Echoes of life cu pianista Alice Sara Ott

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Alice Sara Ott
Alice Sara Ott

În fiecare zi, sute de oameni părăsesc această viaţă, în România zilelor noastre: privesc cu tristeţe cum ne-am obişnuit să citim, insensibili, aceste cifre şi să ne vedem în continuare de vieţile noastre. Deşi cei plecaţi sunt copiii, părinţii, bunicii cuiva dintre noi... Am avut acest lucru în gând când am ales primul disc despre care am ales să scriu în 2021, după o perioadă de pauză a micilor mele excursii muzicale discografice.

Şi am ales un album care mie mi s-a părut zguduitor prin emoţia pe care o degajă şi care rezonează cu drama pe care o trăim acum în România.

“Echoes of  life” cu  Alice Sara Ott se intitulează acest disc apărut pe 6 august 2021 la casa Deutsche Grammophon, cu care pianista germano-japoneză a colaborat din 2009. Alice Sara Ott a împlinit 33 ani pe 1 august 2021 şi în 2019, a făcut public că suferă de o boală fără leac, scleroză în plăci, aceeaşi boală care a răpit-o prea devreme şi pe o celebră violoncelistă, Jacqueline Du Pré, prima soţie a binecunoscutului Daniel Barenboim.

Să înregistrezi la mai puţin de 33 ani un album cu care să-ţi descrii viaţa, e o încercare foarte grea. Pe acest disc, Alice Sara Ott exact acest lucru face: strânge în jurul celor 24 preludii op. 28 de Frederic Chopin şi alte piese cu titluri foarte sugestive, alese din muzica secolelor XX şi XXI. “Echoes of life este reflecţia mea personală asupra gîndurilor şi momentelor care ne influenţează şi ne schimbă vieţile. Descrie, de asemenea, drumul şi transformarea pe care le-am trăit ca să devin omul şi artistul care sunt astăzi”, notează chiar Alice Sara Ott.

Pianista s-a lansat în atenţia lumii internaţionale de concert la 13 ani, când a devenit cea mai tânără câştigătoare a prestigiosului concurs Hamamatsu din Japonia; la 18 ani, era deja o obişnuită a marilor scene din Europa, America şi Japonia. La 20 ani, semna un contract exclusiv cu Deutsche Grammophon şi îşi publica primul său disc la 21 ani, cuprinzând integrala studiilor de Franz Liszt. Au urmat integrala valsurilor de Frederic Chopin (2010), concerte de Ceaikovski şi Liszt (2010), sonate de Beethoven (2011), Pictures (2013 – cu lucrări de Musorgski şi Schubert), Scandale (2014 – cu Francesco Tristano), The Chopin Project (2015 – cu Olafur Arnalds), Wonderland (2016), Nightfall (2018), Lara (2019).

În 2012, pe 24 martie, a cântat şi la Bucureşti – prima şi singura dată în România. A fost un recital memorabil la Sala Radio, la organizarea căruia am contribuit, ocazia fiind aniversarea a 15 ani de existenţă ai postului Radio România Muzical. De fapt, pot mărturisi acum că anterior invitaţiei pentru recitalul de la Bucureşti, am călătorit special la un festival în Germania pentru a o asculta pe viu, pentru a confrunta imaginea din discurile ei cu prezenţa pe scenă, iar concluzia a fost: pe scenă e chiar mai bună decât pe disc!

La Bucureşti, am avut ocazia de a o cunoaşte mai îndeaproape: cu un neaşteptat aer de timiditate, modestă, obosită după o lungă călătorie trans-atlantică, dar cu o uimitoare forţă artistică pe scena pe care a urcat în picioarele goale şi o rochie simplă, neşifonabilă, scoasă dintr-un mic rucsac.

Au trecut de atunci aproape 10 ani şi am redescoperit-o pe Alice Sara Ott pe acest impresionant album “Echoes of life” cu aceleaşi atu-uri ale artistului impecabil, peste care a trecut timpul şi a adăugat experienţa şi maturitatea. În mod evident, Chopin este un compozitor preferat şi poate nu întâmplător au fost alese aceste 24 preludii pe care, multe dintre ele, autorul polonez le-a compus în iarna 1838-1839, în timpul vacanţei sale la Mallorca, unde fugise de iarna rece pariziană, alături de George Sand. Sursa de inspiraţie au fost preludiile şi fugile de Johann Sebastian Bach, Chopin propunând, de asemenea, câte un preludiu în fiecare tonalitate care poate fi construită pe cele 12 sunete cuprinse în interiorul unei game. Câteva dintre ele sunt foarte cunoscute, cum sunt preludiul nr. 4 în mi minor sau nr. 15 “Picătura de ploaie”.

Alice Sara Ott nu propune o interpretare convenţională pentru aceste preludii – pentru că ea însăşi, iese din convenţional. Nuanţe, tempo, tuşeu diferit de ceea ce fac alţi pianişti, toate conferă o lectură individuală acestor preludii, a căror audiţie o compar cu un urcuş către un pisc, o călătorie la finalul căreia ascultătorul este transfigurat.

Inserate între preludiile lui Chopin, găsim 7 lucrări de secol XX şi XXI, cu subtitluri date de Alice Sara Ott, tocmai pentru a sublinia mesajul pe care doreşte să-l transmită: In beginning was (Francesco Tristano), Infant rebellion (Gyorgy Ligeti – Musica ricercata nr. 1), When the grass was greener (Nino Rota – Vals), No road to adulthood (Chilly Gonzales – Preludiu), Identity (Toru Takemitsu – Litanie), A path to where (Arvo Part – Für Alina), Lullaby to eternity (Alice Sara Ott – după Lacrimosa din Requiemul de Mozart).

Efectul este unul zguduitor: acest final cu o  reinterpretare a celui mai cunoscut moment dintr-un requiem, după o călătorie în universul muzical şi interior al unui mare artist.

Alice Sara Ott mărturisea că toate simptomele bolii ei sunt în remisie; are programate concerte şi în prezent, şi în prima parte a anului 2022. Însă, în mod evident, pentru Alice Sara Ott, ca pentru toţi, de altfel, nu putem să ştim ce va aduce ziua de mâine. Poate fi lumină sau întuneric…

Eu vă invit să privim cu speranţă către lumină, cu gândul că, totuşi, este posibil ca acesta să nu fie ultimul disc al lui Alice Sara Ott. “Echoes of life” este o audiţie inspiratoare în aceste timpuri grele pe care le trăim, care hrăneşte sensibilul ce sper să mai existe în cât mai mulţi dintre noi.

Discul a fost difuzat de Radio România Muzical şi poate fi reascultat oricând aici

Este disponibil şi în format fizic, CD sau Vinyl, la emag.ro sau carturesti.ro. Evident, şi pe platformele de streaming online.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite