„Particula Dumnezeu“ a împlinit doi ani de când a fost descoperită. Este un pas mare în descifrarea Universului

În urmă cu doi ani, era confirmată o teorie enunţată la secolul trecut. În iulie 2012, bosonul Higgs era identificat la CERN (Organizaţia Europeană pentru Cercetare Nucleară) în proporţie de aproape 100%. Iar anul trecut, Peter Higgs a primit premiul Nobel pentru că a prezis teoretic existenţa „particulei Dumnezeu“.

Descoperirea din iulie 2012, de la Institutul CERN de la Geneva (Elveţia), reprezintă confirmarea a peste 20 de ani de muncă a cercetătorilor din domeniul fizicii atomice. Astfel, modelul Universului după care lucrăm a fost confirmat. Particula Higgs - sub denumirile particula Dumnezeu sau boson Higgs - a fost teoretizată în 1964 de trei grupuri de fizicieni: Francois Englert şi Robert Brout, Peter Higgs şi Gerald Guralnik, C.R. Hagen şi Tom Kibble. Proprietăţile particulei au fost teoretizate în 1965 de Guralnik şi în 1966 de către Higgs. Ca urmare a descoperirilor din 1964, cercetătorii au primit acum doi ani Premiul Sakurai pentru Fizica Teoretică a Particulelor.

Bosonul Higgs este particula care confirmă modelul Standard al Universului (MSU). În cadrul acestui experiment s-au clasificat particulele care existau la finalul primei secunde de la naşterea Universului, aşa numitul Big Bang. Modelul standard spune că Universul este format din 12 de ingrediente elementare ale materiei, care nu au fost create din altceva, ci din ele s-a construit tot ce ştim astăzi. De asemenea, modelul impune şase forţe fundamentale prin care interacţionează aceste particule elementare.

Astfel, mai simplu, prin interacţiunea dintre particulele elementare, ajutate de şase forţe, se formează protoni şi neutroni, care se combină şi formează nuclee atomice, care, combinate cu electronii, iar apoi formează atomii. De la atomi ştim ce se formează: totul. În modelul teoretizat de Higgs, bosonul este expresia unui mecanism omonim, prin care toate particulele obţin masa pe care o au. De asemenea, descoperirea practică este un indiciu al faptului că oamenii de ştiinţă au înţeles procesul care generează masa particulelor elementare, fără de care nu poate exista Universul şi fără care nu s-ar fi putut forma.

Echipa de cercetători de la Geneva a avut şi o componentă românească, din partea Institutului de Fizică Nucleară şi Inginerie „Horia Hulubei“. Directorul instituţiei, Nicolae Victor Zamfir a declarat în 2012, pentru „Adevărul“, că descoperirea reprezintă încununarea cu succes a muncii a peste 1.000 de cercetători, vreme de 20-30 de ani.

Omul care a gândit particula înainte de a o descoperi

Bloggerul „Adevărul“ Adrian Buzatu a scris la începutul acestui an un articol despre Peter Higgs. Imediat ce a terminat doctoratul, la începutul anilor 1960, Higgs a fost organizator la o şcoală de vară. Fiind foarte ocupat, s-a culcat devreme într-o seară. Dar în aceeaşi noapte alţi tineri teoreticieni au stat treji şi au lucrat la o teorie care mai târziu urma să devină Modelul Standard. Peter Higgs nu a aflat că şi ei lucrau la ce lucra el şi acum regretă că a ales atunci să se culce devreme, susţine fizicianul într-un interviu acordat BBC

Abia un deceniu mai târziu, când particula Higgs a început să fie apreciată în contextul Modelului Standard, Peter Higgs a început să lucreze încă şi mai asiduu la această problemă. A pus munca mai presus decât căsnicia sa, care apoi s-a şi destrămat. În ziua când s-a anunţat premiul Nobel, Peter Higgs nu a fost găsit la telefon, ceea ce a dus şi la amânarea anunţului pentru circa o oră. S-a speculat atunci că Peter Higgs era atât de nepăsător încât nu s-a sinchisit să stea acasă pentru a fi informat.

El a spus însă că se aştepta să i se ofere premiul Nobel şi tocmai de aceea a plecat de acasă, pentru a fi nu fi asaltat de mass-media chiar din prima zi. El mereu a fost relativ timid faţă de mass-media, deşi mărturiseşte în interviu că nu este ceva care i-a venit natural, ci ceva la care s-a autoeducat. Mai mult, Higgs a afirmat că ar fi fost drept ca pe lângă lui şi lui Francois Englert, premiul Nobel să fi fost oferit şi unui alt britanic, Tom Kibble, care a scris un articol decisiv cam trei ani mai târziu. În respectivul articol a făcut legătura între bosonul Higgs şi Modelul Standard al particulelor elementare. De notat însă că însuşi Peter Higgs nu îşi dăduse seama de importanţa bosonului prezis teoretic de către el.

[<a href="//storify.com/razvanbaltaretu/afl-mai-multe-despre-particula-dumnezeu" target="_blank">View the story "Află mai multe despre „particula Dumnezeu“" on Storify</a>]