Kobborg, după ce al treilea spectacol nu s-a jucat pe scena Operei: „România, accepţi asta? Europa, accepţi asta?“

Kobborg, după ce al treilea spectacol nu s-a jucat pe scena Operei: „România, accepţi asta? Europa, accepţi asta?“

Protestatarii au ocupat fosa orchestrei, in frunte cu dirijorul Tiberiu Soare (centru)    FOTO: Florin Ghioca

Baletul „DSCH. The Dream”, care trebuia să se joace sâmbătă, 23 aprilie, pe scena Operei Naţionale Bucureşti, a fost anulat, ca urmare a protestelor orchestrei şi altor membri ai colectivului Operei. Protestatarii au ocupat fosa orchestrei, sub conducerea dirijorului Tiberiu Soare, în timp ce balerinii din spectacol stăteau pe scenă, cu cortina ridicată.

Ştiri pe aceeaşi temă

UPDATE: "Au fost scene penibile, eu critic lipsa de profesionalism şi de respect faţă de dansatori si public", a declarat balerina Marina Minoiu, care trebuia să joace în spectacolul de sâmbătă seară de la Opera Naţională Bucureşti (ONB).

Balerinul Johan Kobborg a postat sâmbată seară un scurt mesaj pe contul sau de Twitter:

"România, accepţi asta? Europa, accepţi asta? Lume?".

Marina Minoiu a declarat, pentru HotNews.ro, că la 17.30, deci cu o oră şi jumătate înainte de începutul spectacolului, Tiberiu Soare ar fi avut o întâlnire cu dirijorul Vlad Conta şi Rareş Zaharia (apropiat al lui Soare, fost consilier al ministrului Culturii, Vlad Alexandrescu). Un alt dansator, Cristi Preda, a confirmat declaraţia Marinei Minoiu, amândoi spunând că balerinii nu au fost informaţi că spectacolul nu se va ţine. "Tiberiu Soare le-a spus spectatorilor că balerinii de pe scenă nu reprezintă Opera Naţională. Dar pe scenă eram şi balerini români, şi străini. E o discriminare faţă de dansatorii străini, dar chiar şi faţă de noi, românii de pe scenă", a spus dansatorul Cristi Preda.

"După ce Soare a anunţat ca orchestra nu va cânta, tehnicienii de la masa de comandă nu au vrut nici măcar să deschidă cortina. Atunci au deschis-o doi dansatori, ca spectatorii să vadă că noi, balerinii, suntem pregatiţi pentru spectacol", a declarat Marina Minoiu.

Renumitul critic britanic Graham Watts posta, revoltat, sâmbătă-seara pe Twiiter:

Oamenii care protestează împotriva lui Kobborg nu au nici cea mai vagă idee despre ce înseamnă diversitatea.

Anul trecut, am văzut că Alina Cojocaru a donat poante balerinilor - mulţi dintre cei care protestează acum poartă încălţările dăruite de ea, balerini care au memoria scurtă şi nu îşi mai amintesc asta, a scris, pe Twitter, Graham Watts.

CRONOLOGIE

Dacă te apropiai în seara de sâmbătă, 23 aprilie, de intrarea Operei Naţionale Bucureşti (ONB), cu puţin înainte de ora anunţată a spectacolului de balet “DSCH. The Dream”, nimic nu părea a ieşi din normal şi nimic nu anunţa ceea ce urma să se întâmple. Spectatorii se îndreptau spre uşile de intrare, cu biletele sau invitaţiile în mână, gătiţi la patru ace, cum se spune, sau în ţinută casual. În sală, lumea deja îşi ocupase locurile stabilite, aşteptând în linişte începerea spectacolului.

La ora 19.00 fix, ora de începere a reprezentaţiei, s-a auzit din fosa orchestrei vocea dirijorului Tiberiu Soare, care a comunicat că se află acolo alături de colegii săi din orchestră şi departamentele tehnic şi administrativ. El a anunţat că, urmare a protestului celor menţionaţi, spectacolul din această seară nu se va mai ţine şi şi-a cerut scuze faţă de spectatori. “Am fost umiliţi de conducerea Ministerului Culturii, care a schimbat patru directori ai Operei de la începutul lunii până acum. Oameni de mare valoare au fost pur şi simplu călcaţi în picioare”, a punctat dirijorul Tiberiu Soare, referindu-se şi la Vlad Conta, aflat la rândul său în fosă. 

Conform declaraţiei ulterioare pentru “Adevărul” a sopranei Irina Iordăchescu, această formă radicală de protest a fost decisă ca urmare a faptului că ministrul Vlad Alexandrescu nu le-a răspuns, în cursul zilei de sâmbătă, la solicitările din memoriul depus de protestatari în această săptămână la minister, aşa cum promisese. În memoriul pe care i l-au adresat, îşi exprimă revendicările, printre care aceea de renumire a dirijorului Tiberiu Soare la conducerea instituţiei. 

Balerinii aflaţi pe scenă au dat la o parte cortina şi s-au arătat publicului, exprimându-şi astfel disponibilitatea de a performa. Conform informaţiilor “Adevărul”, toţi cei distribuiţi în cele două părţi ale dipticului “DSCH. The Dream” erau de acord să joace spectacolul, în mod normal. Cele două luări de poziţie, statementuri, ale artiştilor ONB au fost întâmpinate de public cu aplauze şi huiduieli în egală măsură, încât iniţial nu se înţelegea cine pe cine aplaudă şi cine pe cine huiduie.

“Şi noi, spectatorii, ce vină avem? Noi am plătit biletele ca să vedem acest spectacol”,

 

era fraza auzită cel mai des printre spectatori, mai ales printre cei care, clar, nu erau la curent cu evoluţia conflictului. “Au fost umiliţi. Cei care se află acum pe scenă sunt străinii”, a afirmat explicativ un domn în vârstă (fals, pentru că pe scenă se aflau şi balerinii români).

Treptat, cei care voiau s-au apropiat de fosă, care era arhiplină de protestatatari, din toate departamentele ONB. “Cei care se află pe scenă acum sunt doar o parte din corpul de balet al Operei. Restul se află aici, alături de noi”, a explicat Tiberiu Soare, în mod clar în calitate de lider al protestului şi al “rebeliunii” care-a dus la ocuparea fosei orchestrei (dirijorul are la bază şi o pregătire militară, la o şcoală de specialitate).

“Baletul Operei Naţionale are o istorie mult mai veche, de câteva decenii, nu a început acum, în ultimii doi ani”, a mai spus Tiberiu Soare,

moment în care de sus s-a auzit cuvântul “Rasistule!”, aruncat de un tânăr cu alură de hipster, care şi-a repetat furibund acuzaţia.

În faţa spectatorilor strânşi la marginea fosei, protestatarii au apelat la momente emoţionale, aplaudate sau huiduite de cei prezenţi, după caz (cei din fosă, în frunte cu Tiberiu Soare, au aplaudat atât susţinerile, cât şi huiduielile). Balerinii anti-Kobborg au practicat îmbrăţişarea în grup, precum în fotografia cu Alina Cojocaru şi tinerii balerini, care, după cum se ştie, a făcut înconjurul lumii. Pe rând, au fost ridicaţi pe mâini şi aplaudaţi balerinele Bianca Fota (“ne-a ajuns, până aici”, a declarat aceasta pentru un post TV) şi Cristina Dijmaru, balerina Corina Dumitrescu şi balerinul Gigel Ungureanu (interpretul Temnicerului în “Manon”, noul şef de balet în locul Floricăi Stănescu). 

Lipsiţi de posibilitatea de a se exprima (nu aveau microfon şi erau copleşiţi numeric de cei din fosă), balerinii români şi străini din spectacolul programat au tras în cele din urmă cortina, moment în care susţinătorii lor şi spectatorii pur şi simplu nemulţumiţi au părăsit sala, lăsând-o în exclusivitate aripii anti-Kobborg. 

O profesoară s-a apropiat de marginea fosei şi a spus următoarele cuvinte:

“Am venit aici cu 30 de copii tocmai din oraşul Târnăveni. Mi-am făcut studiile în Bucureşti şi am vrut să-i aduc să vadă Opera. Era prima şi poate ultima oară din viaţa lor când ajungeau aici. Îmi pare foarte rău. Şi noi avem directori numiţi politic, în învăţământ, şi noi suntem plătiţi cu salarii de mizerie, dar venim la servici şi ne facem treaba”.

A fost întâmpinată însă cu huiduieli de susţinătorii din sală şi cu strigăte că n-a înţeles nimic. O spectatoare din străinătate le-a spus artiştilor din fosă că era ultima oară când putea să vadă balet la Bucureşti, dar că le înţelege protestul.

Conflictul acesta a trecut de orice limită imaginabilă, creând o situaţie fără precedent nu numai la Opera Bucureşti, ci în orice instituţie de spectacol din lume.

Ministrul  Vlad Alexandrescu nu a ştiut să gestioneze criza începută acum trei săptămâni şi a permis escaladarea conflictului până în acest punct.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: