Cât valorează o colecţie fără valoare artistică?

0
Publicat:
Ultima actualizare:
„Iac de bronz“, cadou de la Mao pentru  Nicolae Ceauşescu, adjudecat cu 12.000 de euro  în Licitaţia Epoca de Aur
„Iac de bronz“, cadou de la Mao pentru Nicolae Ceauşescu, adjudecat cu 12.000 de euro în Licitaţia Epoca de Aur

România Regală, Militaria şi Epoca de Aur au fost primele licitaţii care au scos antichităţile şi curiozităţile din anonimat.

Mobilier vechi şi accesorii de birou reprezintă tematica unei licitaţii de la jumătatea lunii mai. Ea anticipează un calendar ce abundă în evenimente de nişă aflate la prima ediţie.

Aproape toate categoriile de obiecte de colecţie vor fi trecute prin licitaţii, începând cu argintăria şi bijuteriile, continuând cu un „cabinet de curiozităţi" şi culminând în toamnă cu sesiuni specializate în vinuri, cărţi şi instrumente ezoterice, artă şi obiecte erotice. 

Casele de licitaţii anglo-ame­­ricane domină comerţul cu artă şi piaţa licitaţiilor. Ele au impus un calendar variat în care arta este elementul central, dar interesul este stimulat prin numeroase alte licitaţii.

3 milioane de euro într-o vânzare de vinuri de colecţie la Hong Kong; 800.000 de euro pentru o licitaţie de printuri la Londra; 5,4 milioane de euro pentru mobilier de epocă şi covoare vechi vândute la New York; 2,7 milioane de euro într-o sesiune de bijuterii la Londra; 5 milioane de euro o sesiune de antichităţi la Paris; 53 de milioane de euro pentru „bijuterii magnifice" vândute la New York şi 5 milioane de euro pentru câteva fotografii de artă - acesta este sumarul unor licitaţii recente de la Christie's.

Sotheby's în schimb a avut mai multe licitaţii de artă propriu-zisă, pictură şi fotografie, dar a avut şi sesiuni dedicate bijuteriilor, ceasurilor de lux şi vinurilor de colecţie. 

Insigne, trofee, vinuri

În ţară, dintre licitaţiile care nu au propus artă cea mai importantă a fost România Regală, cu vânzări de 278.000 de euro şi un grad de adjudecare de 80%. Licitaţia Epoca de Aur nu a strâns decât 54.000 de euro, la un grad de adjudecare de 75%. Ambele vor deveni anuale, lor alăturându-li-se o sesiune cu tematica „Decembrie '89". 

Alte domenii interesante pentru licitaţii de nişă au fost cele de vinuri şi de artefacte militare. Astfel, după o primă licitaţie cu vinuri româneşti în care a obţinut încasări totale de 5.000 de euro, Artmark a atras ca partener compania Le Manoir, lider pe piaţa vinurilor fine şi a produselor gourmet în România, iar rezultatele licitaţiei din toamna trecută au fost peste aşteptări: 150.000 de euro şi o rată de adjudecare de peste 90%. În primăvară, sumarul licitaţiei a fost mai sărac, iar nivelul vânzărilor s-a ridicat la doar 20.000 de euro, dar Le Manoir anunţă pentru această vară o sesiune cu loturi valoroase, exclusiv rarităţi din Champagne.

Nişe tot mai înguste

„Cabinetul de curiozităţi" este prima dintre licitaţiile care, prin tematică şi prezentare, creează noi arii de interes. Sumarul şedinţei din 17 mai nu a fost încă anunţat, dar e de aşteptat ca printre curiozităţile clasice (flori de mină şi trofee ale „sălbaticilor"), licitaţia să cuprindă obiecte legate de Dracula şi de vrăjitoarele din Transilvania. Pe 8 iulie este programată la Constanţa licitaţia „Music Memorabilia", iar pe 22, tot pe litoral, o sesiune cu bijuterii de epocă. Două alte sesiuni din toamnă, Erotica şi Esoterica, vor extinde şi mai mult segmentul licitaţiilor de nişă. 

Acestea sunt de fapt, dincolo de numele şi prezentarea dramatică de care beneficiază, vânzări de antichităţi şi mici opere de artă (litografii, postere, grafică, manuscris), licitate oriunde în lume, dar aflate încă la început în România. 

Veniturile primelor ediţii se anticipează a fi modeste, sub 10.000 de euro dacă avem ca model o altă licitaţie cu obiecte de această factură, Cinema Memorabilia, în care atracţiile au fost afişe de film, ochelarii lui Horaţiu Mălăele şi bijuteriile Maei Morgenstern.

155 de obiecte au fost adjudecate în licitaţia România Regală, din cele 189 puse în vânzare.

Agenda investiţiilor: Brâncuşi îl secondează pe Edvard Munch în hyperlicitaţia anului

Prima hyperlicitaţie a anului are loc la Sotheby's, New York, pe 2 mai şi are ca vedetă una dintre cele patru variante ale tabloului „Strigătul", al pictorului expresionist Edvard Munch. Opera, datată 1895, nu este nici prima, nici ultima din serie, dar este singura care nu se află deja în muzee.

Preţul este greu de prevăzut, iar în catalogul Sotheby's (lucru foarte rar întâlnit) nu este anunţată nicio estimare de preţ. Estimările neoficiale indică aşteptări de minim 80 de milioane de dolari, dar valoarea este considerată una „foarte prudentă".

Întreaga licitaţie de pe 2 mai este una de excepţie, alături de Munch fiind lucrări de Picasso („Femeie într-un fotoliu", cu o estimare de 20-30 de milioane de dolari), Dali, Chagal, Brâncuşi, Renoir, Soutine, Ernst, Chagall şi Miro.

Dintre sculpturi, opera lui Constantin Brâncuşi, „Prometeu", este cea mai importantă, cu o estimare de 6-8 milioane de dolari, depăşind net estimările pentru Rodin, Arp şi Giacometti.

Artişti şi cote: Mattis Teutsch, remorcat de Brauner

Doar 11 lucrări semnate de Teutsch, unul dintre avangardiştii reprezentativi ai picturii româneşti, s-au vândut până acum în casele de licitaţii din Bucureşti. În afara ţării artistul nu a reuşit să vândă aşa cum au făcut colegii săi Marcel Iancu şi Victor Brauner.

Totuşi, anul trecut, lucrarea „Cherry Tree With Flower" a fost adjudecată la COLORS ART GALLERY pentru 44.000 de euro, după ce, în 2010, acelaşi tablou se vânduse sub titlul „Cireş în floare" cu 38.000 de euro la Artmark.

Alte două lucrări au fost vândute, tot în 2010, la preţuri de 22.000 de euro. După vârful de vânzări din 2010-2011, Teutsch a obţinut deja două adjudecări şi în prima parte a acestui an.

Top vânzări la licitaţii: Cele mai mari tranzacţii cu picturi de Nicolae Dărăscu

1. „Chioggia" (foto) (Artmark, 2011), 57.500 de euro

2. „Natură statică cu bujori şi cărţi" (Artmark, 2010), 42.000 de euro

3. „Chioggia" (Artmark, 2010), 40.000 de euro

4. „Vapoare pe Dunăre (Valcov) " (Artmark, 2011), 38.000 de euro

5-6. „Cherhana" (Artmark, 2011), 36.000 de euro

5-6. „Faleza Veneţiei, dinspre Piaţa San Marco" (Artmark, 2011),  36.000 de euro

7. „Peisaj marin" („Chioggia"), (Pogany, 2005), 33.000 de euro

8-9. „Vedere către port" (Artmark, 2010), 30. 000 de euro

8-9. „Veneţia" (Artmark, 2012), 30.000 de euro

10. „Chioggia" (Artmark, 2010), 29.000 de euro

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite