Pentru a sarbatori implinirea a 20 de ani de existenta, cel mai mare site de e-commerce din lume, Amazon promite reduceri mai mari decat de Black Friday sau Cyber Monday. Evenimentul denumit “Prime Day” va avea loc pe 15 iulie 2015, incepand de la miezul noptii, Pacific Time (ora 10:00 dimineata, in Romania).

Conform unui anunt facut de Greg Greeley, vicepresedintele Amazon Prime, la fiecare zece minute urmeaza a fi urcate pe site oferte noi, incluzand oferte-fulger si alte tipuri de reduceri pentru o gama variata de produse. Acelasi Greeley completeaza, caracterizand evenimentul drept “una dintre cele mai mari extravagante de reduceri din lume”.

Nu este intamplator ca anuntul a fost facut public de catre dirctorul diviziei Prime, evenimentul fiind un vehicul de promovare pentru Amazon Prime, serviciul bazat pe abonament al retailerului. Contra sumei anuale de 99$, membrii Amazon Prime beneficiaza de livrare gratuita, in cel mult 2 zile pentru anumite produse, acces la serviciile de streaming, Instant Video, respectiv Prime Music, spatiu de stocare nelimitat in cloud pentru fotografii, prin Prime Photos, un numar de carti gratis pentru Kindle, plus alte beneficii. Pe langa obligativitatea abonarii la Amazon Prime, trebuie mentionat ca Prime Day va avea loc doar in noua tari: Statele Unite, Canada, Japonia, Marea Britanie, Germania, Austria, Franta, Spania si Italia.

In cazul in care un user doreste participarea la Prime Day, fara a ramane membru Amazon Prime, acesta se poate inscrie in program aici, urmand ca apoi, inainte de expirarea perioadei de trial de 30 de zile, sa renunte la abonament, fara a plati vreun ban.

Lansat in 2005, Amazon Prime s-a dovedit un serviciu de succes, numai in Statele Unite numarul de membri ajungand, in prezent, la 40 de milioane. Mai mult, se estimeaza ca membrii Prime cheltuie in medie 1.500$ pe an, fata de clientii Amazon fara Prime, care scot doar 625$ pe an din buzunar pentru produse Amazon, conform unui raport al Consumer Intelligence Research Partners.

In anticiparea evenimentului, Amazon a lansat #PrimeLive Photo Contest, un concurs tip user generated content, ce invita clientii Amazon sa posteze imagini prin care demonstreaza beneficiile programului Prime. Din fiecare tara unde exista Prime, va fi tras la sorti un castigator, care va intra in posesia unui voucher de 10.000$.

In ciuda optimismului retailerului, analistii nu asteapta ca Prime Day sa se apropie de succesul Black Friday, ziua in care Amazon vinde aproximativ 1.000 de produse pe minut. In mod similar, Cyber Monday, campania care dezmorteste buzunarele americanilor dupa Craciun, aduce gigantului lumii e‑commerce 426 unitati vandute pe secunda, conform Valentinei Palladino, colaborator The Verge. Chris Neiger de la Time considera Prime Day un truc de promovare a serviciului bazat pe abonament, declarand‑o “o alta sarbatoare de shopping pe care nu a cerut‑o nimeni”. Jonathan Chew (Fortune) sustine acest punct de vedere, anticipand rezultate mult mai slabe fata de Black Friday sau Cyber Monday. Mai mult, analistul nu vede niciun pericol de canibalizare, cele trei campanii aflandu-se la o distanta confortabila una fata de cealalta.

Este interesant de remarcat agresivitatea cu care Amazon isi promoveaza serviciul de livrare rapide, mai ales considerand pasii facuti in aceasta directive de catre principalii competitori. Wal-Mart a lansat luna trecuta ShippingPass, un serviciu de livrare prioritara, care garanteaza o perioada de asteptare de cel mult 3 zile de la efectuarea comenzii, contra sumei de 50$ pe an. Marc Lore, co-fondator Diapers.com – companie achizitionata de curand de catre Amazon – a lansat recent Jet.com, un nou jucator pe piata de retail online, avand la baza distribuirea de produse pe baza de proximitate.

Este tot mai clar ca piata livrarilor rapide constituie noul camp de lupta al colosilor e-commerce. Amazon este deocamdata lider pe acest segment, cu programe precum Amazon Prime, Prime Now (livrare garantata la o ora de la efectuarea comenzii) si Prime Air (livrare cu drona). Avand in vedere ca valoarea medie a cosului membrilor Prime o depaseste pe cea a non-membrilor cu 140%, retailerii au motive serioase sa promoveze foarte agresiv astfel de servicii. Ramane de vazut daca Prime Day va fi un eveniment izolat sau daca Amazon va decide sa adauge si aceasta campanie in arsenalul sau anual de reduceri, alaturi de Black Friday si Cyber Monday.