte filme, mult mai îndrituite să se găsească pe lista nominalizaţilor - „Le Concert" e departe de a fi un film bun, fiind banal şi lipsit de originalitate, adeseori vulgar şi dominat de stereotipuri jenante.

Cele mai notabile absenţe, aşadar, sunt, ca un făcut, tocmai cele două filme de debut realizate independent de CNC - „Pescuit sportiv" (de departe cel mai ambiţios film al anului - filmat exclusiv din POV-urile celor trei personaje, debutul lui Adrian Sitaru în lungmetraj reprezintă un pariu riscant din punct de vedere stilistic şi, în consecinţă, merita promovat ceva mai bine de profesioniştii din domeniu) şi „Francesca", în regia lui Bobby Păunescu.

„Cealaltă Irina“ a câştigat un premiu la Anonimul, dar nu şi simpatia criticilor

„Cealaltă Irina“ a câştigat un premiu la Anonimul, dar nu şi simpatia criticilor

Să zicem că „Francesca" nu i-a convins pe membrii juriului. De acord. Dar cu „Pescuitul" ce-au avut? Adică au considerat că Sitaru a făcut o treabă excepţională la regie (deci nominalizare), că Adrian Titieni şi Maria Dinulescu sunt cât se poate de buni (alte nominalizări) şi că montajul nu-i tocmai ceva cu care să te ruşinezi (nominalizare, deci), dar că, cu toate astea, filmul nu e de nivelul categoriei „Cel mai bun film".

Adică părţile sunt bune, întregul... not so much. Cum naiba se ajunge la o asemenea concluzie îmi scapă cu desăvârşire... Şi astea nu-s singurele dubioşenii din listă... De exemplu, două scenarii modeste precum „Întâlniri încrucişate" şi, respectiv, „Cealaltă Irina", au primit votul juriului în defavoarea turului de forţă izbândit de Cristian Mungiu şi-ale sale „Amintiri din Epoca de Aur", şi chiar a net superioarelor „Călătoria lui Gruber" sau „Pescuit sportiv" (marele „ţepuit" al nominalizărilor, cum ar spune cineva).

Îţi trebuie mult curaj să-i nominalizezi pe cei doi protagonişti ai unui film care trebuie văzut (de mai multe ori, chiar) pentru a fi crezut. Mă refer aici, desigur, la Valentin Popescu şi Olimpia Melinte, „eroii" isterico-pornografici din „Cele ce plutesc". Cele două nominalizări cu pricina îmi par într-atât de suspecte, încât am senzaţia că-s fine ironii (sau atacuri pe şleau, cum preferaţi) la adresa regizorului filmului, belicosul Mircea Daneliuc.

Cristi Mărculescu

Cel mai bun film de lungmetraj: „Poliţist, adjectiv"

Cea mai bună regie: Corneliu Porumboiu („Poliţist, adjectiv")

Cel mai bun scenariu: Ileana Muntean, Mircea Stăiculescu şi Andrei
Gruzsniczki („Cealaltă Irina")

Cel mai bun actor într-un rol principal: Florin Piersic jr. („Călătoria lui Gruber")

Cea mai bună actriţă într-un rol principal: Monica Bârlădeanu
(„Francesca")

Cel mai bun film este simplu de ales, date fiind nominalizările: „Poliţist, adjectiv". Şi logic, Corneliu Porumboiu pentru regie. Nu ştiu ce planuri are Porumboiu, dar nu pot decât să sper că următorul lui film va fi mai non-festivalier şi mai omogen. „Poliţistul" are meritele lui clare, dar şi segmentele, şi momentele lui (la fel de) clare (urmărirea, discuţia despre piesa Mirabelei Dauer, demonstraţia lexicalo-semantică a lui Bebe Ivanov şi schema viitoarei manevre). Care segmente nu sunt tot timpul congruente şi dau filmului un iz de artificialitate.

Ireproşabil când prezintă rece, static şi stagnant urmărirea suspectului, demonstrativ şi cinic în momentele în care se clarifică esenţa slujbei unui poliţist, superb încheiat cu o schemă de atac. Scenariul cel mai interesant ar fi al filmului „Cealaltă Irina". Pe alocuri insuficient dezvoltat din regia preţioasă şi poetică (avem de-a face cu dramă individuală, dramă cu imigraţie, realism social, puseuri de onirism şi elemente de thriller conspiraţionist), dar scenaristic vorbind e capabil să pună în ecuaţie şi durerea şi paranoia şi furia cauzate de dispariţia Irinei din titlu.

Radu Jude şi Marius Panduru, la filmări

Radu Jude şi Marius Panduru, la filmări

Mă aşteptam ca filmul lui Radu Gabrea să fie nominalizat şi pentru scenariu, pe care l-am apreciat în egală măsură ca rolul titular, un Curzio Malaparte abulic şi alergic, de care Florin Piersic jr se achită (dublat sau nedublat în italiană) foarte onorabil. Competiţia e puternică. Nu am nimic de obiectat la rolurile interpretate de Andi Vasluianu şi  Dragoş Bucur, Valentin Popescu este o bestie memorabilă în „Cele ce plutesc", dar „merg pe" Malaparte impersonat de Piersic.

Dincolo de toate scandalurile din jurul „Francescăi", aş opta pentru Monica Bârlădeanu. Nu pentru că este cea mai „glam" actriţă, cât pentru  jocul actoricesc subtil şi memorabil, în ciuda abordării regizorale distante. E genul de personaj lipsit de laturi sexy, drame şi traume insurmontabile pe care Bârlădeanu reuşeşte să îl contureze discret şi într-un context competitiv poate fi prea uşor trecut cu vederea.

Cristina Corciovescu

Cel mai bun film de lungmetraj: „Poliţist, adjectiv"

Cea mai bună regie: Corneliu Porumboiu („Poliţist, adjectiv")

Cel mai bun scenariu: Corneliu Porumboiu („Poliţist, adjectiv")

Cel mai bun actor într-un rol principal: Andi Vasluianu („Cealaltă Irina")

Cea mai bună actriţă într-un rol principal: Hilda Peter („Katalin Varga")

Cred că 2009 a fost un an fast pentru cinematograful românesc. Nu pentru că ar fi generat numai capodopere, ci pentru că a avut multe filme bune, unele foarte bune şi - ce e foarte important - o cantitate neglijabilă de deşeuri. Aceasta se reflectă direct în nominalizările la Premiile Gopo care, în sfârşit, nu se mai află în situaţia de „Adame, alege- ţi nevasta!".

În ciuda acestei oferte onorabile, dupa părerea mea există un singur concurent care aleargă mult în fruntea plutonului: Corneliu Porumboiu cu filmul său, „Poliţist, adjectiv", remarcabil prin originalitate, curaj şi coerenţă. Este o lecţie de cinema  greu de repetat (chiar şi de către Porumboiu însuşi).

Drept care i-aş acorda fără ezitare premiile pentru film, regie şi scenariu. În privinţa actorilor, poziţia mea nu mai e atât de categorică. Pentru interpretare masculină oscilez între Dragoş Bucur („Poliţist, adjectiv") şi Andi Vasluianu („Cealaltă Irina"), amândoi demonstrând strălucit capacitatea de a schimba registrul.

Până la urmă s-ar putea ca balanţa să încline în favoarea lui Vasluianu la care această schimbare e totală. Pentru interpretare feminină favoritele mele rămân Maria Dinulescu („Pescuit sportiv") şi Hilda Peter („Katalin Varga"). Cred că forţa tragică a actriţei de la Cluj îi dă acesteia un mic avans. Ce va alege până la urmă breasla se va vedea foarte curând.

Tudor Caranfil

Cel mai bun film de lungmetraj: „Poliţist, adjectiv"

Cea mai bună regie: Corneliu Porumboiu („Poliţist, adjectiv")

Cel mai bun scenariu: Corneliu Porumboiu („Poliţist, adjectiv")

Cel mai bun actor într-un rol principal: Dragoş Bucur („Poliţist, adjectiv")

Cea mai bună actriţă într-un rol principal: Hilda Peter („Katalin Varga")

A existat, mereu,  în ultimii ani, în construcţia unui clasament de valori ale cinematografiei naţionale, câte un titlu care să focalizeze majoritatea Premiilor Gopo. Asemenea titluri au fost, succesiv „Moartea domnului Lăzărescu" în 2005, „A fost sau n-a fost?", în 2006, „4, 3, 2" în 2007 şi „Restul e tăcere" în 2008.

În virtutea unui asemenea model, nu voi ezita să afirm că „Poliţist, adjectiv" se află în aceeaşi situaţie pentru anul 2009. Cred deci că ciudata comedie a lui Cornel Porumboiu este favorită, nu numai în cursa pentru cel mai bun film al anului, ci şi pentru cea mai bună regie (cine ar fi putut aranja mai „anticinematografic" pândele poliţistului Dragoş Bucur, probabil cel mai bun actor al anului), şi cine le-ar fi putut filma mai inspirat decât directorul de imagine Marius Panduru?

Maria Dinulescu a căpătat un vot pentru rolul din „Pescuit sportiv“

Maria Dinulescu a căpătat un vot pentru rolul din „Pescuit sportiv“

Cât despre scenariu, eu, unul, nu ştiu să fi existat vreodată, nu numai într-un film poliţist, dar în general în vreun film, ca erou, aş zice chiar principal, viaţa nevăzută a cuvintelor, pe care Porumboiu o cinematografiază. Şi o exercită fascinându-ne, cu un curaj care-i face cinste în provocările sale nebuneşti la adresa modului tradiţional de a înţelege limbajul ecranului.

Ar mai rămâne de pronosticat doar premiul celei mai bune actriţe a anului, pentru care favorita mea e debutanta transilvăneană Hilda Peter, interpreta „doamnei de fier" Katalin Varga... Şi cu aceasta, podiumurile valorilor mele ale anului trecut sunt, în principal, completate.

Întrebarea care pluteşte în aer rămâne dacă, şi în 2010, ceea ce criticii străini au denumit Noul Val românesc, va continua să reziste. Deja, Ursul de Argint de la Berlin al nou-venitului Florin Şerban e de bun augur. Peste câteva săptămâni însă, alte filme dâmboviţene vor lua pieptiş azurul Mediteranei. Şi, cine ştie dacă nu, cum a ajuns să spună, azi, românul, „Nu aduce anul, ce aduce...
Cannes-ul"!

Mihai Chirilov

Cel mai bun film de lungmetraj: -

Cea mai bună regie: Adrian Sitaru („Pescuit sportiv")

Cel mai bun scenariu: -

Cel mai bun actor într-un rol principal: Adrian Titieni („Pescuit sportiv")

Cea mai bună actriţă într-un rol principal: Monica Bârlădeanu („Francesca")

Într-un an dens şi variat din punct de vedere al producţiei cinematografice româneşti, competiţia Premiilor Gopo capătă, pentru prima oară în istoria celor patru ediţii, un sens. Problema e însă că procesul stabilirii nominalizărilor la fiecare categorie a fost unul extrem de defectuos - dovadă şi uriaşele gafe ale juriului de preselecţie. Nu înţeleg, de pildă, în virtutea cărei numărători „Concertul" lui Radu Mihăileanu a fost catalogat drept film românesc.

Idem „Katalin Varga". Mi se pare regretabil că într-un an bogat în producţii locale, lista nominalizaţilor la cel mai bun film conţine doar patru titluri, când ea ar fi putut fi, lesne, extinsă la cinci - conform regulamentului de funcţionare a Premiilor Gopo.

„Poliţist, adjectiv“ duce lipsă de rivali

„Poliţist, adjectiv“ duce lipsă de rivali

Într-o lume normală, această listă - ca să fie justă şi obiectivă - ar fi trebuit să conţină cinci titluri: deja existentele „Poliţist, adjectiv" şi „Cea mai fericită fată din lume"), plus „Amintiri din Epoca de Aur", „Pescuit sportiv" şi „Francesca" - situaţie în care laureat, în ce mă priveşte, ar fi trebuit să fie „Amintiri din Epoca de Aur". La cum arată însă lista nominalizaţilor, mi-e greu să aleg un câştigător.

La regie, mi se pare scandalos că lipseşte numele lui Cristian Mungiu pentru partea a doua a „Amintirilor...". La cum se prezintă lista nominalizaţilor, votez cu Adrian Sitaru care, cu „Pescuit sportiv", a venit, probabil, cu cea mai originală şi aventuroasă propunere de regie. La scenariu, da, ştiu, mă repet, dar nu-l poţi omite nici pe Mungiu, nici pe Sitaru, în favoarea lui „Întâlniri încrucişate".

Mă regăsesc, din nou, în imposibilitatea de a vota din toată inima cu vreun nume de pe lista finală de nominalizaţi la această categorie. La cel mai bun actor într-un rol principal merg pe mâna lui Adrian Titieni pentru „Pescuit sportiv", iar la actriţă - cu Monica Bârlădeanu pentru „Francesca" - cu precizarea că, la ambele categorii, lista de nominalizaţi mi se pare relativ justă.

Nominalizările Premiilor Gopo

Cel mai bun film de lungmetraj:

„Cea mai fericită fată din lume", regia: Radu Jude, producător: Ada Solomon.

„Concertul", regia: Radu Mihăileanu, producător: Alain Attal.

„Katalin Varga", regia: Peter Strickland, producători: Peter Strickland, Tudor Giurgiu, Oana Giurgiu.

„Poliţist, adjectiv", regia: Corneliu Porumboiu, producător: Corneliu Porumboiu.

Cea mai bună regie:

Adrian Sitaru, „Pescuit sportiv".

Corneliu Porumboiu, „Poliţist, adjectiv".

Radu Jude, „Cea mai fericită fată din lume".

Radu Mihăileanu, „Concertul".

Cel mai bun scenariu:

Anca Damian, „Întâlniri încrucişate".

Augustina Stanciu, Radu Jude, „Cea mai fericită fată din lume".

Corneliu Porumboiu, „Poliţist, adjectiv".

Ileana Muntean, Mircea Stăiculescu, Andrei Gruzsniczki, „Cealaltă Irina".

Radu Mihăileanu, Alain-Michel Blanc, „Concertul".

Cel mai bun actor într-un rol principal:

Adrian Titieni, „Pescuit sportiv".

Andi Vasluianu, „Cealaltă Irina".

Dragoş Bucur, „Poliţist, adjectiv".

Florin Piersic jr, „Călătoria lui Gruber".

Valentin Popescu, „Cele ce plutesc".

Cea mai bună actriţă într-un rol principal:

Andreea Boşneag, „Cea mai fericită fată din lume".

Hilda Peter, „Katalin Varga".

Olimpia Melinte, „Cele ce plutesc".

Maria Dinulescu, „Pescuit sportiv".

Monica Bârlădeanu, „Francesca".

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite