Amintiri din viitorul fotoreportajului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ascensiunea presei online nu va însemna decăderea fotografiei cu tematică socială din ziare, arată expoziţia de la Los Angeles. „Cum va fi cu putinţă fotoreportajul în era internetului?“ este întrebarea centrală a evenimentului expoziţional de la Muzeul J. Paul Getty din Los Angeles.

Decăderea formatului print al publicaţiilor şi avântul de necontrolat al presei online par o ameninţare la adresa fotografiei care imortalizează fenomene sociale de amploare sau marginale pentru a ilustra articolul de ziar sau pentru a se constitui într-un discurs de sine-stătător, adesea mai relevant şi mai de impact decât discursul verbal. Pe de altă parte, statutul independent al fotoreportajului, care ajunge în pagini de album, înseamnă un traseu mai restrâns, deci mai puţină vizibilitate şi un mai mic impact concret.

Fotografiile care pot fi văzute în expoziţia „Engaged Observers: Documentary Photography Since the Sixties" vorbesc atât despre evenimente şi fenomene sociale, cât şi despre unele tipuri de abordare, neutre sau angajante, de care ele au avut parte în presă. Instantaneele prezentate n-au fost realizate pentru a fi publicate în ziare şi reviste, nefiind concepute ca auxiliar vizual care să exemplifice şi să expliciteze evenimente, idei şi opinii, deşi au ajuns în „Life" sau „Observer", a explicat curatorul expoziţiei, Brett Abbott, citat de „The Guardian".

Potrivit oficialului, soarta fotoreportajului şi a fotografiei de ziar cu mesaj social nu depinde de formatul print, căci fotojurnalismul înseamnă mai mult decât o ilustrare a principalelor titluri pe care le citim dimineaţa, fiind o formă nuanţată de reportaj, adesea mai edificatoare decât celelalte tipuri de discurs utilizate în presa scrisă. Pe deasupra, instantaneele etalate în expoziţie au fost realizate pentru albume de fotografie, nu pentru cotidiene.

Discriminare şi violenţă

Sebastião Salgado, „Gara Church Gate. Western Railroad Line, Bombay, India“ (1995)



Până la 14 noiembrie, cei care vor vizita expoziţia „Engaged Observers: Documentary Photography Since the Sixties" vor vedea imagini diverse ale tragediilor şi ale dramele petrecute în tulburatul secol trecut sau la începutul anilor 2000.

Pornind de la fotografia documentară a începuturilor, semnată de artişti ca Jacob Riis şi Robert Frank, discursul imagistic propus de muzeul din Los Angeles se axează pe anii '60, subliniind importanţa seriilor realizate de Leonard Freed, care documentează mişcarea drepturilor civile, sau de Philip Jones Griffiths, care a imortalizat războiul din Vietnam.

În vara lui 1963, primul a iniţiat un proiect documentar care s-a desfăşurat de-a lungul mai multor ani şi s-a concretizat, în anul 1968, în seria „Black in White America", devenind actul de consacrare a lui Leonard Freed.

Documentând drepturile omului prin explorarea vieţii de zi cu zi, imaginile au funcţionat ca exemplificare a prejudecăţilor care pecetluiau soarta persoanelor de culoare şi totodată ca pledoarie pentru renunţarea la discriminarea generalizată.

Fotografia, artă şi instrument

image

Leonard Freed, „New Orleans“ (1965)

Acestor serii li se adaugă imagini-martor al conflictului armat din Irak, surprinse în spitalele de campanie de James Nachtwey, cele 60 de instantanee alb-negru fiind asamblate într-un colaj de nouă metri, intitulat „Jertfa".  Demnă de interes este povestea taberelor de refugiaţi sudanezi, spusă prin fotografiile semnate de Sebastião Salgado.

Vizitatorii vor putea descoperi şi imagini care vorbesc despre ravagiile anorexiei şi ale rinoplastiei printre adolescentele din California, la început de mileniu III. Preocupată de efectele culturii de consum asupra femeilor din SUA, Lauren Greenfield analizează relaţia adolescentele cu propriul corp şi efectele destructive ale obsesiei pentru imagine.

Meritul principal al abordării propuse de expoziţie este că, fără a nega statutul de martor al societăţii, de instrument de presă, evenimentul pune în lumină dimensiunea artistică a fotoreportajului, aducând în prim-plan secvenţe din trecutul lui şi anticipând indirect un viitor bun.

Info

Ce: „Engaged Observers: Documentary Photography Since the Sixties"

Unde: J. Paul Getty Museum, Los Angeles

Când: până la 14 noiembrie

image
Cultură



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite