Călătorie transilvană

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Galeria Posibilă a lansat recent, la UNA Galeria, albumul „Desene pentru Herina” de Ştefan Câlţia. Albumul este rezultatul unei expoziţii, deschise de cunoscutul artist la Biserica Herina din ţinutul Bistriţei.

Arhitectura romanică a monumentului şi frumuseţea specială a locului au coincis cu preocupările actuale ale lui Ştefan Câlţia pentru semnul medieval şi pentru cultura bizantină.

Expoziţia care a stat la originea albumului, refăcută la UNA Galeria cu prilejul lansării lui, a fost găzduită de Biserica din Herina. 16 desene de mari dimensiuni (250x27 de centimetri), un altul de 500x 27 de centimetri, o carte despre cruce, un prapor, o litografie, o coroană şi un buchet au populat spaţiul romanic al lăcaşului construit, cel mai probabil, în jurul anului 1260. Întreaga expoziţie este o erudită meditaţie asupra crucii, cu întreaga ei simbolistică din religia creştină.

O atmosferă de împăcare, ritmuri de lentă trecere a timpului, prielnice meditaţiei îşi găsesc ecoul în rafinamentul cromatic al simbolurilor angelice sau cristice, în ductul de mare fineţe al scrisului, în abia sensibila trecere de la aripă la literele greceşti care o înconjoară.

Expoziţia de la UNA Galeria şi albumul „Fotografii de la Herina” introduc privitorul într-o secvenţă inedită a creaţiei lui Ştefan Câlţia. Întotdeauna arta lui a avut o componentă metafizică, dar ea se traducea printr-un univers de forme, de chipuri perfect laicizate. De data aceasta, meditaţia transcendentă alege zona credinţei şi, odată cu ea, amintirile artei bizantine care a modelat întreaga noastră iconografie medievală.
 
„Poţi auzi curgerea norilor”

image

Pagină din „Cartea Crucii“ realizată manual de artist



Aparţinând unei serii de cărţi realizate de mână, la care artistul lucrează de mai multă vreme, cartea despre cruce îmbină rafinamentul grafic cu somptuozitatea hârtiei lucrate manual, sobrietatea semnelor ce înglobează crucea şi arborele vieţii cu rafinamentul cromatic dat de combinaţia dintre ocrul hârtiei, griul colorat sau negrul textului şi cele câteva pete de culoare intensă ce marchează un simbol sau altul.

Migala muncii laborioase pe care o presupun atât marile suprafeţe grafice din expoziţie, cât şi cartea este în consens cu atemporalitatea mişcărilor naturii. În afara expoziţiei, a fost realizat şi filmul experienţei de la Herina a artistului. Peisajul din jurul bisericii părea şi el un loc în afara timpului, iar aparatul a urmărit cu măiestrie nu numai mişcările terestre ale oamenilor, dar şi curgerea lentă, aproape imperceptibilă a norilor.

Referindu-se la imaginile filmate ale documentarului video, realizat de Victor Velculescu, artistul remarca: „Dacă ar fi linişte în sală, aproape am auzi cum se deplasează norii”.   

Conceput şi editat de Matei Câlţia, beneficiind de fotografiile semnate de Nicu Ilfoveanu, albumul de remarcabilă ţinută grafică şi tipografică este prefaţat de texte semnate de Ştefan Câlţia, Oliv Mircea şi preot Ioan Moga.

Cultură



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite