Un gest de infinită recunoştinţă, în mod cert, cu caracter de unicitate în plan educaţional românesc. La orice nivel. Imbold pentru un start de carieră, validat de o mare profesionistă, în numele unei mari profesioniste.

Şi nu numai 25 de burse „Iolanda Mărculescu”. Aproape în fiecare an, foste discipole ale Georgetei Stoleriu, artiste cu solidă reputaţie internaţională, au luat exemplul maestrei şi au dăruit, la rândul lor, burse. Le numesc pe mezzosopranele Liliana Nikiteanu şi Aura Twarowska, soliste ale Operelor din Zürich, respectiv Viena, pe sopranele Felicia Filip, cu prezenţe pe celebre scene mondiale, la Viena, Londra etc. şi Ileana Tonca, solistă a Operei de Stat din Viena. Li s-au alăturat, în timp, Alexander Stern, soţul Iolandei Mărculescu şi muzicologul Ileana Ursu, autoare a monografiei „Diva imperiului muzicii – Iolanda Mărculescu şi epoca sa”, apărută în 2014 la Editura Muzicală. Prin generozitatea tuturor, încă 25 de studenţi, de data aceasta ai Georgetei Stoleriu, au mai primit burse în memoria Iolandei Mărculescu.

Jubileul din 2019 a avut loc în Sala George Enescu a instituţiei bucureştene de învăţământ superior, cu o zi înaintea aniversării zilei de naştere a sopranei Georgeta Stoleriu, 19 ianuarie. Un dublu prilej de sărbătoare.

Serata s-a deschis cu minirecitalul deţinătoarelor burselor de anul trecut, sopranele Alis Făiniţă, de la clasa prof. univ. Georgeta Stoleriu, cu bursă oferită de Felicia Filip şi Andreea Carmen Marin, de la clasa conf. univ. dr. Iulia Isaev, cu bursă oferită de Georgeta Stoleriu.


Soprana Alis Făiniţă şi Soprana Andreea Carmen Marin

Cu claritate sonoră şi… vădită, inerentă emoţie, cele două laureate au interpretat arie din opera „Il mondo della luna” de Haydn şi liedul „Pe sub flori mă legănai” de Tiberiu Brediceanu (Alis Făiniţă, în acompaniamentul Innei Oncescu), respectiv „La folletta” de Marchesi, aria „Tutte le feste” din „Rigoletto” de Verdi şi Doina Stăncuţei din „La seceriş” de Tiberiu Brediceanu (Andreea Carmen Marin, cu Violetta Ştefănescu la pian).

A urmat o convorbire între realizatoarea Radio dr. Luminiţa Arvunescu, moderatoare, Georgeta Stoleriu, Yvonna Cristescu, realizatoare TV şi semnatarul acestor rânduri.

„Seva Mărculescu – Stoleriu”

Există un legato, o continuitate între arta celor două soprane, un filon ce a unit performanţe concertante şi realizări în studiourile de înregistrări, îndeosebi pe tărâmul tălmăcirii liedurilor şi partiturilor vocal simfonice. Repertoriile celor două interprete au adunat mii de titluri, într-o stilistică diversă care, pentru Georgeta Stoleriu, a însemnat bijuterii ale literaturii sonore din Evul Mediu, Renaştere, Baroc, Clasicism, Romantism şi, nu în ultimul rând, din componistica secolelor XX, XXI. O vastitate de versatile abordări ce au rămas, în covârşitoare măsură, referinţe.

Pentru mine, alături de prezenţele pe podiumurile de concert ale celor două artiste, cariera românească a Iolandei Mărculescu a însemnat şi evoluţia pe prima scenă lirică naţională unde, până în 1968 când a emigrat în Statele Unite ale Americii, a dat viaţă unor personaje precum Susanna, Gilda, Zerlina, Lakmé, Despina, Rosina, Nannetta, Ziţa ş.a., cu totul memorabile.

Filonul de care aminteam a mai semnificat şi o apropiere între calităţile cu care cele două soprane au parcurs portativele, reflectate prin fina muzicalitate, delicateţea frazării, emisia de sunete diafane, plierea stilistică, inteligenţa cântului şi conferirea de sensuri cuvintelor, rostiri adânc izvorâte din minte şi spirit.

Iolanda Mărculescu

În seara festivă a acordării burselor, pe ecranul din Sala George Enescu, cântul şi chipul Iolandei Mărculescu au fost reamintite publicului într-o scurtă intervenţie video, iar la final, tot o peliculă a înfăţişat-o pe Georgeta Stoleriu în piesa „Cutia cu surprize” a distinsei compozitoare Felicia Donceanu, prezentă în audienţă.

Dar „Seva Mărculescu – Stoleriu” a însemnat şi altceva, la fel de important ca perspective durabile în timp, prin tehnica vocală şi cunoaşterea artei cântului pe care Iolanda Mărculescu i-a inoculat-o Georgetei Stoleriu şi pe care aceasta, de decenii, la rându-i, o transmite studentelor de la Universitatea Naţională de Muzică. Cu rezultate uimitoare.

Felicia Filip

Numele „beneficiarelor” sunt cunoscute şi notez deloc exhaustiv, Felicia Filip, Ruxandra Donose, Adina Niţescu, Ileana Tonca, Aura Twarowska, Ruxandra Vodă, Anda Pop, Antonela Bârnat, Claudia Codreanu, Gabriela Hazarian, Maria Miron, Silvia Nagy, ultima îndreptată către o rară profesiune, aceea de „recuperator vocal” ş.a.

Este greu de sintetizat ansamblul de învăţăminte cu care discipolii Georgetei Stoleriu şi-au îmbogăţit şi îşi îmbogăţesc cunoaşterea. Maestra comunică puritatea, limpezimea şi luminozitatea glasului cu care ea însăşi a cântat, siguranţa, aşezarea psihică ce trădează echilibrul şi liniştea interioară, transmite tehnica performantă inteligent condusă, cultura elevată, dăruirea pentru muzică. Şi câte altele. Legato-ul este total şi indestructibil.

Într-o înşiruire de fotografii comentate, publicul a revăzut chipurile celor aproape 50 de bursieri ai perioadei 1995-2018, în compania celor ce le-au acordat distincţiile.

Final festiv

În 2019, ediţia a XXV-a a Bursei Iolanda Mărculescu oferită de Georgeta Stoleriu a revenit sopranei Codruţa Poşchină, studentă în anul III la clasa Iulia Isaev, iar cea oferită de Felicia Filip pentru a 17 - a oară, baritonului Dan Macavei, student în primul an al clasei Georgeta Stoleriu. Şi întrucât secretul alegerii premianţilor este păzit cu străşnicie şi devoalat doar în seara decernării, s-a întâmplat ca niciun proaspăt bursier să nu fie prezent în sală. Rămâne să-i ascultăm în producţiile Universităţii Naţionale de Muzică şi, bineînţeles, la ediţia 2020 a tradiţionalei Burse Iolanda Mărculescu.

În încheiere, într-o tonalitate... „accesibilă” aleasă de Felicia Filip, toţi cei de faţă i-au cântat sopranei şi profesoarei Georgeta Stoleriu „Mulţi Ani trăiască!” Aşa să fie!