Marian Staş

Profesor

“Finanţarea şcolilor a devenit o problemă comparabilă cu a avea un elefant în sufragerie. E atât de mare (elefantul), încât e imposibil să-l ignori” (The New York Times, 20 iunie 1959 – prima folosire recunoscută a metaforei). ŞTIM că "elefantul" e acolo, în camera noastră. Îl VEDEM cât se poate de bine. Dar ne este atât de FRICĂ de el, încât ne PREFACEM că suntem doar noi şi că "elefantul", pur şi simplu, NU EXISTĂ.

Una dintre criticile principale aduse actualei Legi a Educaţiei Naţionale (şi, în consecinţă, una dintre sursele principale de vulnerabilităţi multiple) are în vedere slaba legitimitate ca produs de politici publice, tocmai datorită adoptării sale prin asumare de către Guvern. Învăţând de la Forumul Constituţional constituit azi, un Forum Educaţional onest şi competent poate contribui la transformarea autentică a Şcolii ca sistem în România.

Cu mâna pe inimă, numiţi O VALOARE (una singură!...) pe care daţi în scris că Şcoala ca sistem, Educaţia din România o cultivă în mod real copiilor noştri azi – sistematic, peren, valabilă decenii de-acum încolo. Faceţi-o publică şi argumentaţi-vă opţiunea. Vă mulţumesc anticipat pentru acest exerciţiu de onestitate cu dumneavoastră înşivă.

În orice ţară normală din ziua de azi, educaţia se întemeiază pe cheia de boltă a valorilor Şcolii ca sistem, valori sădite şi cultivate în sufletele şi minţile copiilor printr-o arhitectură curriculară adevărată, vie, de secol XXI. Nici vorbă de aşa ceva în "planul-cadru de învăţământ pentru învăţământul (sic!) primar". România "DE LEMN" începe cu şcoala "DE LEMN"!...

Vezi mai multe