Alexandru Pătraşcu

Critic de operă

Cea mai mare contribuţie a Festivalului Enescu din ultimul deceniu la dezvoltarea muzicii din România este creaţia naţională a unor opere moderne, bine cunoscute în lume. Wozzeck, Elektra, Mathis der Maler, Moses und Aron, Die Frau Ohne Schatten sau Leonore sunt câteva titluri importante.

Petrenko a început cu suita Ma mère l’Oye, des prezentată în Vestul Europei, cu o discografie importantă de la mari dirijori, dar rar frecventată pe scenele noastre (cam ca tot ce înseamnă creaţia lui Ravel, în afară de Boléro).

Azi a fost o zi foarte bună de Festival. A fost o zi ca pe vremuri, fără apariţii cameo ale artiştilor solişti. A fost ca atunci când nici publicul şi nici muzicienii nu aveau nici o angoasă colectivă, în faţa unei ameninţări comune. Aşa cum e acum în România, când numărul zilnic de cazuri de Covid s-a dublat de la începutul Festivalului.

Cu câteva zile înainte de începerea Festivalului, o casă de licitaţii punea în vânzare o serie de artefacte necatalogate care au aparţinut lui Enescu, provocând suspiciuni şi reacţii contrariate în lumea culturală românească. Însă lucrurile pot fi lămurite destul de repede în acest caz, prin investigaţia poliţiei, care trebuie să afle ce este cu acele obiecte despre care nu se ştie aproape nimic.

După amiaza de la Ateneu promitea multe. Orchestra de cameră din Basel a lăsat o impresie foarte puternică la finalul Festivalului din 2019 cu un Don Giovanni de clasă, condus de Giovanni Antonini şi având o distribuţie de top. Ádám Fischer e un dirijor foarte mediatizat pe canalul Mezzo TV, dar şi o prezenţă constantă în fosa Operei de Stat din Viena.

  • Alexandru Pătraşcu a publicat un nou articol acum 2 zile

    Pentru prima dată invitaţi la Festivalul Enescu, muzicienii maghiari ai Orchestrei Radio din Budapesta au venit să demonstreze că merită să fie incluşi în seria „Mari orchestre“ de la Sala Palatului. Au apelat la doi dirijori foarte experimentaţi şi la doi solişti instrumentişti reputaţi pentru a face impresia cea mai bună.

  • Alexandru Pătraşcu a publicat un nou articol acum 3 zile
  • Alexandru Pătraşcu a publicat un nou articol acum 4 zile

    Antonio Caldara a avut o carieră lungă de compozitor al mai multor curţi regale europene, cea mai importantă fiind cea vieneză. Un precursor al lui Salieri, dacă vreţi, fără să lase o urmă adâncă în istoria muzicii. A fost redescoperit de barochiştii secolului XXI, care au găsit că muzica lui merită popularizată.

  • Alexandru Pătraşcu a publicat un nou articol acum 5 zile

    Cred că azi a fost pentru prima dată în această ediţie a Festivalului când am văzut un dirijor îndrăznind să le arate corzilor interiorul palmei, cerându-le să cânte mai încet. Şi tot pentru prima dată am văzut un dirijor care cere explicit expresivitate cu gestul acela al degetelor strânse spre piept: Give it to me, give me your soul!

  • Alexandru Pătraşcu a publicat un nou articol acum 6 zile

    A doua întâlnire cu Maxim Vengerov la Enescu 2021 (după Concertul de Şostakovici cu Orchestra Naţională a Franţei dirijată de Cristian Măcelaru) a fost în intimitatea Ateneului, într-un recital cameral cu sonate pentru vioară şi pian. Partenera lui Vengerov a fost Polina Osetinskaia, o pianistă mai puţin celebră decât starul viorii, care şi-a asumat rolul secundar în această după amiază.

  • Alexandru Pătraşcu a publicat un nou articol acum 7 zile

    Concertul de la Ateneu promitea multe dincolo de prezenţa pe afiş a teribilei Yuja Wang. Mahler Chamber Orchestra la Bucureşti e un eveniment în sine, dar fără dirijor? Tocmai orchestra fondată de Claudio Abbado?

  • Alexandru Pătraşcu a publicat un nou articol acum 7 zile
  • Alexandru Pătraşcu a publicat un nou articol acum 10 zile

    Acum doi ani, tot la Enescu, Vadim Repin oferea o versiune de neuitat a Concertului pentru vioară al lui Şostakovici, cu un Scherzo într-adevăr diabolic şi o Passacaglia apăsătoare şi lentă. Îl acompania Christian Badea la conducerea Filarmonicii din Sankt Petersburg, cea care a creat lucrarea în 1955.

Vezi mai multe
Modifică Setările