Articol publicat pe blogul Despre Opera.

Sigur, am avut parte de muzică barocă la cel mai înalt nivel în luna Septembrie, dar în cazul de faţă nu este vorba numai de baroc, ci şi de muzica menestrelilor şi a trubadurilor, dar şi de arheologie muzicologică (o formulare care poate părea preţioasă, dar cum altfel s-ar putea numi reconstituirea unor melodii transmise mai mult pe cale orală?).

Dincolo de diferenţele stilistice, muzica veche (barocul y compris) este cântată de nişte artişti care, cu cât sunt mai mari, cu atât sunt mai lipsiţi de vanitate. Vedetismul aproape că nu există aici. Aşa că n-ar trebui să ne mirăm prea mult de faptul că acest festival nu e cunoscut de marele public. Organizatorii lui (Laurenţiu Constantin şi Raluca Enea, dar şi toată echipa din jurul lor) sunt, cum ar putea fi altfel?, nişte oameni a căror pasiune pentru ceea ce fac este mistuitoare şi foarte contagioasă. Nişte nebuni frumoşi, care pot să vorbească zile în şir despre obiectul fixaţiei lor, nişte oameni alături de care te poţi pierde (şi-ţi poţi pierde zilele, nopţile, dar în primul rând banalitatea) şi care te pot face să visezi cu ochii deschişi la sunetele unor lumi care nu mai există, la instrumente care nu mai apar în sălile de concert, la culturi şi tipare istorice care fascinează, dar care au dispărut de mult. Pe scurt, muzica veche este o viaţă paralelă cu ceea ce ştim din stagiunile filarmonicilor sau ale teatrelor de operă de repertoriu. Şi tocmai de aceea este cu atât mai interesant s-o descoperi, pentru că vechiul devine nou şi inedit, odată ce a fost reînviat.

Un festival care nu are nevoie nici de Sala Palatului (tocmai pentru că nu este un festival de fals folclor à la Cântarea României), nici de Ateneul Român (pentru că nu e despre romantism, şi cu-atât mai puţin despre Gustav Mahler) şi care programează un singur concert la Sala Radio (cel de deschidere, cu Orchestra Barocă a Uniunii Europene).

În schimb, este un palpitant serial documentar, un sezon întreg cu 14 episoade, care te va duce la Palatul Cotroceni, la Palatul Bragadiru, la Biserica Anglicană, la Foişorul de Foc, sau la Muzeul Ţăranului. Când aţi vizitat ultima oară aceste locuri inundându-vă de muzică?

La Cotroceni vom avea muzica lui Giulio Caccini, un compozitor italian care a trăit în secolul XVI (1551-1618), interpretată de ansamblul Faenza, adică o soprană şi un bariton acompaniaţi de teorbe şi chitară barocă. Unde altundeva s-ar potrivi mai bine decât într-un palat înconjurat de o grădină fabuloasă? Şi tot la Cotroceni vor fi şi violele da gamba ale celor de la The Little Consort, sau ai noştri Trei Parale, cei care readuc în actualitate Balcanii muzicali şi-l reînvie mereu şi mereu pe Anton Pann.

La Palatul Bragadiru va fi Emma Kirkby, o legendă a muzicii baroc, cu o discografie de vreo sută de înregistrări de-a lungul carierei sale, azi ajunsă la zenit. Dar tot aici vor fi o serie de concerte de popularizare a instrumentelor vechi. Vreţi să ştiţi mai bine ce este o viola da gamba? Da, un fel de vioară mai mare, o violă de fapt, dar care este ţinută în poziţie verticală întocmai ca un violoncel. Dar sunt de mai multe tipuri, cu sunete ce amintesc de tipologia vocilor umane: soprană, tenor, bas. Veţi putea afla secretele fiecăreia dintre ele şi ocazii ca aceasta nu sunt multe. Apoi despre bunicii, unchii şi mătuşile pianului de azi: clavecinul, clavicordul, spineta, virginalul. Şi despre drumul parcurs de harpă din antichitate şi până acum:  harpa triplă, gotică, sau cu corzi încrucişate. Vioara va veni şi ea cu povestea ei: fidel, vioara barocă, viola d’amore (numai numele ei, singur, şi te poţi pune pe visat: oare la ce se gândea cel care a botezat-o aşa?) dar şi viola organista, o curioasă invenţie a lui Leonardo da Vinci, care combina instrumentul cu coarde cu orga, azi reconstituit şi făcut să zboare, cu adevărat. Pe note.

În fine, Biserica Anglicană ne va arăta cum s-a ajuns de la lăută la chitară, trecând prin vihuela, arhilăută şi chitara renascentistă, dar şi printr-o serie de concerte pentru corzi vechi şi de tot felul, cu muzica lui Josquin des Près sau Luis de Narvaez...

Un regal, aşadar, întins pe durata unei luni şi jumătate, o antiteză cu 14 argumente a conglomeratului bienal Enescu. O completare, dacă vreţi, a locurilor lăsate goale de nişte stagiuni simfonice mai degrabă neatrăgătoare de la Ateneu şi Sala Radio, o promenadă a ultimelor zile de toamnă, mereu frumoase, din Bucureşti.

Cum, nu v-aţi cumpărat deja bilete? Se găsesc, la Eventim.

Programul complet:

INSPIRED BY ITALY
Orchestra Barocă a Uniunii Europene (EUBO), dirijor Lars Ulrik Mortensen.
20 Octombrie 2015, ora 19, Sala Radio.
Evenimentul online: https://goo.gl/oa4Agu
Bilete/ Tickets: http://goo.gl/x9KvZM

IL GIARDINO DI GIULIO CACCINI
Formaţia de muzică veche Faenza (Franţa).
29 Octombrie 2015, ora 19, Muzeul Naţional Cotroceni (Salonul Cerchez).
Eveniment online: https://goo.gl/IwwosB

THE ENGLISH MUSE
Emma Kirkby (Marea Britanie, soprană), Jakob Lindberg (Suedia, lăută).
1 Noiembrie 2015, ora 19, Palatul Bragadiru.
Eveniment online: https://goo.gl/l3OTVM
Bilete/ Tickets: http://goo.gl/JcLNX6

BUCUREŞTI, ORAŞ PALIMPSEST
Proiect de arte vizuale.
6-7-8 Noiembrie 2015, Muzeul Naţional al Ţăranului Român, Muzeul Naţional al Pompierilor (Foişorul de foc). 

EARLY MUSIC STRINGS
Mini-stagiune de cinci concerte solo în cadrul FMVB 2015.
9 – 15 noiembrie 2015, Palatul Bragadiru, Biserica Anglicană:
Eveniment online: https://goo.gl/ySoVr1

EARLIEST HARPS
Hannelore Devaere (Belgia) - harpă triplă, harpă gotică, harpă cu corzi încrucişate.
9 Noiembrie 2015, ora 19. Palatul Bragadiru.
Eveniment online: https://goo.gl/
Bilete/ Tickets: http://goo.gl/vwbTpw

THE FAMILY OF THE LUTE
Nicolae Szekely (Hunedoara) - lăută, vihuela, arhilăută, chitară renascentistă.
10 Noiembrie 2015, ora 19. Biserica Anglicană.
Eveniment: https://goo.gl/bt0zdg

MAGIC KEYBOARDS
Raluca Enea (Bucureşti) – clavecin, clavicord, spinetă, virginal.
11 Noiembrie 2015, ora 19. Palatul Bragadiru.
Eveniment online: https://goo.gl/0PWcDX
Bilete/ Tickets: http://goo.gl/ffPjxF

THE SPIRIT OF GAMBO
Soma Salat - Zakariás (Basel - Elveţia) – viola de gamba sopran, viola da gamba tenor, viola da gamba bas.
12 Noiembrie 2015, ora 19. Palatul Bragadiru.
Bilete/ Tickets: http://goo.gl/fVdNHp

THE STORY OF THE VIOLINS
Melinda Béres (Cluj) – fidel, vioară barocă, viola d’amore.
13 Noiembrie 2015, ora 19. Palatul Bragadiru.
Bilete/ Tickets: http://goo.gl/ecZdWt

SIMPLY BACH
 Melinda Béres (vioară barocă), Raluca Enea (clavecin).
15 Noiembrie 2015, ora 19, Muzeul Naţional Cotroceni. 

ROYAL FANTASIES - CONSORT MUSIC FOR THREE VIOLS
Formaţia de muzică veche „The Little Light Consort” (Elveţia).
19 Noiembrie 2015, ora 19, Muzeul Naţional Cotroceni. 

BAZAR
Formaţia de muzică veche românească „Trei Parale” (Bucureşti).
22 Noiembrie 2015, ora 19, Muzeul Naţional Cotroceni. 

THE SOUND OF DA VINCI
Sławomir Zubrzycki (Polonia, Viola organista).
24 Noiembrie 2015, ora 19, Palatul Bragadiru.