Facebook pierde teren în Europa şi America de Nord. Care sunt motivele din spatele „oboselii” utilizatorilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

		    Utilizatorii au fost de multe ori nemulţumiţi de setările de siguranţă ale Facebook FOTO: Mediafax
Utilizatorii au fost de multe ori nemulţumiţi de setările de siguranţă ale Facebook FOTO: Mediafax

De la lansarea sa pe piaţa online-ului mondial, reţeaua de socializare Facebook a fost un fenomen total. Numărul de utilizatori a crescut în fiecare trimestru, iar internetul a ajuns să se confunde cu platforma lui Mark Zuckerberg. Cu toate acestea, ultimele date vorbesc despre o stagnare periculoasă. 

 Ultimele informaţii provin de la un analist de la Capstone Investments, numit Rory Maher. Acesta a publicat un raport în care s-au analizat datele în privinţa utilizatorilor Facebook din ultimele şase luni. Capstone a folosit un software specific pentru a urmări evoluţia numărului de utilizatori în mai mult de 200 de ţări, iar concluziile sunt îngrijorătoare pentru Facebook. Astfel, deşi numărul brut de utilizatori a ajuns la peste 901 milioane, în creştere consistentă faţă de anul trecut, cifrele pe Europa şi Statele Unite ale Americii sunt în scădere.

Astfel, dintre cele 23 de ţări în care numărul de utilizatori Facebook depăşeşte 50% din populaţie, 14 au înregistrat o scădere a numărului utilizatori. Doar în nouă dintre aceste ţări „populaţia” Facebook a continuat să crească în ultimele şase luni.

Maher a declarat că „în ultimele şase luni cifrele din Marea Britanie, SUA, Danemarca sau Turcia au scăzut, în timp ce ţările asiatice, cum ar fi Japonia sau Coreea de Sud, au înregistrat o creştere. De asemenea, în India există o evoluţie constantă. Estimăm că în SUA scăderea este de 1,1% şi 0,7% doar în ultimele trei luni. În Japonia, numărul utilizatorilor a crescut cu 60,3%, iar în India cu 20,3%”.

Scădere pe bursă pentru Facebook

Unul dintre pariurile reţelei sociale de anul acesta a fost listarea la bursă, dar preţul foarte mare a acţiunilor Facebook a îndepărtat investitorii, iar de atunci preţul unei acţiuni continuă să scadă sau să rămână la un nivel nemulţumitor. Dacă despre Mark Zuckerberg se vorbea ca despre tânărul care va avea o avere de un miliard de dolari, de la un minut la altul, acum specialiştii nu mai sunt la fel de optimişti, deşi nu putem vorbi despre Mark ca despre un tip sărac.

În urma raportului Capstone Investment, valoarea acţiunilor s-a redus cu 0,6%, până la 28 de dolari la închiderea şedinţei bursiere din New York. Scăderea acţiunilor s-a adăugat la reducerea de 8,1% din ziua anterioară.

Este un nou semn că Facebook nu mai este reuşita care se întrevedea cândva. De altfel, Robert Greifeld, unul dintre şefii Nasdaq, a declarat că printre motivele pentru care Facebook nu a reuşit să aibă o listare la bursă reuşită a fost şi aroganţa şefilor companiei.

Google+, mai popular decât Facebook

Poate numărul de utilizatori este în continuare în favoarea Facebook şi nicio altă reţea de socializare nu se poate lupta cu platforma lui „Zuck”, dar mulţumirea utilizatorilor poate spune multe despre intenţiile lor viitoare.

Conform studiului „American Customer Satisfaction Index”, Facebook este mai puţin populară decât Google+ şi Wikipedia. Astfel, ratingul Facebook a scăzut cu 8 puncte, ajungând la 61, pe o scară de la 1 la 100. În acelaşi timp, Google+ a intrat pentru prima oară în acest index cu un rating de 78. Evident, putem vorbi şi despre faptul că o reţea nu atât de folosită de utilizatori poate strânge un colectiv mai închegat şi mai mulţumit, care în plus nu s-a plictisit prea tare, deoarece platforma socială de la Google are abia puţin peste un an.

Raportul spune că Google+ este mai plăcut de către utilizatori deoarece nu are parte de reclame tradiţionale, este mai axat pe protejarea intimităţii şi oferă o experienţă mai bună pe dispozitivele mobile. În acelaşi timp, utilizatorii Facebook se plâng de reclame intruzive şi probleme în privinţa intimităţii. De asemenea, ultimele luni au marcat şi multe schimbări ale interfeţei care au deranjat majoritatea utilzatorilor.

Schimbări către eşec

Toată povestea a plecat din luna octombrie a anului trecut, când Mark Zuckerberg a anunţat noul design pe face se va baza reţeaua sa socială, numit Timeline. Acesta reprezenta o schimbare totală a paginii de profil a utilizatorilor, iar mulţi au protestat împotriva introducerii acestuia. Facebook a încercat să introducă Timeline treptat şi să anunţe utilizatorii, dar chiar şi aşa au existat probleme. Apoi, pe 30 martie 2012 paginile de brand au fost obligate să treacă şi ele pe Timeline. Dacă utilizatorii le-au urât, multe branduri au considerat schimbarea folositoare, aceasta făcând site-ul mult mai vizual şi mai potrivit pentru promovarea unui produs.

Ultima controversă privind modificările aduse de către site a fost introducerea în setările standard a adresei de mail cu @facebook în coadă, deşi utilizatorii îşi setaseră altceva. Schimbarea nu a fost remarcată pentru o scurtă perioadă de vreme, reţeaua lui Zuckerberg rămânând tăcută. Când s-a descoperit, utilizatorii au explodat. Până la urmă, mişcarea imorală a Facebook a avut şi un motiv bine întemeiat în spate, dar numai pentru promovarea proprie: odată cu integrarea Facebook în viitorul sistem de operare de la Apple, iOS6, adresele de mail de pe Facebook vor fi sincronizate cu lista de contacte din telefon. Astfel, se făcea o intrare forţată în interiorul listei de contacte a utilizatorilor.

La ce folosesc reclamele?

Motorul succesului Facebook nu este reprezentat pur şi simplu de interacţiunile simple între oameni. Poate Facebook s-a lansat ca o metodă de a interacţiona cu oamenii doar în scopuri sociale, dar socialul este reprezentat şi de bani. Astfel, lucrul pe care Mark Zuckerberg vrea să-l facă cel mai bine este vânzarea de publicitate către clienţi. Reclamele sociale, paginile de brand, investiţia în Facebook – toate acestea au fost considerate metode ca o companie să se promoveze în noua epocă social media. Cu toate acestea, utilizatorii Facebook au o mare problemă: sunt prea puţin dispuşi să dea bani şi să se uite la reclame.

Săptămâna trecută, postul britanic de televiziune BBC a făcut un experiment pentru a demonstra eficacitatea redusă a reclamelor de pe Facebook. Corespondentul BBC a investit 10 dolari într-o reclamă pe Facebook care promova o pagină. Estimările făcute aduceau audienţa aproape de 112 de milioane de potenţiali clienţi. Pentru ca experimentul să fie şi mai dificil de pus în practică, pagina se numea „VirtualBagel” şi conţinea pur şi simplu imaginea unui covrig.

În 24 de ore s-au strâns 1.600 de like-uri, dar nu de unde trebuie, dovadă că reclamele Facebook nu sunt targetate bine. Cei mai mulţi fani erau din Egipt, Indonezia şi Filipine. De asemenea, în urma studierii listei de persoane care au apreciat pagina, corespondentul BBC şi-a dat seama că avea de-a face cu o serie de profiluri false care dăduseră „Like” la o serie nenumărată de pagini.

Veniturile Facebook cresc în continuare

Atunci, la ce folosesc reclamele? Fără îndoială folosesc la sporirea veniturilor Facebook. Potrivit datelor din 2011, 85% din veniturile companiei au provenit din reclame. Deşi experimentul BBC a arătat cât de inutilă poate fi uneori o reclamă, un studiu recent publicat de firma americană TBG Digital arată cât de mult au crescut veniturile Facebook din publicitate şi cum a crescut rata CTR – click through rates (numărul de click-uri din partea utilizatorilor pentru o reclamă publicată).

La nivel global, veniturile Facebook din publicitate au crescut cu 58% în al doilea trimestru din 2012, în comparaţie cu cifrele de anul trecut. Rata click-urilor a crescut cu 11%, recuperând scăderea de 6% a acesteia în cadrul trimestrului anterior. De asemenea, sitiuaţia este pozitivă pentru reţeaua lui Zuckerberg în privinţa altui indicator esenţial: CPC (Cost per Click). Acesta reprezintă preţul pe care îl plătesc firmele către Facebook pentru fiecare click primit. Acesta a înregistrat o creştere de 9% şi a atins pentru prima oară valoarea de un dolar în America de Nord.

O altă tendinţă care poate fi observată este accentul mult mai mare pe partea mobilă. Atât din partea Facebook, cât şi din partea utilizatorilor. După cum declara şi fondatorul reţelei sociale, cea mai mare provocare pentru „cartea cu feţe” ar fi descoperirea unei metode de a funcţiona cum trebuie pe telefoanele mobile. Priving cifrele de la TBG Digital, lucrurile sunt clare. Eficacitatea reclamelor este de 14 ori mai mare pe mobil decât pe varianta desktop.

Un alt indicator care a ajutat la creşterea veniturilor Facebook a fost şi introducerea de poveşti sponsorizate, „Sponsored Stories”. Acestea sunt reclame care apar direct în fluxul de ştiri al utilizatorului şi arată la fel ca o actualizare de la un prieten. Practic, o poveste sponsorizată are o eficacitate mai mare cu 53%.

Probleme cu Sponsored Stories

Poate pentru Mark Zuckerberg situaţia e roz. Facebook merge în continuare, nu la fel de rapid pe cât şi-ar dori, dar merge, s-a căsătorit, iar conflictele cu adevărat periculoase l-au evitat. Nu la fel a stat situaţia şi cu unii utilizatori care s-au lovit de Sponsored Stories. Ce s-a întâmplat?

Sara Marie Watson a vorbit despre întâmplarea ei în revista „The Atlantic“. Într-o dimineaţă, ea s-a trezit cu un anunţ în care era arătat un inel de logodnă. Facebook o întreba „Cât de bine îl cunoşti pe Nick Smith?”. Ei bine, îl cunoştea foarte bine, deoarece era logodnicul ei, iar Facebook aflase cumva acest lucru şi analizase conversaţiile lor publice şi a ajuns la concluzia că Sara ar putea fi interesată de un inel de logodnă. Contactaţi de femeie, cei de la Facebook au declarat că este pur şi simplu o întâmplare.

Nu a mai fost o întâmplare pentru Nick Bergus, un american care a ajuns să fie faţa unei reclame la un butoi de 150 de litri de lubrifiant. Cum s-a întâmplat acest lucru? Nick răsfoia magazinul online Amazon şi a dat peste acest butoi. A postat despre el pentru că i se părea amuzant, scriind „Un butoi de 150 de litri de lubrifiant pe Amazon. Pentru Ziua Îndrăgostiţilor. Şi pentru fiecare zi. Pentru tot restul vieţii”. Nick urma să afle în curând că Amazon are un contract cu Facebook, iar reţeaua socială pune în cadrul poveştilor sponsorizate linkurile distribuite de utilizatori despre Amazon. Aşa că Nick a ajuns faţa unei reclame la acest butoi.

Aceste poveşti sunt doar o parte dintre probleme cu care se confruntă şi utilizatorii şi Facebook. Încercarea continuă de a forţa limitele intimităţii au distrus răbdarea unor useri. Stilul Facebook de a impune înainte de a întreba a nemulţumit. Cu toate acestea, la 901 milioane de utilizatori, încă nu există motive de îngrijorare. Dramatic ar fi dacă numărul utilizatorilor ar scădea constant, iar veniturile din publicitate ar stagna.

Şi dacă Facebook va dispărea...

Ce s-ar întâmpla dacă reţeaua socială ar dispărea? Eric Jackson, fondatorul firmei Ironfire Capital a declarat pentru CNBC acum o lună că îi mai dă platformei între cinci şi opt ani. „În 5-8 ani vor dispărea în acelaşi mod cum a dispărut şi Yahoo. Yahoo mai face bani, sunt profitabili, are 13.000 de angajaţi, dar este la 10% din valoarea pe care o avea în 2000.

Jackson consideră că există trei generaţii de site-uri pe internet. Prima generaţie este reprezentată de Yahoo, un mare portal, care conţinea mai multe servicii conexe oferite utilizatorilor. A doua generaţie a fost cea socială, unde Facebook este rege. A treia generaţie va fi însă cea a companiilor care se vor concentra exclusiv pe monetizarea platformelor mobile. 

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite