Omul care a dat industriei auto o veritabilă m...

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Elon Musk, director Tesla şi poate cel mai bun om de imagine al companiei.
Elon Musk, director Tesla şi poate cel mai bun om de imagine al companiei.

Elon Musk ne-a învăţat să transferăm bani online, iar acum pune o pârghie între industria auto şi un punct de sprijin şi o dă peste cap. Şi totul se sprijină pe Tesla Motors.

Elon Musk este omul care a dat industriei auto o veritabilă maşină electrică (titlul trebuia să fie, totuşi, mai scurt, nu crezi?). Nu înseamnă că marile companii nu ştiau cum se poate produce aşa ceva, doar că nu aveau interesul. Sunt, totuşi, producători care de peste 50-100 de ani fac acelaşi lucru şi îl fac cu vânzări mari, aşa că dacă lipseşte concurenţa, lipseşte şi inovaţia. Tesla Motors, pe când începuse să crească, era o companie care nu ştia precis ce vrea să fie: producător de maşini sau de tehnologie.

Elon Musk nu avea de-a face cu Tesla la început, dar s-a implicat tot mai mult pe parcurs şi a ajuns director când criza economică zguduia băncile şi producătorii auto din Statele Unite ale Americii. Şi nici asta n-a fost de ajuns. În 2008 anunţa Model S şi mai avea nevoie de încă patru ani până în 2012, când o lansa. Abia din 2012 a început schimbarea de care se tem şi se pregătesc producătorii auto. Acel model a ajuns cea mai bine vândută maşină electrică, cu 100.000 de bucăţi trimise către clienţi până în decembrie 2015.

Pe de o parte, mulţi văd în Tesla Motors o companie care scapă planeta de povara poluării cu combustibili fosili. Da, face şi asta, dar este mult mai interesantă schimbarea de paradigmă în domeniul auto.

Orice Tesla, dat fiind motorul electric, nu scoate sunet. De unde în urmă cu 30-50 de ani americanii aveau muscle cars zgomotoase, cu motoare imense, acum vine aceasta companie care propune un design frumos, un motor tăcut şi multă tehnologie în interior. De asemenea, la motor nu umblă decât expertul Tesla, n-o repari pe marginea drumului cu o sârmă, trei şuruburi şi un patent.

Se poate spune că maşina devine gadget, ba chiar conducându-se singură între anumite limite. 

image

Mai nou, Olanda vrea ca până în 2025 să fie vândute pe teritoriul său doar maşini electrice. Bine, parlamentul vrea şi măsura este consecinţa unui amendament adoptat de camera inferioară a parlamentului olandez la propunerea partidului PvdA. Măsura a întâmpinat o opoziţie puternică din partea dreptei, însă acum Guvernul trebuie să adopte un plan de măsuri pentru implementarea deciziei. În acest context, ar trebui să mai ştii ceva despre Musk şi Tesla: a oferit acces la cercetările companiei, cu condiţiile să nu fie copiat designul şi nici să fie dată în judecată compania pe baza unor patente construite pe tehnologiile sale. De bun-simţ, s-ar zice, iar Musk crede că astfel va creşte domeniul.

Altfel spus, duşmanul marilor industriaşi auto este prieten.

Nu cred că se aşteaptă nimeni ca BMW, Mercedes-Benz, Renault sau alţii mai vechi să dea faliment doar pentru că n-au acum o maşină electrică. Nicidecum. Oricât ar vrea un parlament vest-european să adopte noua tehnologie, undeva în Asia, undeva în Est, vor mai fi câteva parlamente care nu spun pas unor bani din lobby, din şpagă. Mai mult, marii jucători din domeniu doar pentru că nu-şi fac publice planurile nu înseamnă că nu le au. În tehnologie, acolo unde a mutat Tesla întrecerea, e mai important să fii al doilea decât primul. Mai bine să experimenteze cineva şi să piardă, iar tu să înveţi, decât viceversa.

Sunt oameni care susţin că maşina electrică este degeaba, pentru că n-ai unde s-o încarci. Totuşi, au apărut staţii chiar şi în România, vor mai fi, iar dezvoltarea reţelei de alimentare mai ţine şi de actori din domeniul public şi cel privat. În fine, mai trebuie să fie cerere şi apar şi staţiile.

Cel mai frumos într-un moment istoric este să surprinzi anii în care se produc schimbări mari. Folosirea energiei electrice în maşini în loc de benzină şi motorină este una dintre ele. După ce decenii întregi a fost întrecere pentru petrol, pentru cât mai multe benzinării, pentru motoare cât mai mari - unde SUA poate da lecţii oricărei ţări din lume, ajungând la un mix absurd între puterea automobilului şi preţul mic al benzinei -, se ia o pauză şi vine altceva. Poate în 10-20 de ani nici nu vom mai discuta despre Tesla Motors, aducându-ne aminte că a dat faliment după ce a primit prea multe comenzi şi n-a livrat suficient de repede. Dar va fi o nouă Tesla cu un nou Musk, aşa cum Google, Apple sau Facebook, pe rând, au schimbat câte ceva.

Henry Ford a spus la un moment dat că dacă îi întreba pe oameni ce vor, ei ar fi spus că doresc cai mai rapizi. Acum, Elon Musk crede că vrem maşini electrice mai ieftine. Poate are dreptate, preţul mic nu supără niciodată, dar cert e că pentru Tesla Motors a reuşit să atragă atenţia cum, în tehnologie, doar Apple şi Facebook au mai făcut. 

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite