Adevărul continuă colecţia Filme de aur din cinematografia rusă: din 7 septembrie, în fiecare luni, cele 4 DVD-uri, numai cu ziarul Adevărul
0Adevărul continuă colecţia Filme de aur din cinematografia rusă în regia marelui Andrei Tarkovski. De astăzi, 7 septembrie, în fiecare luni, puteţi colecţiona cele 4 DVD-uri, numai cu ziarul Adevărul: Călauza, Oglinda, Copilăria lui Ivan, Andrei Rubliov, la un preţ special 14,99 lei: ziar şi DVD.
Andreï Arsenievitch Tarkovski s-a născut la 04.04.1932 la Iourievets (Rusia), raionul Ivanovo. Fiul poetului Arseni Tarkovski, a studiat muzica, pictura, sculptura, limba arabă şi a terminat muncind ca geolog în Siberia. În 1956, intra la VGIK (Institutul Central de Cinematografie al URSS) la Moscova.
În 1960 realizează filmul Compresorul şi vioara, acesta fiind filmul de licenţă. Primul său lungmetraj, Copilariă lui Ivan, din 1962, l-a impus atenţiei publicului şi criticilor, primind Leul de Aur la Festivalul de la Veneţia.
Cenzurat de autorităţile sovietice, a trebuit să intre de nenumărate ori la montaj pentru ca cel de-al doilea lungmetraj să-şi poată face apariţia: Andrei Rubliov, 1966. A fost expediat abia la ora 4 dimineaţa, în ultima zi a festivalului de la Cannes, din ordinul expres al autorităţilor sovietice, pentru a evita eventuala nominalizare şi premiere, şi a fost vizionat parţial. Filmul a fost interzis în URSS până în 1971. Cu toate că nu deţinea controlul asupra destinului final al filmelor sale, Andrei Tarkovski a continuat să filmeze.
Filmul Oglinda, din 1974, prezenta o împletire a unor episoade din copilăria sa şi a unor poeme ale tatălui său. Din cauza acestui film, Tarkovski a avut probleme cu autorităţile şi puţin a lipsit să nu-l coste libertatea. La filmul Călăuza a trebuit să reia filmările cu o reducere substanţială de fonduri, după ce un accident de laborator a distrus prima peliculă.
Sătul de hărţuielile la care era supus, în 1984 pleacă împreună cu soţia în Suedia şi aici, cu ajutorul colaboratorilor obişnuiţi ai regizorului suedez Ingmar Bergman realizează ultimul său film, Sacrificiul. Acesta a primit 4 premii la Cannes, dar regizorul, foarte bolnav, nu a putut ridica trofeele. Acestea i-au fost înmânate fiului său Andriushka, aplaudat minute în şir.
Andrei Tarkovski s-a stins din viaţă la vârsta de 54 ani, departe de ţara sa natală, la câteva luni de la terminarea filmului Sacrificiul şi a fost înmormântat într-un cimitir pentru emigranţii ruşi în Sainte-Geneviève-des-Bois, din Île-de-France, Paris.
Adevărul vă prezintă cele mai importante patru filme ale celebrului regizor rus, pe care le puteţi achiziţiona din 7 septembrie, în fiecare luni, la un preţ special de 14,99 lei, ziar şi DVD.
CĂLĂUZA
Dramă, SF 1979
În rolurile principale:Alexander Kaidanovski, Alisa Freindlich, Anatoli Soloniţân, Nikolai Grinko, Natalia Abramova
Regia: Andrei Tarkovski,
Scenariul: Arkadi Strugaţki, Boris Strugaţki, Andrei Tarkovski, după romanul lui Arkadi Strugaţki şi Boris Strugaţki, Imaginea: Alexandr Kniajinski, Georgi Rerberg
Muzica: Eduard Artemev
O producţie MOSFILM
“Călăuza” este o adaptare a unui roman ştiinţifico-fantastic foarte popular în ţările Europei de Est ("Picnic la margine de drum" de Arkadişi Boris Strugaţki) şi foloseşte procedeele specific genului - din nou un fenomen misterios, poate de origine extraterestră, care ar materialize dorinţele cele mai intime ale exploratorilor săi păcătoşi - pentru a pune întrebări fundamentale despre umanitate, memorie, dorinţă şi disperare.
“În lumina ideilor mele actuale despre posibilităţile cinematografului ca artă, pentru mine este foarte important ca subiectul scenariului să răspundă necesităţilor de timp, loc şi actiune, după principiile clasicilor.“ Andrei Tarkovski, 1980
OGLINDA
Biografic, dramă, 1975
În rolurile principale: Margarita Terehova, Oleg Iankovski, Filip Iankovski, Anatoli Soloniţân, Larisa Tarkovskaia
Regia: Andrei Tarkovski
Scenariul: Aleksandr Mişarin, Andrei Tarkovski, Arseni Tarkovski (poeme)
Imaginea: Georgi Rerberg
Muzica: Eduard Artemev
O producţie MOSFILM
Tarkovski îmbină flash-back-uri cu imagini de arhivă şi poezii originale pentru a ilustra amintirile unui muribund despre copilăria şi adolescenţa sa din timpul celui de Al Doilea Război Mondial.
Acest film-eseu autobiografic gravitează în jurul imaginii obsedante a mamei, o mamă enigmatică, apropiată şi indiferentă totodată, care nu explică nimic copiilor lăsându-I să descopere singuri lumea cu senzaţiile ei, ca un imens labirint. Rar cinematograful a reuşit să surprindă de atât de aproape impresiile primare, care nici nu sunt numite (Dictionnaire des films - Larousse)
"Filmul acesta şi-a propus să reconstituie vieţile oamenilor pe care i-am iubit şi pe care i-am cunoscut bine. Am dorit să spun povestea suferinţei pe care o trăieşte un om atunci când simte că nu-i poate răsplăti pe cei dragi din familia sa pentru tot ceea ce ei i-au dăruit. Acest om simte că nu i-a iubit îndeajuns şi această idee îl chinuie şi nu îl lasă să trăiască", spunea Andrei Tarkovski.
COPILĂRIA LUI IVAN
Dramă, război, 1962
În rolurile principale: Nikolai Burliaev, Valentin Zubkov, Evgheni Jariakov, Stepan Krâlov, Irina Tarkovskaia, Andrei Konchalovski
Regia: Andrei Tarkovski
Scenariul: Mihail Papava, Andrei Tarkovski, după o nuvelă de Vladimir Bogomolov,
Imaginea: Vadim Iusov
Muzica: Viaceslav Ovcinnikov
O producţie MOSFILM
Copilăria lui Ivan, care are 12 ani, s-a terminat în ziua când, în faţa sa, fasciştii i-au împuşcat mama şi surioara.
Tatăl băiatului a murit pe front. Rămânând orfan, Ivan ajunge într-o unitate militară şi devine o iscoadă imposibil de prins.
Riscându-şi viaţa, el obţine pentru comandament informaţii nepreţuite despre inamic. Dar... la război ca la război...
ANDREI RUBLIOV
Biografic, dramă, istoric 1966
În rolurile principale: Anatoli Soloniţân, Ivan Lapikov, Nikolai Grinko, Nikolai SergheevIrina Tarkovskaia, Nikolai Burliaev, Stepan Krâlov
Regia: Andrei Tarkovski
Scenariul: Andrei Konchalovski, Andrei Tarkovski
Imaginea: Vadim Iusov
Muzica: Viaceslav Ovcinnikov
O producţie MOSFILM
"Orice experienţă se capătă cu oboseală, cu eforturi, cu o certă suferinţă... Numai după ce a fost fecundată de aceste dificultăţi experienţa dă roade. Pentru noi era foarte important să demonstrăm că experienţa este ireversibilă. Interpretarea, în sensul că nimeni nu poate învăţa arta, este explicaţia acestei teze." Andrei Tarkovski, 1970.
Filmul descrie viaţa pictorului de icoane Andrei Rubliov de-a lungul unei perioade turbulente din istoria Rusiei, în secolul al XV-lea, o perioadă marcată de lupte între cnejii rivali şi invaziile tătare.