În compania sopranei Mariana Nicolesco, Crăciun artistic la Banca Naţională a României

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
La finele
minunatului Concert de Crăciun, în jurul Marianei Nicolesco şi al
Guvernatorului Băncii Naţionale a României, Mugur Isărescu, într-o atmosferă de
mare sărbătoare, tinerii interpreţi sunt îndelung aplaudaţi: Silviu Mihăilă, Oana
Andra, Florentina Soare, Miruna Iancu, Iustinian Zetea, Franciska Volsik,
maestrul acompaniator Alexandru Petrovici, Brigitta Volsik, Adrian Dumitru, Andrei
Nicoară
La finele minunatului Concert de Crăciun, în jurul Marianei Nicolesco şi al Guvernatorului Băncii Naţionale a României, Mugur Isărescu, într-o atmosferă de mare sărbătoare, tinerii interpreţi sunt îndelung aplaudaţi: Silviu Mihăilă, Oana Andra, Florentina Soare, Miruna Iancu, Iustinian Zetea, Franciska Volsik, maestrul acompaniator Alexandru Petrovici, Brigitta Volsik, Adrian Dumitru, Andrei Nicoară

Pentru Mariana Nicolesco, pentru istoricul de artă Radu Varia, soţul celebrei soprane, sfârşitul de an a marcat noi recunoaşteri internaţionale în evantaiul de preţ al valorilor culturale mondiale.

Ambii au fost aleşi membri ai Academiei Europene de Ştiinţe, Arte şi Litere din Paris, distincţii care se adaugă, printre altele, calităţii de Membră de Onoare a Academiei Române pentru Mariana Nicolesco şi recentului titlu de Membru al Academiei Scientiarum et Artium Europaea din Salzburg, pentru Radu Varia.

         În plan artistic, tradiţionalul Concert Extraordinar de Crăciun desfăşurat în somptuoasa Sală de Marmură a Băncii Naţionale a României a avut din nou amprenta marii soprane şi profesoare de arta cântului, inspiratoare şi organizatoare de serate speciale în compania discipolilor de la renumitele evenimente „Darclée”. În prezenţa unui ales şi numeros public, alcătuit din personalităţi importante, între care, în primul rând, se aflau acad. Mugur Isărescu, Guvernatorul BNR şi membri ai Consiliului de Administraţie al Băncii Centrale, concertul a iradiat spiritul Crăciunului în jurul uriaşului brad ce se înălţa pe scenă, sub bolţile sălii şi în sufletele, în minţile auditoriului.

         După obişnuita alocuţiune introductivă rostită de Mariana Nicolesco, prilej cu care a reafirmat crezul în cânt, crezul în artă, ca supreme căi de omagiere a gloriei naţionale, dovezi ale perenităţii neamului, mai ales acum, ca încheiere a Anului Centenar, pe scenă au urcat laureaţi ai Concursului Internaţional de Canto „Hariclea Darclée”, „zmeii” cum sunt supranumiţi de însăşi marea soprană. A fost pregătit un program de arii de operă, lieduri şi, bineînţeles colinde în întâmpinarea Crăciunului. Ca la un curs de măiestrie, ca la un „Master Class”, gen de studiu de extremă importanţă în desăvârşirea tehnică şi artistică a tinerilor aspiranţi la perfecţiunea în artă, Mariana Nicolesco a rămas alături de aceştia, i-a urmărit cu atenţie şi i-a îndrumat îndeosebi în diversificarea expresiilor. O lecţie valoroasă.

Structural, concertul a avut o patină inedită, prin interpretarea în duet de către câţiva solişti a unor arii celebre. Desene melodice au fost preluate succesiv, în alternanţă, dând varietate şi savoare specială interpretării.

Aşa a fost aria Neddei din „Paiaţe” de Leoncavallo tălmăcită de surorile Brigitta şi Franciska Volsik, soprane cu glasuri cristaline, precum şi cadenţa finală a ariei Angelinei din „Cenuşăreasa” de Rossini, pagină de extremă virtuozitate, de coloratură „nebună”, ce a revenit mezzosopranelor Oana Andra şi Florentina Soare, cântăreţe cu mari abilităţi în acrobaţii acute, ambele laureate ale Marelui Premiu la primul, respectiv la cel mai recent Concurs „Darclée”. Specialiste rossiniene, au mai interpretat în solo aria Rosinei din „Bărbierul din Sevilla” (Florentina Soare) şi, la prima audiţie în România, aria lui Calbo din „Maometto II” (Oana Andra), ca omagiu adus marelui compozitor la comemorarea a 150 de ani de la moarte.

Bune perspective au demonstrat basul Andrei Nicoară în aria lui Figaro „Non più andrai” din „Nunta lui Figaro” de Mozart, deja solist al Deutsche Oper am Rhein Düsseldorf-Duisburg, sosit în Bucureşti special pentru concert, precum şi soprana Miruna Iancu în pirotehnicul vals al Julietei din „Romeo şi Julieta” de Gounod. La fel ca şi baritonul Silviu Mihăilă, prin interpretarea expresivă a ariei „Vision fugitive” din „Herodiada” de Massenet.

Bas de caracter, cu lectură delicioasă în „Cântec de petrecere” de Tikhon Khrennikov, Iustinian Zetea a accentuat – la solicitarea Marianei Nicolesco – implicarea vocală şi mişcarea plină de haz, venite din starea bahică impusă de partitură.

Pregătind întreg rolul lui Manrico din „Trubadurul” verdian în vederea concertului de la Sala Radio de la sfârşitul lunii ianuarie, tenorul Adrian Dumitru a prezentat temuta stretta „Di quella pira” într-un potrivit efort eroic.

Acompaniamentul seratei a revenit cunoscutului pianist Alexandru Petrovici.

Varia

Mariana Nicolesco, în fruntea „zmeilor” săi, îndeamnă întreg auditoriul să li se alăture acestora, cântând tradiţionalele noastre colinde        

Secţiunea finală a concertului a fost rezervată colindelor, interpretate de toţi vocaliştii, cărora li s-a adăugat însăşi Mariana Nicolesco şi, parţial, chiar maestrul acompaniator. Într-o atmosferă însufleţitoare s-au cântat „O, ce veste minunată”, „Stille Nacht/Silent Night/Noapte de Vis”, „Bagă, Doamne, Luna-n nor” şi sub genericul „Colinde de pe uliţă”, ziceri tradiţionale interpretate de Iustinian Zetea şi Oana Andra, Andrei Nicoară şi din nou Iustinian Zetea. Jocuri de sorginte populară au însoţit unele cântări.

         În final, toţi cei prezenţi pe scenă şi în sală au dat glas unui simbol naţional, „Hora Unirii”, alături de universalul „Joy to the World”.

„Crăciun fericit” şi „La mulţi ani” a urat soprana Mariana Nicolesco în aplauze frenetice şi valuri de flori, iar mulţumirile au mers, ca şi în caietul-program, către Banca Naţională a României, pentru sprijinul dintotdeauna acordat Concertelor de Crăciun şi manifestărilor brăilene „Darclée”.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite