Concursul Internaţional George Enescu – Ediţia 2014

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

După o fastuoasă deschidere pe scena Atheneului Român, în care au evoluat doi dintre premiaţii ediţiilor precedente – Amir Tebenikhin şi Alexandru Tomescu - , secondaţi de orchestra Filarmonicii George Enescu la pupitrul căreia s-au aflat cei trei laureaţi ai Concursului Internaţional de dirijat Jeunesses Musicales ediţia a V-a : Li Haoran, Jiao Yang şi Donka Miteva, concursul de interpretare s-a deschis mai întâi la secţiunea vioară.

Iniţial şi-au manifestat interesul 68 de candidaţi, iar  caietul – program, într-o frumoasă apariţie grafică,  a publicat 62 de biografii şi repertoriul individual propus. În cele din urmă, din varii motive s-au „aliniat la start” doar 42 de violonişti care şi-au încercat şansele într-o competiţie extrem de pretenţioasă. Ca la orice con-în/fruntare  de o asemenea factură şansele de a te număra printre fericiţii câştigători  ai vreunui premiu depind foarte mult de contextul în care concurezi, la rândul lui alcătuit atât din componente subiective cât si obiective.

Anul acesta s-a înregistrat un lot omogen, foarte bine pregătit, în care au dominat numeric reprezentanţii ţărilor asiatice (Coreea de Sud şi Japonia) urmaţi îndeaproape de cei ai Rusiei sau proveniţi din această şcoală cu rezultate extraordinare. În momentul de faţă este şi foarte greu să stabileşti cine şi de ce anume aparţine deoarece există libera circulaţie a valorilor şi nu de multe ori candidaţi  proveniţi din Extremul Orient concurează sub drapelul unor state europene.

Vârsta medie a celor care au susţinut prima etapă s-a cantonat în jurul celei de 25-25 de ani şi se poate afirma că a fost o grea decizie pentru juriu să aleagă doar 12 candidaţi, atât permite regulamentul concursului,  pentru etapa a doua: Lee Myung Eun, Lavrov Stepan, Yoo Hwa-Pyung, Kim YuEun, Roudine Fédor, Miletič Iva, Ardukhanian David, Yang Yoon, Bae Wonhee, Park Sungmi, Tarara Stefan şi Shinoyama Haruna.  

Ca o trăsătură generală s-a evidenţiat preocuparea pentru muzicalitate, pentru expresivitate, chiar în  lucrări destinate altă dată exclusiv virtuozităţii (Paganini spre exemplu), pentru puritate stilistică (Mozart) sau pentru evocarea unor sonorităţi din alte epoci (Bach). Etapa a II-a este în desfăşurare, programele, de mare dificultate ocupând un  interval de 45 de minute pentru fiecare candidat. Va fi din nou o dramatică înjumătăţire dar trebuie ţinut cont de faptul că din punct de vedere artistic şi moral există doar câştigători pentru toată lumea implicată în acest eveniment, aşa cum am spus, cu totul excepţional.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite