Este meritoriu că ambele evenimente, cu cadenţă anuală, se desfăşoară într-un municipiu care nu dispune de teatru liric. Cel puţin deocamdată, risc afirmaţia.

Artişti valoroşi în festival

Anul 2018 a consemnat poate cel mai bogat program din toată istoria festivalieră. Progresele din acest septembrie au constat în invitarea unor tineri cântăreţi a căror activitate cunoaşte o puternică dezvoltare peste hotare. Prezenţa lor în aceeaşi perioadă la Sibiu a depăşit afişele multor teatre lirice româneşti. Astfel soprana Adela Zaharia, prim-premiată la marele concurs Operalia-Plácido Domingo, alături de tânăra speranţă Mihai Urzicana, tenor laureat la Vox Artis 2017 şi de basul Bogdan Taloş, solist la Deutsche Oper am Rhein Düsseldorf-Duisburg au deschis festivalul cu o „Gală de operă“ dirijată de olandezul Marijn Simons, la pupitrul Filarmonicii de Stat Sibiu.


Mihai Urzicana, Marijn Simons, Adela Zaharia, Bogdan Taloş       

Mezzosoprana braşoveană Carmen Topciu, proaspăt întoarsă dintr-un turneu de succes la Arena din Verona şi aflată în preajma unei serii de spectacole la teatrul San Carlo din Napoli, tenorul Ştefan Pop, şi el laureat al Premiului I la concursul Operalia-Plácido Domingo, precum şi cu prezenţe notabile în ultima vreme la Gran Teatro La Fenice din Veneţia, soprana sârbă Dragana Radakovic, alături de basul timişorean Gelu Dobrea au constituit cvartetul solistic în „Messa da Requiem“ de Verdi. Filarmonica sibiană şi Corul Academic Radio Bucureşti (dirijor Ciprian Ţuţu) s-au aflat sub conducerea italianului David Crescenzi.


Dragana Radakovic, Carmen Topciu, David Crescenzi, Ştefan Pop, Gelu Dobrea        

Sub genericul „Take an opera break“, a continuat programul de scurte concerte de arii din opere desfăşurate în spaţii publice neconvenţionale precum Primăria, Aeroportul Internaţional, Muzeul Astra, Promenada Mall, curtea interioară a Consiliului judeţean, Platforma Industrială Vest, strada Cetăţii (numită cea mai frumoasă din oraş) ş.a. Este o iniţiativă a directorului Ioan Bojin, care a întrerupt activităţi zilnice şi a conectat salariaţii, trecătorii, călătorii, vizitatorii la muzica de operă. Şi-au dat concursul cunoscuta mezzosoprană Oana Andra, promiţătorul tenor Adrian Dumitru, câştigător al Vox Artis 2013, acompaniamentul revenind pianistului Alexandru Petrovici.

Mari ansambluri au vizitat Sibiul în contextul festivalului: cel al Operei Naţionale Române din Timişoara („Văduva veselă“ de Lehár, cu Narcisa Brumar, Cristian Rudic, Crina Vezenţan şi Remus Alăzăroae în rolurile principale, dirijor Mihaela Silvia Roşca), al Operei Maghiare din Cluj-Napoca („Tosca“ de Puccini, cu Carmen Gurban, Adorján Pataki, Sándor Balla, dirijor Jozsef Horváth), al Operei Comice pentru Copii din Bucureşti (baletul „Don Quijote“ de Minkus, cu Cristina Dijmaru şi Ovidiu Matei Iancu, prim-solişti ai Operei Naţionale Bucureşti).

Două concerte corale dedicate Centenarului Marii Uniri au completat afişul. Şi-au dat concursul Corul de Copii şi Tineret „Symbol“ (dirijor Jean Lupu) şi Corul Naţional de Cameră „Madrigal – Marin Constantin“ (dirijor Anna Ungureanu).

Regaluri pentru sibieni.

Concursul „Vox Artis“ este o reuşită...

... validată în timp prin lansarea sau confirmarea unor unor voci excepţionale cum ar fi – dacă ma refer numai la români - amintitul Ştefan Pop, la care se adaugă Judit Isabela Kutasi, Diana Ţugui, Florentina Soare, Maria Miron Jinga, Paula Iancic, Adrian Dunitru, George Vîrban, Mihai Urzicana ş.a.

Cu două secţiuni, Operă şi Operetă, desfăşurată sub auspiciile Agenţiei Artistice ArtCor din Viena şi Filarmonicii de Stat Sibiu, competiţia din 2018 a reunit concurenţi din Europa, America de Nord şi ţări asiatice: Republica Moldova, Coreea de Sud, Ucraina, Germania, Rusia, Ungaria, Polonia, Grecia, Bulgaria, Finlanda, Canada, Japonia, Mexic, Elveţia, implicând inclusiv laureaţi ai altor concursuri internaţionale, care au fost promovaţi direct în etapa semifinală. Din România au participat 8 tineri.

Juriul de Operă i-a cuprins pe:

  • dirijorul Juan Cantarell (Spania) - director muzical al Burgopera Productions şi al International Opernfestival „Hunedoara lirică“, preşedintele juriului
  • Angelo Taddeo (Italia) – consultant artistic al Opera Carolina şi Toledo Opera, Statele Unite ale Americii
  • dirijorul Warcisław Kunc (Polonia) - director general al Opera Bałtycka, Gdańsk
  • basul Theodore Coresi (Austria) – directorul ArtCor Artists Agency Viena, prof. univ. dr. la Universitatea de Muzică din Oradea
  • Costin Popa, critic muzical
     

Juriul de Operetă a fost format din Juan Cantarell, preşedinte, Catarina Coresi Lal, artist liric (Austria) şi Costin Popa, membri.

Roger Krebs, Juan Cantarell, Catarina Coresi Lal, Theodore Coresi, Stella Kavvadia, Andreea Bălan, Leah Gordon, Gheorghe Cibotaru        

În urma jurizării a fost luată decizia neacordării Premiului I la Secţiunea Operă. Celelalte distincţii au revenit:

  • sopranelor STELLA KAVVADIA (Grecia) şi LEAH GORDON (Canada) – Premiul II ex aequo
  • basului ROGER KREBS (Elveţia) – Premiul III
  • sopranelor LEAH GORDON, ANDREEA BĂLAN (România) şi baritonului GHEORGHE CIBOTARU (Republica Moldova) – Premiile Speciale ale „Operansânger Studio“ din Viena
  • sopranei STELLA KAVVADIA – Premiul Special al Filarmonicii de Stat Sibiu
  • sopranei JENNY SANDELIN (Finlanda) – Premiul Special „Irina Bossini“, instituit în memoria sopranei ruse membră a juriului la multe ediţii, decedată fulgerător în primăvara lui 2018, la 47 de ani
  • sopranei FRANCISKA VOLŞIK (România) - singura absentă la festivitatea de premiere şi baritonului GHEORGHE CIBOTARU – Premiile Speciale „Melos“
     

Premiul pentru Operetă a fost acordat sopranei JENNY SANDELIN.

 


Gheorghe Cibotaru, 18 ani        

Ultima seară a fost rezervată premierii şi Concertului de Gală al laureaţilor. Sub bagheta expertă a lui Juan Cantarell, la pupitrul unei entuziaste Orchestre Simfonice a Filarmonicii de Stat Sibiu, s-au cântat populare arii, uverturi şi Intermezzi din opere, operete şi zarzuele, cu concursul câştigătorilor Premiilor II şi III (Operă) şi al Premiului pentru Operetă.

Ca şi în ceilalţi ani, încheierea Sibiu Opera Festival a fost rezervată speranţelor pentru solide cariere pe scenele lirice.