Cronici extatice în presa engleză de top după reprezentaţiile cu „Oedipe“-ul enescian de la Covent Garden din Londra

0
Imagine de pe afişul montării cu „Oedipe“

Cea mai completă viziune teatrală asupra mitului lui Oedip, care merge dincolo de versiunea lui Sofocle, o piesă mare a repertoriului secolului al XX-lea, pe nedrept neglijată, a cărei reprezentare pe scena de la Londra este un merit pentru directorul Operei Regale, Kasper Holten, scrie presa britanică în cronicile dedicate operei „Oedipe“ a lui George Enescu reprezentată, luni seară, pe scena Covent Garden.

”Cei care deplâng moda actuală a producţiilor de şoc si de groază se vor bucura de plecarea timpurie, de la începutul anului viitor a directorului Royal Opera, Kasper Holten. Există însă mai multe lucruri pentru care trebuie să îi mulţumim - cel mai notabil fiind angajamentul său de a pune în scenă cele mai cunoscute piese din repertoriul teatral al secolului al XX-lea, neglijat pe nedrept până acum. Anul trecut a văzut o versiune foarte buna a piesei Król Roger a lui Szymanowski, care se încadrează în această categorie; acum este ”Oedip” al lui George Enescu, în aceeaşi tonalitate, o versiune integrală în patru acte a mitului lui Oedip pe un text în limba franceză, piesă compusă intermitent între 1910 şi 1931 în timp ce compozitorul, violonistul şi dirijorul de origine română era stabilit la Paris”, scrie The Telegraph, în ediţia de marţi, potrivit News.ro.

”Expresia artistică muzicală este eclectică: probabil  cea mai bună caracterizare ar fi "romantism post-wagnerian", cu toate că dorinţa lui Enescu de a reprezenta muzical un "flux unic de idei" îl apropie mai mult de estetica impresionistă a lui Debussy. În acest amestec bogat de tonuri se disting semne ale influenţelor simfoniilor lui Mahler, ale poemelor simfonice ale lui Strauss ", dar şi ale folclorului muzical românesc”, este cronica semnată de Rupert Christiansen.

”Opera de căpătâi a lui George Enescu nu se aseamănă cu nimic altceva, concepută ca un thriller modern şi transmiţând fiori electrici prin tonurile sălbatice ale corului”, scrie The Times. Cotidianul britanic aminteşte că George Enescu a fost profesorul lui  Yehudi Menuhin, care îl considera unul dintre cei mai mari muzicieni pe care i-a întâlnit, fapt confirmat, luni seară,  pe scena Covent Garden.

”Oedip nu este doar capodopera lui Enescu, dar este şi cea mai completă versiune a mitului lui Oedip din istoria teatrală. Şi au fost câteva. Compozitorul român şi libretistul Edmond Fleg îl întrec pe Sofocle”, notează The Times.

Opera Regală Covent Garden  a avut, în 23 mai, premiera spectacolului ”Oedip”, produs în anul 2011 pentru Théâtre de la Monnaie din Bruxelles, în concepţia dramatică a regizorilor Àlex Ollé şi Valentina Carrasco. Montarea îl are în rolul principal pe starul danez Johan Reuter, care a urcat pe scenă alături de John Tomlinson, Sarah Connolly şi Sophie Bevan. După stagiunea londoneză, care se va încheia în 8 iunie, ”Oedip” va fi prezentat, în toamnă, la Opéra National de Paris.

Evenimentele cuprinse în ”Luna Oedip la Londra” îi vor avea ca protagonişti pe regizoarea Valentina Carrasco, mezzo-soprana Sarah Connolly, compozitorul Dan Dediu, soprana Lauren Fagan, Kasper Holten, directorul muzical al Operei Regale, dirijorul Leo Hussain, regizorul Àlex Ollé, bas-baritonul Johan Reuter, basul Sir John Tomlinson, soprana Rodica Vică şi baritonul Iuri Iurciuc.

În program mai figurează numele muzicologului Cristina Andrei, directoarea Muzeului Naţional ”George Enescu” din Bucureşti, ale pianiştilor Diana Ionescu şi Christopher Willis şi al fotografului Cornel Brad.

”Luna Oedip” a debutat, în 4 mai, cu evenimentul ”În profunzime: Oedip”, care a avut loc în sala Clore Studio a Operei Regale. La sediul ICR Londra va avea loc, pe 5 mai, evenimentul ”Enescu pentru voce”, care va pune în evidenţă componenta vocală a creaţiei enesciene, găzduit de sala de concerte camerale a Institutului, ce poartă numele marelui compozitor.

Programul ”Luna Oedip la Londra” este realizat de Institutul Cultural Român din Londra în parteneriat cu Opera Regală Covent Garden, cu sprijinul Ambasadei României în Regatul Unit al Marii Britanii şi al Muzeului Naţional ”George Enescu” din Bucureşti.

canal33.ro