Angela Gheorghiu şi colindul românesc

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Marketing-ul a dus în zona clişeului majoritatea cuvintelor care pot fi asociate spiritului colindelor, cântece pe cât de simple pe atât de golite de semnificaţie şi conţinut, mai ales în zona urbană, în preajma sărbătorilor de iarnă.

Mai mult decât atât, „magia”, ”pacea” şi obligatoriu ”vraja” asociate colindelor iniţial, pe drept cuvânt, sunt gonite de ”împachetări” care au făcut din colinde un simplu fundal sonor al lunii decembrie.

Angela Gheorghiu şi o viziune strălucitoare asupra colindelor româneşti

Încercând să lupte cu acest imens clişeu, Angela Gheorghiu alături de Radio România a reuşit să pună împreună parteneri precum Primăria sectorului 3, Centrul cultural Casa Artelor, Fundaţia Angela Gheorghiu, Corurile Madrigal şi Accoustic, Mediapro Music şi Televiziunea Antena 3, finalizând în cursul lunii decembrie a acestui an un proiect discografic şi de concert care a făcut din colindele româneşti nu un mijloc, ci un scop în sine.

Prezenţa Angelei Gheorghiu pe 23 decembrie la finalul sezonului la Sala Radio, cu proiectul O, ce veste minunată !, alături de Orchestra Naţională Radio, Corurile Madrigal şi Accoustic şi sub conducerea muzicală a dirijorilor Tiberiu Soare, Voicu Popescu şi Daniel Jinga, în regia lui Alice Barb,  a putut fi ascultată de toţi românii în Ajun de Crăciun, pe 24 decembrie de la ora 19.00 la Radio România Cultural şi Radio România Muzical (on-line şi on-air), dar şi la televiziune, la Antena 3, de la ora 23.00.

Un autentic triumf, adus de profilul unic al Angelei Gheorghiu asociat muzicii sărbătorilor de iarnă, a pus punct unui an artistic complex, conferind o strălucire fără precedent scenei de la Bucureşti.

image

Colindele şi Orchestrele şi corurile Radio România

De-a lungul întregii luni decembrie, ansambluri muzicale ale Radio România (Orchestra Naţională Radio, Corul de Copii Radio, Corul Academic Radio, Big Bandul Radio etc.) au interpretat colinde alături de individualităţi artistice care au marcat istoria artei lirice contemporane, dintre care amintim doar două nume uriaşe : Angela Gheorghiu şi Jose Carreras.

Deşi foarte diferite, concertele la care ne referim  – cel al Corului de Copii Radio intitulat Christmas Fantasy, cel susţinut de Orchestra Naţională Radio alături de marele tenor spaniol Jose Carreras şi cel în care aceeaşi orchestră alături de corul Madrigal şi corul Accoustic au susţinut la Sala Radio concertul de prezentare al primului CD de colinde româneşti realizat de soprana Angela Gheorghiu (deţinător deja al unui disc de aur şi aprciat de prestigioasa revistă The Gramophone) – au avut totuşi un numitor comun de stare, imprimată de încercarea de a fi cât mai fideli muzicii.

În simplitatea lor, aceste cântece care pot fi cântate de oricine la orice vârstă, au devenit prin mesajul lor dezbrăcat de orice artificiu, nu de puţine ori, inaccesibile publicului intoxicat, distras, amăgit, de un sistem cultural de valori care deşi imuabil în esenţă, este tot mai mult distorsionat şi folosit ca monedă de schimb pentru scopuri imediate şi mici.

Toate aceste proiecte, fără a se sustrage unei tuşe mondene sau mijloacelor specifice marketing-ului de promovare, au reuşit să nu facă niciun fel de compromis de ordin artistic. Deşi confruntaţi cu felurite dificultăţi specifice schimbului de generaţii, Corul de Copii Radio condus de dirijorul Voicu Popescu a arătat că poate strânge rândurile şi a susţinut un concert în care colindele au vorbit prin puritate şi exuberanţă.

image

Pe de altă parte, glasul experienţei a fost auzit de către o asistenţă care a umplut pavilionul central Romexpo unde Orchestra Naţională Radio a avut onoarea de a-l acompania din nou pe Jose Carreras, un artist a cărui forţă de expresie continuă să impresioneze aşa cum numai marile caractere artistice o pot face.

Orchestra Naţională Radio, aflată în ultimul timp în postura de creator de evenimente culturale memorabile, cu săli arhipline şi în stagiune, va reuşi să-şi continue succesul atâta timp cât membrii săi îşi vor menţine ambiţia de a se autodepăşi. În ultimul timp, fie aflaţi în aer liber, în piaţa marilor festivaluri, fie în propria sală de concert, amplificaţi sau nu, în postura de solişti sau acompaniind personalităţi artistice de prim rang internaţional, muzicienii, membrii acestei orchestre au impresionat prin modul constant în care au înţeles să-şi scoată în evidenţă ca.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite