VIDEO Câştigători Cannes 2015. Premiile, contestate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cea de-a 68-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes şi-a desemnat, duminică seară, câştigătorii, iar trofeul Palme d'Or i-a revenit regizorului Jacques Audiard, pentru „Dheepan“, în timp ce Marele Premiu al Juriului a fost acordat peliculei „Son of Saul“, cu actorul român Levente Molnár.

Cu siguranţă că Fraţii Lumiere ar fi fost cel puţin miraţi de Palmaresul (chiar dacă dominant francez), decis, mai mult ca sigur, de alţi fraţi: Coen! (Oare din spirit de frondă? )


Secretul ar fi cu cât cronicile sunt mai proaste  (deşi argumentate, nu glumă),  ori huiduielile mai intense (singura excepţie fiind Gus Van Sant, căruiaa i se va face dreptate cu timpul, când se va judeca mai atent misterul pe care l-a dezvăluit voalat) cu atât premiul e mai important!

Câştigători Cannes 2015. „Afront nemeritat“ la adresa italienilor

Italienii cu siguranţă că nu vor uita uşor afrontul nemeritat, care li s-a adus de... il mal francese! (chiar dacă boala ruşinoasă li se trăgea de astă dată de le intermediarii de peste Ocean!)

E de neconceput ca nici Mia madre a lui Moretti, nici Youth a lui Sorrentino, să nu fie măcar cât de cât recunoscute drept capodopere, în vreme ce ciudăţenii coşmardesci ca Lobster, (al unui grec Lanthimos, care la Un certain regard lua, cu o altă oroare Canin, şi care n-ar fi stricat să-şi schimbe meseria, ca să nu rămânem doar cu snobii, care se declară iubitori de cinema, şi care a filmat departe de ţara de baştină, prin urmare, ne înrebăm retoric : De ce oare?) să se aleagă cu Premiul Juriului!

palmares cannes 2015

Ori urmaşul lui Haneke, mexicanul Michel Franco (nemulţumit că n-a luat pentru regie! ) şi al său Chronic, la care a scris 2 ani (cu un Tim Roth formidabil în rolul unui infirmier bătut de soartă, infinit mai în personaj decât ca Prinţul Rainier de anul trecut, ori în Tinereţe fără tinereţe, turnat de Coppola, în România) dar cu pacienţi în fază terminală (nu că aş avea ceva împotriva eutanasiei sau a sinuciderii asistate, dar se poate reda cinematografic subtil, ca în Sorrell şi fiul sau în senzaţionalul Invaziile barbare!)
Alt emul , al maghiarului  Bela Tarr de astă dată, Laszlo Nemes căruia i se prevedea o Camera d’Or, pentru debut, încă de la prima proiecţie, (şi a cărui pledoarie pentru 35 de mm versus mai ieftinul digital, m-a cucerit) cu Fiul lui Saul (deja ales învingător şi de nonagenarul FIPRESCI, al presei internaţionale), despre o altă abordare a cutremurătorului Auschwitz, ia Le Grand Prix (ne onorează prezenţa în distribuţie a unui strălucit actor, Levente Molnar, de la Cluj), iar recunoaşterea unui început de carieră strălucită , îi revine unui columbian , Cesar Augusto Aceveda, pentru La Tierra y la Sombra, alt subiect , la limită apocaliptic.

Şi apoi plouă cu francezi : Emmanuelle Bercot, pentru nevasta din Mon Roi, (şi când te gândeşti că în 1951, premiul îl lua Bette Davis, pentru Totul despre Eva! ) un portret de o isterie fără margini, despre un cuplu sfâşiat de scandaluri (în regia lui Miwenn, care mai luase cu Polisse) şi Vincent Lindon pentru şomerul care ţine predici şi pune pe toată lumea la punct, în pseudo-documentarul, La loi du marche, şi pe care fscinantul maestru de ceremonii : Lambert Wilson, nu mai reuşea să-l stăvilească şi să-l dea jos de scenă, pe cel care a încercat să ne spună, printre strâmbăturile unui tic nervos pe care nu-l putea stăpânii, povestea carierei sale fără recunoaştere oficială! 

palmares cannes 2015

Sau Audiard, care de-abia luase Cannes-ul pentru formidabilul Un prophet (ce-i drept că nu La Palme, că mersese la Panglica albă) şi care a a revenit cu o istorie cu emigranţi din Sri Lanka, în Dheepan, numele eroului, care începe o aventură în Franţa, interesantă la început, dar care, apoi, se pierde în locuri comune, fumate în zeci de producţii de gen. (Frumos doar citatul de mulţumire, adaptat de la Dumas fiul către tată, în cazul dat pentru Audiard senior: Îi mulţumesc acestui fiu pe care l-am făcut prea devreme!)
Nici regia lui Asasin al taiwanezului Hou Hsiao-Hsien, nu s-ar încadra chiar la categoria sa, fiind mai degrabă eligibil pentru coregrafie (dacă un asemenea premiu ar exista), pentru că subiectul e aproape imposibil de urmărit, dacă n-ai citit rezumatul. 

palmares cannes 2015 FOTO Getty Image

Ca să nu se supere marele şi adulatul producător şi distribuitor Harvey Weinstein (supranumit Omul cu 60 de statuete, şi tot dintr-o companie frăţească!) au avut grijă să-i dea ex-aequo lui Rooney Mara  (care n-a venit de la New-York după trofeu, poate s-o repeta istoria cu Julianne Moore cărei i-a fost înmânat la Ceremonia de deschidere , de anul acesta, petru Maps to the Stars, deşi între timp toată lumea o identifica oscarizatului Alice) pentru Carol (Queer Palm by default), şi nu lui Cate Blanchett sau măcar şi ei!
Au fost însă şi trei momente absolut sublime: Melodia lui Aznavour, care a ilustrat muzical urcatul treptelor pe invidiatul covor roşu: Les comediens, baletul original şi fără cusur al japonezilor, în deschiderea serii şi incursiunea în Noul Val, o imersiune în trecut, susţinută de o relatare plină de emoţie, de către singura fată din pleiada de băieţi, care s-au apucat să facă un cinema de marcă, unul devenit cult, în agitaţii ani 60, ai Hexagonului: octogenara Agnes Varda, căreia i-a fost decernată o bine-meritată Palme d’ Honneur, şi care acum era aplaudată în piciore de aproape 2000 spectatori, unul şi unul, iar la început de drum, şi mai anevoios, căci nu era bărbat, abia de adunase 35-40 de spectatori, pentru un titlu care a rămas de referinţă: Cleo de la 5 la 7!


La final acelaşi poliglot Lambert Wilson ne-a urat o ediţie 69, erotică! Poate se reia Gaspard Noe, cu al său Love (un porno în 3D)...Sau se filmează un re-make cu titlu franţuzesc? Nu s-ar prea putea, ca există deja al adjudecatului austriac Amour! (Text de Irina-Margareta Nistor)

Palmares Cannes 2015

Lista completă a premiilor Festivalului de Film de la Cannes 2015

Iată lista completă a premiilor celei de-a 68-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Cannes (13 - 24 mai):

Câştigători Cannes 2015. Competiţia oficială:

Palme d'Or - "Dheepan", de Jacques Audiard

Marele Premiu al Juriului (Grand Prix) - "Saul Fia/ Son of Saul", de László Nemes, cu românul Levente Molnár în distribuţie

Premiul Juriului - "The Lobster", de Yorgos Lanthimos

Premiul pentru regie - Hou Hsiao Hsien, pentru "The Assassin/ Nie Yinniang"

Premiul pentru scenariu - Michel Franco, pentru "Chronic"

Premiul pentru interpretare masculină - Vincent Lindon, pentru rolul "La Loi Du Marché", de Stéphane Brizé

Premiul pentru interpretare feminină - Rooney Mara, pentru rolul din "Carol", de Todd Haynes, şi Emmanuelle Bercot, pentru rolul din "Mon Roi", de Maïwenn

Caméra d'Or - "La tierra y la sombra", de César Augusto Acevedo

Palme d'Or pentru scurtmetraj - "Waves '98", de Ely Dagher

Palme d'Or onorific: Agnès Varda

Un Certain Regard:

Marele Premiu - "Hrútar/ Rams", de Grímur Hákonarson

Premiul juriului - "Zvizdan/ The High Sun", de Dalibor Matanić

Premiul pentru regie - Kiyoshi Kurosawa, pentru "Kishibe no tabi/ Journey to the Shore"

Premiul Un Certain Talent - "Comoara", de Corneliu Porumboiu

Premiul special al juriului (Prix de l’avenir): "Masaan", de Neeraj Ghaywan, şi "Nahid", de Ida Panahandeh

Premiile criticii internaţionale - FIPRESCI:

"Son of Saul", de László Nemes, cu românul Levente Molnár (competiţia oficială)

"Masaan", de Neeraj Ghaywan (Un Certain Regard)

"Paulina", de Santiago Mitre (Semaine de la Critique)

Premiile juriului ecumenic:

Marele Premiu: Nanni Moretti, pentru "My Mother"

Menţiuni: "The Measure of a Man", de Stephane Brize, şi "Taklub", de Brillante Mendoza

Semaine de la Critique:

Marele premiu - "Paulina", de Santiago Mitre

Révélation France 4 - "La Tierra y la Sombra", de Cesar Augusto Acevedo

Aide Fondation Gan à la Diffusion - "Ni le ciel, ni la terre", de Clément Cogitore

Premiul Découverte - "Varicella", de Fulvio Risuelo

Premiul SACD - "La Tierra y la Sombra", de Cesar Augusto Acevedo

Premiul Canal+ - "Ramona", de Andrei Creţulescu

Cinéfondation:

Premiul I - "Share", de Pippa Bianco

Premiul al II-lea - "Locas Perdidas", de Ignacio Juricic Merillán

Premiul al III-lea - "The Return of Erkin", de Maria Guskova, şi "Victor XX", de Ian Garrido López

Quinzaine des Réalisateurs:

Premiul Art Cinema - "Embrace of the Serpent", de Ciro Guerra

Premiul SACD - "My Golden Days", de Arnaud Desplechin

Premiul Europa Cinemas Label - "Mustang", de Deniz Gamze Ergüven

Premier Prix Illy pentru scurtmetraj - "Rate Me!", de Fyzal Boulifa

Menţiune specială- "The Exquisit Corpus", de Peter Tscherkassky

Carrosse d'Or - Jia Zhangke

Women In Motion Award: Jane Fonda

Queer Palm - "Carol", de Todd Haynes

Palm Dog - Lucky din "Arabian Nights", de Miguel Gomes

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite