Sunteţi responsabili de autenticitatea, profesionalismul, valoarea şi sinceritatea acestui moment, le spune el acum la început de drum concurenţilor şi prin ei întregului contigent de artişti care păşesc pe scenă trecând hop-ul debutului de care depinde adeseori cariera lor. La trei ani (principiu introdus după dispariţia lui Cornel Todea, fondatorul Galei) cârmaciul se schimbă. După trei ani ai directoratului lui Radu Afrim despre care Ion Caramitru, preşedinte al Uniter şi adevăratul mecena al Galei, declară că a adus o prospeţime şi un inedit parfum al timpurilor noastre controversate; o nouă serie începe acum cu Miklós Bács, care propune în acest an o confruntare pe terenul lui Shakespeare, dramaturgul celebrat în 2016 la cei 400 de ani aniversaţi. Sub titlul Metamorfoze ludice, concurenţii sunt invitaţi să evalueze diferitele expresii ale nebuniei, aşa cum apare ea în piesele shakespearene, servind drept mijloc de a spune adevărul, de a-şi manifesta revolta celor consideraţi ne-buni pentru aceea/această lume (zicerea o găsim şi pe afişul actualei gale). Sub semnul marii literaturi, a marii culturi, ediţia din acest an se anunţă, în acest fel, provocatoare şi reprezentativă pentru un ideal de teatru în care angajarea, atitudinea sunt dictate de superioare concepţii umaniste. Un argument cultural solid e aşezat astfel la temelia opiniilor despre lume într-un moment când tendinţe avangardiste se poziţionează mai degrabă în siajul unei gazetării futile. Da, teatrul e dator să vorbească lumii de azi, să se poziţioneze responsabil, dar în chip specific, cu mijloacele lui artistice.

În faţa acestei propuneri, primul hop, cel al preselecţiei s-a dovedit dificil. Din 90 înscrişi, juriul format din Lia Bugnar, Mihai Constantin, Andreea Gavriliu, Ada Milea şi Bobi Pricop a ales 19 la proba individuală şi alte trei spectacole la secţiunea grup din altă serie numeroasă de înscrişi, în marea lor majoritate de la universităţile din Bucureşti şi Cluj. Ei se vor prezenta în faţa unui alt juriu (Sanda Manu, Dorina Chiriac, Sorin Leoveanu, Ofelia Popii, Andrei şi Andreea Grosu) pentru a convinge că sunt în stare să-l citească pe Shakespeare cu ochii proaspeţi ai timpurilor actuale. Grea misiune, grea încercare, dar cu adevărat mobilizatoare.

În eforturile tot mai eficiente de promovare a Galei, şi implicit a actorilor ei, pe care le face echipa Uniter-ului semnalăm, pe lângă votul publicului, înfiinţarea în acest an a revistei Thespis şi a numitei Agenţii Hop care-i recomandă pe câţiva dintre câştigătorii ce au confirmat făcând o frumoasă carieră în teatru şi film. Ioan Paraschiv, Marius Rizea, Marian Adochiţei, Natalie Esther, dar şi Fulvia Folosea, Dragoş Bucur, Ilona Brezoianu, aceştia din urmă distinşi cu premiul Timică iniţiat şi finanţat timp de zece ani de subsemnata prin Asociaţia Master Class. Succesul acestora e un argument în plus în faţa scepticilor care mai presară ici acolo vorbe răutăcioase despre irelevanţa acestui concurs. Dacă mă gândesc bine strategia din ultimii ani i-a adus la masa discuţiilor şi pe reprezentanţii cinematografiei, sau a unor case de producţie TV care au plecat de la Costineşti cu numele unor actori în carneţel. Îndemnul la pragmatism pe care Radu Afrim l-a făcut în toate împrejurările cerând, la propriu, contracte pentru tineri a dus în cele din urmă la un interes crescut pentru eficientizarea acestui inedit târg destinat împrospătării scenelor şi a pieţei artistice româneşti. Poate în viitor cineva se va gândi să invite şi din afara ţării vreun manager cu posibilităţi şi deschidere pentru angajarea tinerelor talente româneşti în proiecte în afara ţării.