Tehnică impecabilă, perfect gust şi cunoaştere a cerinţelor stilistice, sensibilitate, sobrietate şi profesionalism: Lisa Batishvili (41 ani), subţire, blondă, frumoasă, cu alură mai curând de fotomodel, este o muziciană recunoscută pentru interpretările sale deosebite conferinte repertoriului standard, marile concerte pentru vioară şi orchestră ale muzicii culte, înregistrate pentru case prestigioase de discuri.

În 5 iunie, însă, iată o schimbare în strategia discografică a violonistei georgiano-germane: casa Deutsche Grammophon cu care colaborează din 2013, a lansat albumul intitulat “City lights”, cu totul deosebit în contextul discografiei Lisei Batiashvili. Pentru că “City lights” este un album-concept, explorând piese cu accent crossover, o imaginară călătorie prin oraşele care au reprezentat repere în cariera şi experienţa de viaţă a Lisei Batiashvili.

Şi m-am bucurat să descopăr pe acest album Ciocârlia făcută celebră la finalul secolului al XIX-lea de Grigoraş Dinicu, preluată şi în Rapsodia română nr. 1 de George Enescu. O piesă de virtuozitate, interpretată într-un stil clasic, deşi nu fără o nuanţă rapsodică, de Lisa Batiashvili şi Orchestra Filarmonicii din Georgia, dirijor Nikoloz Rachveli – sigur, este un aranjament, realizat de Stephen Konz, violoncelist în Filarmonica din Berlin şi membru al ansamblului The Philharmonix. În paranteză fie spus, The Philharmonix, ansamblu alcătuit din muzicieni ai Filarmonicilor din Viena şi Berlin, a mai înregistrat diferite alte aranjamente ale unor lucrări româneşti cu puternic accent tradiţional, printre care Rapsodia română nr. 1 de George Enescu şi Hora mărţişorului de Grigoraş Dinicu.

De unde cunoaşte Lisa Batiashvili Ciocârlia care reprezintă Bucureştiul pe acest album? Pe 22 septembrie 2013, ea a evoluat pe scena Sălii Palatului alături de Orchestra Concertgebouw din Amsterdam, dirijor Mariss Jansons – Concertul nr. 1 pentru vioară şi orchestră de Serghei Prokofiev. Am fost atunci la acel concert programat la matineu, şi îmi aduc aminte de interpretarea care a rămas în memoria multora, una dintre paginile de istorie create de Festivalul internaţional George Enescu.

Şi aşa, ca Ciocârlia lui Dinicu, a rămas Bucureştiul în memoria Lisei Batiashvili: vibrant, colorat, plin de viaţă. Aş spune, în contrast cu multe alte oraşe reprezentate pe albumul “City lights”.

Înregistrările pentru acest album au fost realizate în octombrie şi noiembrie 2019, la Berlin şi Tbilisi, în Georgia. Sigur că în acel moment, nimeni nu-şi putea imagina pandemia care avea să paralizeze întreaga omenire câteva luni mai târziu. Însă spiritul muzicilor alese de Lisa Batiashvili are, într-un fel, un caracter premonitoriu: toate explorează mai curând nocturnul, oraşe frumoase, dar lipsite de forfota şi agitaţia oamenilor – adică aşa cum au fost marile oraşe în pandemie.

München, Berlin, Paris, Helsinki, Viena, Roma, Buenos Aires, New York, Londra şi Tbilisi sunt oraşele reprezentate muzical pe acest disc, în moduri dintre cele mai diferite. Avem Bach, un galop de Strauss, muzică de film, Piazzolla şi o piesă scrisă special pentru acest album de Katie Melua, vedeta pop din Marea Britanie.

Katie Melua însăşi apare pe acest disc, alături de alţi invitaţi-vedetă, cum sunt chitaristul Milos Karadaglic şi trompetistul de jazz Till Bronner. Punând acest album în contextul actual, nu poţi să fi izbit de o imagine a New York-ului ilustrat de partea a doua din Simfonia a IX-a “Din Lumea Nouă” de Antonin Dvorak, partea lentă, care cuprinde momente cu nuanţă funerară – ilustrând ideatic o înmormântare în familia lui şef de trib indian. Când vezi câţi oameni au murit în pandemie la New York, într-adevăr, chiar poţi crede că există ceva premonitoriu pe acest album.

Lisa Batiashvili a înregistrat acest disc alături de Deutsches Symphonieorchester Berlin şi de Filarmonica din Georgia, toate piesele purtând semnătura lui Nikoloz Rachveli, aranjor şi dirijor.

Dincolo de semnificaţiile muzicale, acest album vorbeşte şi despre solidaritate între muzicienii de aceeaşi naţionalitate: tocmai pentru că Lisa Batiashvili, unul dintre cei mai importanţi interpreţi originari din Georgia, a ales să colaboreze mai ales cu muzicieni din ţara sa natală. Nikoloz Rachveli (41 ani), cu studii la Viena, este actualul dirijor principal şi director muzical al Filarmonicii Georgiene. Şi mai mult, chiar Katie Melua, este de origine georgiană, ea părăsindu-şi ţara natală la vârsta de 8 ani, pentru a se stabili în Marea Britanie.

Însă sângele apă nu se face, aşa cum vedem atât de bine şi pe acest album foarte divers, admirabil interpretat: muzici alese cu gust şi care ilustrează universul unei violoniste-vedetă în lumea muzicii culte. Pentru că, într-adevăr, nimeni nu trăieşte astăzi într-o unică lume şi o violonistă din muzica clasică se poate bucura să cânte, de exemplu, Ciocârlia lui Grigoraş Dinicu.

Albumul “City lights” a fost difuzat la Radio România Muzical pe 8 iunie şi poate fi reascultat oricând aici.  Este disponibil şi pe principalele platforme de streaming online.