Despre muzică bună, altfel. O poveste ce include şi România

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Nu ştiu dacă este o coincidenţă sau nu. Dar este cert că în interval de o lună, una dintre marile corporaţii la nivel mondial din piaţa muzicală a lansat două CD-uri pe care se regăseşte muzică românească. Iar România nu a influenţat în nici un fel această selecţie repertorială, sigur, dacă  nu punem la socoteală frumuseţea deosebită a muzicii tradiţionale româneşti, pe care alţii, iată, o apreciază la superlativ.

America lui „Brooklyn Rider” şi România lui Culai

Ştiţi cine a fost Culai? Dacă nu, aflaţi că nici eu nu am ştiu până când nu am avut în mână cel mai nou disc al cvartetului american „Brooklyn Rider”. Culai-Ljova scria în dreptul primei suite de pe disc, ceea ce nu mi-a spus nimic. Însă am început să-mi pun întrebări când am văzut că una dintre piese era o „Doina funerară”, iar altă piesă era dedicată Romicăi Puceanu. De unde până unde, un cvartet american, alcătuit din tineri americani get beget (deci fără nicio ascendenţă românească) au auzit de Romica Puceanu şi o mai şi scriu pe un disc distribuit practic în toată lumea?

Ei bine, aşa am aflat că, de fapt, Culai este Nicolae Neacşu, unul dintre fondatorii „Tarafului haiducilor” (s-a stins din viaţă în 2002). Şi că Ljova este un compozitor rus de 35 ani care, mi-a spus Colin Jacobsen, membru al Cvartetului Brooklyn Rider, într-un interviu, a fost în România, a lucrat cu „Taraful haiducilor” în perioada când realiza şi coloana sonoră a filmului lui Francis Ford Coppola „Tinereţe fără tinereţe” inspirat de Mircea Eliade. Cvartetul „Brooklyn Rider” i-a cerut lui Ljova o piesă nouă, Ljova le-a propus ceva inspirat de teme româneşti, cei din cvartet ştiau de „Taraful haiducilor” din cele 2-3 concerte pe care le văzuseră la New York şi aşa s-a născut o piesă de clară inspiraţie românească a cărei premieră a avut loc în 2012 la New York şi care acum figurează pe un disc distribuit la nivel global, lansat în 3 iunie 2013.

Radio România Muzical a difuzat CD-ul în 10 iunie 2013, iar emisiunea (cuprinzând albumul integral şi interviul cu Colin Jacobsen) poate fi reascultată oricând pe site-ul proiectului „Votează discul de muzică clasică al anului 2013”, aflat la www.romania-muzical.ro.

Intraţi, ascultaţi, vedeţi şi videoclipul celor de la „Brooklyn Rider” şi bucuraţi-vă că nişte muzicieni de la capătul lumii apreciază atât de mult muzica populară românească, care ne reprezintă de fapt, pe toţi, noi cei care trăim aici şi doar ne întrebăm „De ce e România altfel?” fără a şti să punem mai bine în valoare ceea ce avem bun şi frumos.

A, şi de reţinut. Pentru cine achiziţionează albumul de pe www.itunes.com, există şi 3 piese bonus, iar două dintre ele sunt Brâu şi Doină.

Dinicu, George Enescu şi „The Philharmonics”

Când mi-a căzut în mână  noul CD al ansamblului „The Philharmonics”, intitulat „Oblivion” şi am văzut că printre piese figurează şi lucrări de Grigoraş Dinicu şi George Enescu, mi-am spus: iată, alţi străini care fac reclamă României.

Şi ce reclamă bună! Să vă explic: „The Philharmonics” este un ansamblu alcătuit din 7 tineri muzicieni – 4 dintre ei sunt membri ai Orchestrei Filarmonicii din Viena, iar unul, al Filarmonicii din Berlin (adică două dintre cele mai mari orchestre ale lumii). Imediat am cerut un interviu cu un membru al ansamblului ca să aflu mai multe şi am vorbit chiar cu Tibor Kovacs, liderul „The Philharmonics”. Şi am aflat că ideea de a crea acest ansamblu le-a venit în timpul unei mese în Japonia, când au început să se întrebe dacă e suficient să cânte şi altceva decât muzică serioasă doar la balul Operei de stat din Viena şi la Concertul de anul nou. Şi aşa a apărut „The Philharmonics”, în urmă cu 5 ani, care s-a bucurat imediat de un succes imens: critici, public, alţi muzicieni au apreciat stilul inovativ, plin de căldură şi pasiune, totuşi clasic al interpretărilor lor, precum şi repertoriul, alcătuit numai din lucrări de mare popularitate care au ceva special de spus. Primul disc al „The Philharmonics” apărut în 2012, a avut vânzări record, ce le-au adus membrilor ansamblului un disc de aur.

Trăind mai aproape de România, cântând la Filarmonica din Viena, era mai uşor să afle de Grigoraş Dinicu şi Enescu – dar modul cum cântă această muzică m-a făcut să întreb dacă au avut vreun mentor român. Nu, mi s-a răspuns, doar înregistrările de pe youtube ale lui Sergiu Celibidache…

Discul „Oblivion” al celor de la „The Philharmonics” se lansează la nivel internaţional în 5 iulie şi poate fi ascultat la Radio România Muzical în 8 iulie, de la ora 20. Este de asemenea inclus în campania „Votează discul de muzică clasică al anului 2013” de pe pagina www.romania-muzical.ro, deci, din 9 iulie, va putea fi ascultat oricând pe pagina acestei campanii care pune laolaltă cele mai interesante şi calitative apariţii discografice ale anului 2013, din care publicul românesc poate vota care este cu adevărat cea mai reprezentativă.

Cele două discuri despre care am scris mai sus sunt sau vor fi disponibile şi în România, în magazinele de specialitate (de exemplu Librăriile Humanitas), pe site-ul www.getmusic.ro, sau pentru fişiere audio, la www.itunes.com.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite