Ada Solomon, despre scandalul de la UNATC: "Nu doresc ca de acum înainte să îmi fie asociat numele în nici un fel cu acestă instituţie"

Ada Solomon, despre scandalul de la UNATC:

Ada Solomon este unul dintre cei mai importanţi producători de film din România  FOTO: David Muntean

În scandalul izbucnit între conducerea UNATC şi doi dintre profesori, Andrei Rus şi Andrei Gorzo, acestora din urmă li s-au alăturat mai mulţi oameni de film. Producătorul Ada Solomon se numără printre cei care au luat poziţie împotriva instituţiei de care se dezice.

"Am acceptat acum câţiva ani colaborarea cu UNATC la solicitarea lui Sorin Botoşeneanu şi în contextul în care noul Rector al UNATC era Adrian Titieni, iar Decanul Facultăţii de Film Sorin Botoşeneanu. M-am dus să împart cu studenţii facultăţii de film experienţa mea în breaslă, să le povestesc despre lumea reală de dincolo de anii de şcoală şi despre greşelile mele, m-am dus să învăţ şi să mă îmbogăţesc cu perspectivele unor oameni tineri, cu soluţiile neconvenţionale pe care le pot ei propune şi cu speranţa sinceră că cei doi profesori şi profesionişti mentionaţi mai sus vor schimba în primul rind atitudinea din această şcoală mult prea închistată, prea înţepenită într-un sistem ruginit", îşi începe Ada Solomon scrisoarea deschisă.

Producătorul filmului "Aferim!" mărturiseşte în continuare că a "crezut sincer în perspectiva largă, modernă şi inovatoare a managerului Adrian Titieni şi am spus-o de fiecare dată când am avut ocazia".

"Astăzi, reformatorul Adrian Titieni este înghiţit de sistemul ruginit, dar încă extrem de puternic, este de nerecunoscut într-un discurs alambicat şi plin de vorbe goale, faţă de discursul extrem de articulat şi practic de acum câţiva ani. Ce s-a întâmplat în aceşti câţiva ani, ce fel de modificări mentale se pot întâmpla celor dintr-o instituţie academică artistica astfel încât să asistăm la ceea ce se întâmplă acum în UNATC?", se întreabă Ada Solomon, care continuă cu o serie de întrebări.
 
"Cum se poate ca un întreg corp profesoral format din intelectuali de marcă ai teatrului şi filmului românesc să accepte tacit soluţii extreme de tipul “concedierii”/ desfacerii contractului de muncă lectorului universitar Andrei Rus - pentru că a chestionat hibele instituţiei şi pentru că a îndrăznit să fie unul dintre cei mai dăruiţi profesori din instituţie, pentru că a reuşit să creeze un fenomen cum este Film Menu, în treacăt fie spus un fenomen asociat UNATC, un demers pentru care orice altă instituţie academică din lume i-ar fi mulţumit pentru beneficiul de imagine creat? 
 
Cum se poate ca nimeni dintre profesorii “vechi” din instituţie să nu ia atitudine publică împotriva derapajelor conducerii UNATC (cu un amendament pentru profesorul Laurenţiu Damian care a demisionat din fruntea Senatului Universităţii)? Cum se poate ca profesorii mai tineri – ca vârstă şi ca dată a începerii activităţii didactice – să nu ceară socoteală conducerii şcolii pentru cele ce se întâmplă? 
 
Cum se poate ca studenţii la o Universitate artistică cu o asemenea anvergură să nu aibă minimum de atitudine civică şi să rămână o magmă tacută urmărindu-şi propriile interese, plecând spinarea pentru a-şi asigura spatele sau pur şi simplu complet dezinteresaţi de ceea ce se întâmpla în jurul lor?
 
Desigur că întrebările de mai sus pot fi extinse la ansamblul societăţii româneşti, iar eu cred că vestita schimbare generală despre care vorbim atât se poate face începând cu schimbări mici, schimbări morale, înlocuirea fierului ruginit cu oţel inoxidabil, dar trebuie începute din interior, degeaba le încearcă cei din exterior. 
 
O schimbare de acest tip au încercat la UNATC câţiva oameni, prea puţini şi din păcate prea fragili în faţa unui zid înălţat în decenii de desconsiderare a celor care vin, a noului, decenii de lipsă de respect şi de interes faţă de “celălalt”, decenii de adulaţie contagioasă a propriei persoane", precizează Ada Solomon.
 
 
Producătoarea declară în încheiere că îi "vor lipsi întâlnirile şi discuţiile cu studenţii de la UNATC": "probabil că voi găsi alte canale prin care să dezbat şi să împart din experienţa mea şi să mă îmbogăţesc cu visele şi perspectivele tinerilor cineaşti, dar nu doresc ca de acum înainte să îmi fie asociat numele în nici un fel cu acestă instituţie şi cei care o conduc astăzi.
 
Susţin că sistemul trebuie reformat din interior şi că cei care sunt astăzi parte a conducerii UNATC, membrii corpului profesoral ar fi potrivit să se privească atent în oglindă şi să se întrebe dacă sunt chiar ei cei pe care-i văd", încheie Ada Solomon mesajul postat inclusiv pe pagina personală de Facebook.
 
 
Ada Solomon şi-a început cariera în industria de film din România în urmă cu 20 de ani. De-a lungul timpului a lucrat ca producător pentru diferite filme internaţionale precum "Callas Forever", de Franco Zeffirelli, "Offset", în regia lui Didi Danquart, şi "Tom Sawyer & Huck Finn", de Hermine Huntgeburth.
 
În 2004, şi-a fondat propria casă de producţie de film - HiFilm Productions -, cu care a produs diferite scurtmetraje şi lungmetraje, atât de ficţiune, cât şi documentare, extrem de apreciate în festivaluri din întreaga lume şi câştigătoare a multiple premii.
 
Filmele produse de Ada Solomon au fost prezentate şi premiate în numeroase festivaluri prestigioase, precum cele de la Berlin, Cannes, Veneţia, Sundance, iar palmaresul acesteia ca producător include mai mult de 100 de distincţii. De asemenea, Ada Solomon a colaborat, în calitate de coproducător, cu ţări precum Franţa, Germania, Spania, Italia, Austria, Olanda, Belgia, Luxemburg, Croaţia, Bulgaria şi Ungaria, iar filmele ei au fost distribuite în peste 40 de teritorii, în întreaga lume.
 
În 2013, lungmetrajul "Poziţia copilului", produs de Ada Solomon şi regizat de Călin Peter Netzer (foto sus), a obţinut Ursul de Aur şi premiul FIPRESCI la Festivalul de la Berlin şi i-a adus Luminiţei Gheorghiu o nominalizare la premiile Academiei de Film Europene pentru cea mai bună actriţă într-un rol principal.
 
A produs trei filme regizate de Radu Jude. Cu "Aferim!" a obţinut Ursul de Argint la Berlinale, în 2014.
 
Pe lângă activitatea sa ca producător de film, Ada Solomon este expert extern al Programului MEDIA al Agenţiei Executive pentru Educaţie, Audiovizual şi Cultură a Comisiei Europene, coordonator naţional al României pentru EAVE, membru al Academiei de Film Europene, membru al comitetului de selecţie pentru premiul de coproducţie al Robert Bosch Stiftung, managing director al lanţului de cinematografe CityPlex (împreună cu Tudor Giurgiu), fondator şi director de distribuţie al Parada Film - companie de distribuţie de film, membru fondator şi director executiv al Societăţii Culturale NexT & Festivalului Internaţional de Scurt şi Mediumetraj NexT.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările