cronica - ultimele știri
Prima lună de război. Cronica evenimentelor. Discursurile preşedintelui Volodimir Zelenski a apărut recent la editura Humanitas, în traducerea din ucraineană a Alionei Bivolaru, Mariei Hosciuc şi a lui Vasile Captaru, cu o introducere a editorului Ol...
Ceea ce părea o improvizaţie promovată dezolant, Festivalul Operei şi-a învins propriile piedici, triumfând aseară cu Indiile galante de la Iaşi. Bucureştiul a deschis evenimentul cu a doua distribuţie pentru Don Giovanni, ultima reluare a stagiunii ...
Aproape de final, stagiunea centenară a Operei Naţionale Bucureşti a produs şi mult aşteptatul debut al lui Christian Badea, cu două spectacole cu Otello într-o distribuţie excepţională de solişti principali. Evenimentul tinde să devină mai important...
Stagiunea centenară ar fi fost mai săracă fără Rigoletto în excelenta producţie a lui Stephen Barlow, din 2014. E o punere în scenă reprezentativă pentru teatrul britanic şi, dacă decorurile ar fi realizate din materiale mai bune (de exemplu, cel fol...
În aşteptarea spectacolelor cu Otello din 8 şi 11 Iunie de la Operă (unde va dirija pentru prima dată, oricât de surprinzător ar părea), revenind la Sala Radio după o absenţă de un deceniu (de ce atât de mult?), Christian Badea continuă agenda încărc...
Un şofer din Brăila a fost achitat de acuzaţia de ultraj după ce judecătorii au vizionat imaginile înregistrate de camera video de pe autospeciala de Poliţie şi au ajuns la concluzia că un poliţist din echipa de agenţi care îl oprise l-a provocat per...
Acum şapte ani, Christian Badea prezenta la Filarmonică un program Richard Strauss în care aducea o necunoscută pentru Ultimele patru lieduri. O soprană norvegiană de o statură impunătoare, cu faţă de copil şi cu o voce imensă, care a umplut imediat ...
Opera „americană” a lui Puccini, comisionată de Metropolitan Opera în 1910, are o istorie dulce amăruie. Premiera mondială l-a avut pe Caruso în rolul lui Dick Johnson şi pe Toscanini în fosă, având un succes nebun, dar care n-a ţinut mult. Tot mai p...
Provizoratul de la Filarmonică a umbrit practic primul mare eveniment al stagiunii de primăvară, un concert care avea nevoie de o publicitate mai bună. El Bacha este un mare pianist, de nivelul celor invitaţi în Festivalul Enescu.
Fostul campion mondial la şah Garry Kasparov critică răspunsul Occidentului la invazia ordonată de Putin în Ucraina, într-un editorial din New York Daily News. El laudă armata ucraineană, care „a luptat bine şi din greu, cu pasiunea unui popor care ...
Andrei Şerban a revenit din exil în 1990, pentru a conduce timp de trei ani Teatrul Naţional Bucureşti. Marele şoc al stagiunilor de atunci a fost Trilogia antică (Medeea, Troienele, Electra).
Filmul de debut în lungmetrajul de ficţiune, semnat de scenaristul şi regizorul Mihai Sofronea, coproducţie România, Bulgaria, Serbia este distribuit din acest weekend, de Transilvania Film, pe ecranele din România.
În sfârşit, producţia lui Andrei Şerban pentru Lucia di Lammermoor revine pe scena Operei Naţionale după o absenţă de patru ani. Restauraţia din interimatele post Beatrice Rancea (Fane Ignat şi scurtul mandat al lui Răsvan Cernat) au exilat montarea ...
Pandemia a întrerupt pentru aproape doi ani tradiţia concertelor elevilor Colegiului de Artă „Carmen Sylva” în compania Orchestrei Filarmonicii „Paul Constantinescu” din Ploieşti. De unde şi atmosfera foarte încărcată de energie şi de emoţie a aceste...
Greu de crezut, dar producţia lui Paul Curran pentru La traviata a împlinit 7 ani în Octombrie şi arată la fel de proaspătă ca în seara premierei. Este singura punere în scenă din epoca lui Răzvan Dincă pe care ONB a păstrat-o în repertoriul curent.
Numai faptul în sine că producţia centenară a lui Lohengrin i-a revenit lui Silviu Purcărete este un eveniment şi drept urmare trebuie tratat ca atare, ca un spectacol care trebuie văzut neapărat. Mai ales că… nu se ştie când îl veţi mai prinde după ...
E posibil ca producţia regretatului regizor de teatru Alexandru Tocilescu să fie mai în vârstă decât o parte dintre tinerii prezenţi sâmbătă seara la Operă pentru spectacolul cu Faust. Premiera a avut loc în 1998, iar Doina Dimitriu şi Robert Nagy, s...
În 1936, opera Œdipe era creată la Opéra de Paris, pe scena de la Palais Garnier, primind o duzină de reprezentaţii, premiera suscitând un interes enorm în România, unde a fost transmisă radiofonic.
Festivalul nu se încheiase când ştirea că Sir Bryn Terfel va cânta rolul lui Scarpia la Bucureşti a provocat un interes foarte mare pentru noul sezon al Operei.
Ultima zi de Festival a venit cu declaraţia de presă a dlui Mihai Constantinescu, director executiv al bienalei Enescu şi al Artexim, citată de Agerpres, din care aflăm că în acest moment stăm aşa:
Una dintre tradiţiile Festivalului Enescu este concertul de închidere acordat, din 2013 încoace, Orchestrei Regale din Amsterdam – Concertgebouw. Festivalul a început acum o lună, când în România erau 868 de cazuri de covid, iar finalul ne găseşte cu...
Celebrarea lui Enescu la 140 de ani de la naştere ne găseşte într-o situaţie inconfortabilă. Avem un Muzeu Enescu în Bucureşti care stă să cadă, mai ales casa în care locuia compozitorul, aflată în spatele palatului Cantacuzino-Nababul. Avem un Festi...
Pentru prima dată invitaţi la Festivalul Enescu, muzicienii maghiari ai Orchestrei Radio din Budapesta au venit să demonstreze că merită să fie incluşi în seria „Mari orchestre“ de la Sala Palatului. Au apelat la doi dirijori foarte experimentaţi şi ...
Antonio Caldara a avut o carieră lungă de compozitor al mai multor curţi regale europene, cea mai importantă fiind cea vieneză. Un precursor al lui Salieri, dacă vreţi, fără să lase o urmă adâncă în istoria muzicii. A fost redescoperit de barochiştii...
Cred că azi a fost pentru prima dată în această ediţie a Festivalului când am văzut un dirijor îndrăznind să le arate corzilor interiorul palmei, cerându-le să cânte mai încet. Şi tot pentru prima dată am văzut un dirijor care cere explicit expresivi...
A doua întâlnire cu Maxim Vengerov la Enescu 2021 (după Concertul de Şostakovici cu Orchestra Naţională a Franţei dirijată de Cristian Măcelaru) a fost în intimitatea Ateneului, într-un recital cameral cu sonate pentru vioară şi pian. Partenera lui V...
Concertul de la Ateneu promitea multe dincolo de prezenţa pe afiş a teribilei Yuja Wang. Mahler Chamber Orchestra la Bucureşti e un eveniment în sine, dar fără dirijor? Tocmai orchestra fondată de Claudio Abbado?
Un număr redus de spectatori au aplaudat zeci de minute creaţia naţională a operei lui Alexander von Zemlinsky, Der Zwerg (Piticul).
Acum doi ani, tot la Enescu, Vadim Repin oferea o versiune de neuitat a Concertului pentru vioară al lui Şostakovici, cu un Scherzo într-adevăr diabolic şi o Passacaglia apăsătoare şi lentă. Îl acompania Christian Badea la conducerea Filarmonicii din...
Lahav Shani nu e celebru, dar este pe cale să devină. Multe lucruri nu veţi găsi pe Google despre el. A câştigat Mahler Conducting Competition (2013), concursul care l-a lansat pe Gustavo Dudamel pe scena internaţională.
Programul concertului avea titlul: Stabat mater – Caldara & Pergolesi, însă doar lucrarea celui din urmă a fost prezentată. Antonio Caldara a compus şi el muzica unui Stabat mater, dar pentru cvartet de solişti, cor şi orchestră, adică un efectiv mul...
Cea mai mare contribuţie a Festivalului Enescu din ultimul deceniu la dezvoltarea muzicii din România este creaţia naţională a unor opere moderne, bine cunoscute în lume. Wozzeck, Elektra, Mathis der Maler, Moses und Aron, Die Frau Ohne Schatten sau ...
Petrenko a început cu suita Ma mère l’Oye, des prezentată în Vestul Europei, cu o discografie importantă de la mari dirijori, dar rar frecventată pe scenele noastre (cam ca tot ce înseamnă creaţia lui Ravel, în afară de Boléro).
Azi a fost o zi foarte bună de Festival. A fost o zi ca pe vremuri, fără apariţii cameo ale artiştilor solişti. A fost ca atunci când nici publicul şi nici muzicienii nu aveau nici o angoasă colectivă, în faţa unei ameninţări comune. Aşa cum e acum î...
După amiaza de la Ateneu promitea multe. Orchestra de cameră din Basel a lăsat o impresie foarte puternică la finalul Festivalului din 2019 cu un Don Giovanni de clasă, condus de Giovanni Antonini şi având o distribuţie de top. Ádám Fischer e un diri...
O coincidenţă stranie face ca în aceeaşi zi în care am aflat că Ivan Patzaichin şi Ion Caramitru nu mai sunt printre noi, Festivalul Enescu să programeze la Ateneu şi la Sala Palatului două concerte de muzică sacră.
Ce istorie spectaculoasă are Philharmonia Orchestra! Înfiinţată la sfârşitul războiului de EMI pentru a susţine apetitul pantagruelic al producătorului Walter Legge, care contracta artişti pe bandă rulantă, orchestra a devenit independentă şi auto gu...
Prima săptămână de Festival s-a încheiat cu o nouă întâlnire cu orchestra legendarului Teatro alla Scala, denumită, atunci când face concerte simfonice, Filarmonica.
A doua zi de concert a elveţienilor a fost mai puţin fastă decât prima, dar interesantă, mai ales pentru prezenţa pianistului Cristian Budu, brazilian cu părinţi români, câştigător al concursului Clara Haskil în 2013, urmat, după trei ani, de un debu...
Ansamblul din Lausanne are o lungă poveste de dragoste cu Festivalul Enescu, fondată pe două seri memorabile din 2009, când directorul lor muzical de atunci, Christian Zacharias, a cântat şi dirijat integrala concertelor pentru pian ale lui Beethoven...
Dar până la tema din titlu, câteva impresii despre concertul de după amiază, de la Ateneu. A fost al doilea recital al tinerilor baltici, cu un program aşa cum sunt ei obişnuiţi să cânte...
Pentru mine, Enescu 2021 n-a început cu Rapsodiile lui Enescu, lucrări de tinereţe ale patronului spiritual al Festivalului şi totodată printre cele mai celebre, dirijate anul acesta de Paavo Järvi cu Filarmonica bucureşteană şi de Sir Simon Rattle c...
A ieşit de curând de sub teascuri, cum se spunea odinioară, tipărită în regie proprie – cum se spune astăzi – alcătuită şi scrisă de Alexandra Orban, o carte fermecătoare intitulată romantic „Primăverii, o, tu Primăverii - carte de fericiri şi neferi...
„Adevărul” prezintă, în premieră, un fragment din volumul „După război la Paris. Cronica anilor regăsiţi” de Serge Moscovici, apărut la Editura Polirom, în traducerea din limba franceză şi cu note de Magda Jeanrenaud. Text stabilit, prefaţa şi notele...
Ce indiscreţi sunt unii scriitori! Scriu cărţi pe care nu doar le citeşti, dar care te şi citesc! Unele cărţi se descifrează, zice-se, în bucătărie, altele, în salon. Dar cartea care te şi citeşte, o poţi parcurge oriunde. Îţi dă brânci în Nirvana, a...
Şi-au luat numele de la satul în care s-au născut, au scris istorie în prima jumătate a secolului trecut, dar sunt aproape uitaţi în localitatea natală. Prigoniţi de comunişti, Alimăneştenii au fost, o parte, aruncaţi în puşcării, alţii au reuşit să ...
Shari'ah sau despre istoria umană a voinţei divine. Fundamente teoretice ale jurisprudenţei islamice
Cartea se încadrează în domeniul studiilor islamologice, care sunt aproape inexistente la noi în ţară, şi tratează un aspect fundamental al Islamului, cel al evoluţiei şi al statutului corpusului său juridico-teologic, desemnat sub termenul generic d...
Dacă dl Vlad Mateescu a reuşit ceva cu brio de când conduce Filarmonica „Paul Constantinescu” din Ploieşti, respectiv să facă conştientă o urbe că are o orchestră simfonică, am fost curios să aflu cât de departe a mers schimbarea în bine.
Ce-i drept, aniversarea Ateneului, inaugurat la 14 Februarie 1888, s-a potrivit foarte bine cu programarea unuia dintre cele mai frumoase concerte pentru vioară, cel al lui Sibelius. Foarte dificil din punct de vedere tehnic, de o muzicalitate subtil...
Ceea ce impresionează în acest jurnal al unui călător francez, publicat la Editura Polirom în 2019, a cărui ediţie originală poartă titlul „Hors-piste en Roumanie“ (L’Harmattan, 2016) este efortul de a surprinde începutul.
O stagiune simfonică patronată de celebrarea lui Beethoven (250 de ani de la naştere) provoacă cel puţin câteva aşteptări majore: dacă ciclul simfoniilor va fi condus de un singur dirijor, dacă cele cinci concerte pentru pian vor fi prezentate de ace...
„Cronica Cârcotaşilor“, cea mai longevivă emisiune de satiră din România, împlineşte 20 de ani şi revine la Prima TV cu un nou sezon, cel de-al 41-lea.
Triplul concert e un mic paradox: sună mai bine în înregistrările de studio decât în sala de concert, stereotipurile exasperante din jurul muzicii lui Beethoven sugerează că n-ar fi o lucrare la fel de bună precum concertele pentru instrument solo şi...
De prin toamna anului trecut, Netflix a adăugat ritmic în bibliotecă o grămadă de filme româneşti (dacă am numărat bine, sunt 57, în total). O bună parte dintre acestea nu par să fi fost distribuite cum trebuie în reţeaua de cinematografe, pentru că...
O iniţiativă fericită a Ambasadei Marii Britanii la Bucureşti a făcut posibilă premiera naţională a unei capodopere a muzicii engleze: Visul lui Gerontius, compusă de Edward Elgar în 1900.
A început şi stagiunea de la Opera Naţională Bucureşti, după o reprezentaţie în afara sezonului, cu Œdipe, în cadrul unui eveniment asociat Festivalului Enescu 2019.
Filarmonica „George Enescu” a deschis stagiunea simfonică 2019-2020 cu un concert ca o adevărată declaraţie de presă prin care afirmă că Festivalul George Enescu nu s-a încheiat, ci continuă la Ateneul Român.