Mircea Morariu

Critic de teatru

Woyzeck e un text scurt, neterminat, lacunar. Au încercat să îl termine nenumăraţii săi editori şi traducători în limbi străine, i-au căutat finaluri toţi acei directori de scenă care s-au încumetat să îl monteze. Şi nu au fost puţini cei care au fost tentaţi de poeticitatea implicită a piesei. De specificul răscolirii ei problematice, cum ar fi spus Camil Petrescu.

Dacă faci apel la internet căutând tot felul de citate celebre despre minciună, dai şi peste unul extras de undeva din creaţia lui Anton Pavlovici Cehov. Citatul sună cam aşa: „Nu te minţi singur! Cel care se minte pe sine şi pleacă urechile la propriile sale minciuni ajunge să nu mai deosebească adevărul nici în el, nici în jurul lui, să nu mai aibă noroc nici pentru sine, nici pentru ceilalţi”.

Tare îndepărtate mai sunt vremurile în care regizorii empatizau cu dramele personajelor cehoviene. În care aduceau pe scenă fiinţe elegante şi fragile, sorbind interminabile ceşti de ceai, vorbind rar, cu pauze pline de subînţelesuri, lăsându-ne doar a presupune cât de bogată le e viaţa interioară. Şi cerându-ne să înţelegem cât de tristă le e existenţa

Orice spectator la orice mare festival internaţional de arte ale spectacolului- iar Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu este unul dintre acestea- are posibilitatea de a-l recapitula pe Sartre. De a şi-l reaminti, vrea nu vrea, fie că îl adoră, fie că îl detestă, pe respectivul scriitor francez. Ca şi teoriile sale despre libertatea şi responsabilitatea alegerii. Despre imposibilitatea de a face cale întoarsă.

  • Mircea Morariu a publicat un nou articol acum 13 ore

    O spun încă de la începutul cronicii. Nu mă număr printre cei care, la un moment dat, ar fi dispuşi să facă parte dintr-un eventual „fan club“ ad hoc înfiinţat în vederea susţinerii necondiţionate a spectacolului cu „Meşterul Manole“, montat la Teatrul Naţional „Lucian Blaga“ din Cluj-Napoca de regizorul Andrei Măjeri. Pe un scenariu propriu, inspirat de piesa omonimă a lui Lucian Blaga.

  • Mircea Morariu a publicat un nou articol ieri

    Îi aud din ce în ce mai des pe românii care fac parte din tânăra generaţie spunând că nu îşi mai văd posibil viitorul în ţară.

  • Mircea Morariu a publicat un nou articol acum 2 zile
  • Mircea Morariu a publicat un nou articol acum 4 zile

    La câteva luni după un reuşit turneu bucureştean, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu“ din Chişinău revine în România, de astă dată la a XXV a ediţie a Festivalului Internaţional de la Sibiu cu, ceea ce pare a fi, una dintre piesele de rezistenţă din repertorul său. Spectacolul cu piesa Steaua fără nume, montat de Alexandru Cozub.

  • Mircea Morariu a comentat la un articol de-al tau acum 4 zile
    Tin sa va informez ca pentru mine ceea ce scrie Cristoiu Ion nu are nici cea mai mica valoare. Artic
    w

    Am citit zilele trecute un eseu cu caracter istoric, cu totul remarcabil. Se cheamă „România în 100 de ani- Bilanţul unui veac de istorie”, e scris de austriacul Oliver Jens Schmitt, un profesor relativ tânăr- e născut în anul 1973- care predă istoria sud-est europeană la Universitatea din Viena şi care e evident că dovedeşte o preocupare evidentă pentru românia.

  • Mircea Morariu a publicat un nou articol acum 4 zile

    Am citit zilele trecute un eseu cu caracter istoric, cu totul remarcabil. Se cheamă „România în 100 de ani- Bilanţul unui veac de istorie”, e scris de austriacul Oliver Jens Schmitt, un profesor relativ tânăr- e născut în anul 1973- care predă istoria sud-est europeană la Universitatea din Viena şi care e evident că dovedeşte o preocupare evidentă pentru românia.

  • Mircea Morariu a comentat la un articol de-al tau acum 5 zile
    Normai sa va ginditi la Balaceanca. Aveti ceva in comun cu locul acela.
    w

    Nu, nici vorbă. Spectacolul produs de Mara Isaacs şi „Octopus Theatricals” din SUA nu ambiţionează să valorifice scenic întreaga „Iliadă”. Aşa cum ne înştiinţează titlul în limba română inserat în caietul- program al celei de-a XXV a ediţiia Festivalului Internaţional de Teatru. de la Sibiu,

  • Mircea Morariu a publicat un nou articol acum 5 zile

    Nu, nici vorbă. Spectacolul produs de Mara Isaacs şi „Octopus Theatricals” din SUA nu ambiţionează să valorifice scenic întreaga „Iliadă”. Aşa cum ne înştiinţează titlul în limba română inserat în caietul- program al celei de-a XXV a ediţiia Festivalului Internaţional de Teatru. de la Sibiu,

Vezi mai multe