Premieră în lumea fizicii: Au fost observate undele gravitaţionale cauzate de ciocnirea violentă a două stele neutronice

Astronomia a intrat într-o nouă eră, combinând pentru prima dată observarea undelor gravitaţionale cu lumina. Aceştia au observat o coliziune cataclismică între două stele neutronice într-o galaxie îndepărtată, ce nu doar că a trimis unde în întreg universul, ci a trimis în spaţiu atomi nou-creaţi de aur, platină şi alte metale rare.

Cum sunt alese numele uraganelor

În luna septembrie, uraganele Irma, Jose şi Katia au făcut ravagii în America Centrală şi în Statele Unite, iar în zilele acestea uraganul Ophelia a lovit Irlanda. Pe lângă forţa devastatoare a acestor furtuni şi pagubele imense pe care le produc în calea lor, un aspect secundar este cine şi după ce procese sunt alese numele uraganelor?

Multe dintre problemele profund teologice pot fi înţelese mult mai bine astăzi, în condiţiile creşterii reale a posibilităţii tehnice a producerii de androizi, de „roboţi umani“. Omul îl înţelege pe Dumnezeu – aşa cum a fost reprezentat de o gândire teologică multiseculară – mult mai bine când poate să o facă el însuşi pe demiurgul, când are a se pune în „pielea lui“.

luna trecuta · comentarii (22)

Ce este o ştire falsă? O ştire are trei elemente definitorii: 1. informaţia, care trebuie să fie verificată din trei surse; jurnalismul se bazează, până la un punct, pe realismul naiv. Totuşi, există numeroase cazuri în care informaţia, chiar verificată, înşală pentru că spune ceva şi ascunde altceva etc. 2. încadrarea, adică punctul de vedere din care e privită informaţia.

acum 2 luni · comentarii (4)

Cum era ilustrată mobilitatea viitorului pe o carte poştală din 1905? Pe fundalul unui mare oraş german se vede o aglomeraţie teribilă de domni în costume elegante şi de doamne în crinoline superbe, printre care se strecoară automobile şi trăsuri, şi peste pălăriile cărora se etalează o flotă pestriţă de obiecte zburătoare de toate formele şi mărimile, la toate înălţimile, din toate şi spre toate direcţiile – zepeline, baloane cu nacela, biplane.

acum 4 luni · comentarii (6)

Joi, 6 iulie 2017, s-a deschis pentru o săptămână la Veneţia (Italia) cea mai mare conferinţa anuală europeană de fizica particulelor, EPS 2017. Multe rezultate noi sunt anunţate de la laboratorul european de fizica particulelor, CERN, la care este membru plin şi România din 2016.

acum 7 luni · comentarii (39)

O propunere legislativă ce impunea instalaţii automate de stins incendiul la toate clădirile publice şi alte categorii de clădiri a fost stopată înainte ca aceasta să blocheze întreaga activitate I.S.U. în domeniul prevenirii. Legea, fără să fie susţinută de corpul de specialişti, ar fi adus condiţii imposibil de aplicat şi care nu există în nici un loc din lume.

acum 10 luni · comentarii (5)

Am citit pe undeva că, mai demult prin istorie, era pe vremea taxelor pe ferestre şi a fumăritului de la noi, în Anglia, fiind mare nevoie de fonduri pe la „budget” sau cum i-o mai fi spus pe atunci, cineva, un filantrop desigur, a avut ideea de a se pune o taxă şi pe cîini. Că erau destui pe Insulă şi oricum Nelson trebuia să-şi repare flota, tocmai trecuse Războiul celei de-a treia Coaliţii şi se anunţa Bătălia de la Trafalgar.

acum 2 ani · comentarii (0)

Cercetătorii de la laboratorul CERN din Elveţia au descoperit experimental în 2012 un ingredient fundamental din reţeta Universului: particula elementară Higgs sau bosonul Higgs. Descoperirea era foarte importantă, căci fără această particulă noi nu am fi existat, încât fizicienii teoreticieni care au prezis existenţa particulei cu jumătate de secol în urmă au fost recompensaţi cu Premiul Nobel în fizică în 2013.

acum 2 ani · comentarii (14)

Îmbuibat de filosofie orientală, milionarul Dmitri Istkov crede că moartea este ceva inutil, aşa că şi-a investit talanţii într-un proiect destinat găsirii formulei vieţii eterne, o lume în care toţi oamenii vor fi frumoşi şi nemuritori. Obiectivul halucinantului proiect se rezumă în câteva cuvinte: ameliorarea speciei umane prin transferul conştiinţei într-un creier artificial. Iar în viziunea sa, obiectivul va fi atins chiar în anul 2045.

acum 2 ani · comentarii (44)

Analiza ADN-ul mandibulei unui om care a trăit acum 40.000 de ani pe teritoriul României de azi arată că oamenii preistorici s-au împerecheat cu Neanderthalieni, mai târziu decât se ştia. O parte din genele noastre actuale provin de la specia Neanderthaliană, care a dispărut acum 39.000 ani.

acum 3 ani · comentarii (15)