Brânza de Gulianca, brand european
0Fermierii din zona Salcia Tudor – Gulianca vor să-şi promoveze brânza de oi în toată Europa. Ei îşi vor omologa brandul în această toamnă şi speră să poată concura cu alte produse tradiţionale din Vest. Crescătorii spun că au muncit din greu să îndeplinească standardele Uniunii Europene, dar acum pot produce şi 50 de tone de brânză anual.
Crescătorii de animale din zona Salcia Tudor - Gulianca se mândresc cu brânza de oaie pe care o fac. Mulţi comercianţi vând brânză pe care o recomandă ca fiind de Gulianca, iar autorităţile locale şi asociaţia crescătorilor de animale din zonă au făcut toate demersurile pentru a obţine certificarea internaţională ca produs tradiţional şi protejarea astfel a mărcii.
Secret de fabricaţie: iarba cu ochiul boului
„Este un procedeu lung şi anevoios. A trebuit să ne luptăm pentru a obţine tot ce am obţinut până acum. Putem însă produce cam 40-50 de tone de brânză anual, fapt ce ar permite exploatarea produsului pe pieţele din Uniune", a explicat viceprimarul Stelian Gavrilă, unul dintre susţinătorii proiectului.
Mihai Niţă are 63 de ani şi creşte animale de când se ştie. Odată cu intrarea în Uniunea Europeană şi-a făcut un adevărat laborator de procesare, curat ca o farmacie, în care laptele se transformă în „Brânză de Gulianca". De la cele 600 de oi pe care le are împreună cu familia obţine anual între şase şi şapte tone de brânză.
„Secretul gustului şi al aromei este dat de calitatea ierburilor care cresc în zonă. Plantele pe care le consumă animalele, între care păruşca, ochiul boului, muşeţelul şi căpriţa sunt foate grase. Solul este sărat, dar permite creşterea plantelor care au un gust anume. Au venit oieri de la Jirlău ca să vadă cum stă treaba. Au păscut oile aici şi le-a ieşit brânză de Gulianca. S-au dus înapoi şi le-a ieşit brânză de Jirlău", a explicat, cu haz, Mihai Niţă.
Reţetă tradiţională
„Fiecare are o anumită reţetă, moştenită din moşi-strămoşi. Părinţii mei au fost oieri, bunicii aşijderea, şi secretele s-au spus copiilor. La rândul meu i-am învăţat pe cei patru feciori ai mei şi pot spune că atunci când sunt plecat prin ţară am nădejde că acasă totul merge cum scrie la carte", a mai spus nea Mihai. Autorităţile locale s-au implicat de asemenea în oficializarea mărcii de Gulianca.
„În această toamnă vom obţine brandul. Luna aceasta accesăm fonduri structurale pentru a putea face o mică întreprindere prin care toţi crescătorii de animale din zonă să poată intra în asociere şi să procesăm în regim de întreprindere mică şi mijlocie", a mai spus viceprimarul Gavrilă. Afacerea brandului este dezvoltată pe modelul unui grup de producători. În acest moment, sunt înregistraţi oficial 21 de producători locali, proprietari de stâne, capabili să sprijine dezvoltarea industrială a produsului.