Cum s-au comportat românii cu cărţile pe timp de criză

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cărţile s-au vândut cel mai bine, în timpul crizei, la librării şi la târguri   Foto: adevarul.ro
Cărţile s-au vândut cel mai bine, în timpul crizei, la librării şi la târguri   Foto: adevarul.ro

În timpul crizei economice de la noi, producţia de titluri de carte noi a înregistrat o creştere, în timp ce reeditările unor volume au fost în scădere, potrivit unui studiu realizat prin programul PROEDIT pentru Uniunea Editorilor din România.

Între 2009 şi 2012, producţia de titluri de carte noi a crescut cu peste 2000 de titluri anual. În schimb, tirajul mediu a scăzut la aproximativ de 1500 de exemplare per titlu. Producţia de titluri de carte de autori români a crescut cu aproape 10 procente de la începutul crizei, ca şi aceea de titluri de carte de autori străini.

În ceea ce priveşte producţia de carte în număr de exemplare, s-a înregistrat o scădere considerabilă, în medie de 30.000 de volume. Cea mai dramatică lovitură pe care criza a dat-o pieţei editoriale din România a fost vizibilă în domeniul producţiei de carte în număr de exemplare vândute, număr care s-a înjumătăţit.

Principalele canale de vânzare ale cărţilor au fost librăriile, urmate de supermarket-uri şi angro, apoi de târguri şi expoziţii. Modurile principale de achitare a cărţilor au fost prin cash (79%) şi prin ordin de plată la factura emisă (69%). Cele mai importante probleme ale domeniului editorial din România au fost considerate lipsa de interes a publicului (15%), lipsa de capital (11%) şi vânzările slabe şi taxele şi impozitele mari (10%).Cele mai importante domenii de editare din România pe timp de criză au fost ştiinţele umane şi sociale, cele ştiinţifice şi tehnice, şi, la egalitate, manualele şi volumele de drept şi de  ştiinţe economice. Pe locul patru s-au situat cărţile de religie şi acelea dedicate copiilor şi tineretului.

„Felul în care editurile s-au repliat în lupta împotriva crizei a fost prin scăderea tirajelor – s-a trecut de la un tiraj mediu de 3000 de exemplare la unul de 1500 de exemplare. În acelaşi timp, au mărit numărul titlurilor noi, încercând să îi atragă în librării sau pe diferite canale de vânzare pe cititori prin titluri noi şi mereu «proaspete»”, afirmă Mario Demezzo, preşedintele consiliului permanent al Uniunii Editorilor din România.

Studiul „Adaptabilitatea angajaţilor din domeniul editorial la recesiunea economică şi la criza culturii scrise” a fost realizat de Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES) prin accesarea a 401 de edituri din România.

Organizaţie a editorilor

Programul PROEDIT, aflat acum la doi ani şi trei luni de la debut este cel mai complex şi mai important proiect al UER, susţinut cu fonduri europene şi care implică, printre altele, organizarea a peste 30 de activităţi de perfecţionare profesională cu 1000 participanţi, editarea a şase manuale şi patru ghiduri, realizarea a trei studii privind adaptabilitatea piaţa muncii din industria editorială, înfiinţarea şi dotarea unui Centru Naţional de formare în cultura scrisă.

Rezultatele studiului „Adaptabilitatea angajaţilor din domeniul editorial la recesiunea economică şi la criza culturii scrise” au fost utilizate în cursuri, conferinţe, ateliere, şi schimburi de experienţă internaţionale. Totodată, ele vor fi folosite în acţiunile derulate în viitorul Centru naţional de formare în cultura scrisă.

UER reprezintă una dintre cele mai importante organizaţii patronale şi profesionale ale editorilor din România, ce desfăşoară numeroase programe în domeniul educaţional şi în cel cultural şi care reprezintă interesele angajaţilor din sectorul editorial, urmărind derularea unor programe şi acţiuni în interesul membrilor, creşterea rolului şi forţei organizatorice, dezvoltarea de relaţii publice şi de parteneriate, precum şi gestiunea eficientă a fondurilor şi a resurselor.

Organizaţia reuneşte importanţi editori şi difuzori de cultură scrisă, care produc şi comercializează carte şcolară preuniversitară şi universitară, literatură română şi universală, carte pentru copii, lucrări destinate orizontului educaţional şi cultural, carte de învăţătura adresată tuturor vârstelor. Prin demersurile făcute de organizaţie, România a devenit membru al celui mai important organism internaţional în domeniul cărţii pentru copii şi tineret, succes ce îi conferă organizaţiei dreptul de a reprezenta România la cele mai importante târguri şi saloane internaţionale de carte de profil.
În prezent, UER include peste 55 de membri din toată ţara, având o bună acoperire naţională. Membrii organizaţiei sunt reprezentaţi de edituri de prestigiu, acestea deţinând peste 80% din piaţă cărţii şcolare din România.
 

 

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite