VIDEO Cum să-ţi salvezi viaţa la volan
0Multiplu campion naţional la raliuri, Constantin „Titi“ Aur a inaugurat Centrul Mobil de Conducere Defensivă. La cursurile de conducere defensivă, care durează două zile, participanţii deprind cunoştinţe teoretice. Ei învaţă şi cum să stăpânească maşina atunci când derapează.
Anual, circa un milion de oameni îşi pierd vieţile în accidentele rutiere, iar România ocupă locul 2 în Europa la acest capitol, cu circa 3.000 de morţi. Dincolo de aceste cifre este multă durere. Durerea celor care îşi pierd părinţii, copiii, prietenii sau cunoscuţii.
Multiplu campion naţional în automobilismul sportiv - a cucerit opt titluri la raliuri şi două la viteză în coastă Constantin „Titi" Aur (47 de ani) îşi împarte viaţa între familie şi sport, bârlădeanul participând şi anul acesta la raliuri. Şi cum teama îi este mai mare atunci când merge cu maşina pe drumurile publice decât în curse, după cum a recunoscut în urmă cu ceva timp, s-a gândit să deschidă o şcoală de conducere defensivă.
Adică să pună pe picioare o afacere din care să aibă de câştigat atât el, ca participant la trafic, cât şi ceilalţi şoferi, amatori sau profesionişti - în ultima categorie i-a inclus şi pe cei care se deplasează zilnic la serviciu cu automobilul. Cum piaţa s-a dovedit interesată, în ultimii doi ani, circa 6.000 de persoane, reprezentând diferite companii, au absolvit cursurile Şcolii „Titi Aur".
Centrul mobil este de fapt un TIR
Pasul următor a fost făcut deunăzi prin lansarea primului Centru Mobil de Conducere Defensivă. „Nu toţi angajaţii unei companii pot veni la cursuri, aşa că ne-am gândit să ducem moara la sac. Adică să ne deplasăm noi la cei interesaţi", declară pilotul. „Conducerea defensivă şi, implicit, comportamentul la volan reprezintă un subiect extrem de important. Cei care optează pentru aceste cursuri au la dispoziţie simulatoare de răsturnare, de tamponare şi de poziţionare a mâinilor pe volan, dar şi de testare a timpului de reacţie. Ei au astfel posibilitatea de a se confrunta cu cât mai multe situaţii practice", explică „Titi" Aur.
Realizat în circa două luni, la Bârlad, într-un TIR, Centrul Mobil este modular şi are o suprafaţă utilă de 100 de metri pătraţi, dintre care 35 sunt destinaţi sălii de curs care poate fi folosită, simultan, de 30 de persoane. Acesta este dotat cu videoproiector, ecran de protecţie şi sonorizare, generator de curent electric care asigură iluminarea şi aer condiţionat.
Cursul de conducere defensivă ţine două zile. Prima este rezervată cunoştinţelor pur teoretice, precum pregătirea automobilului şi stabilirea timpului pentru deplasare, comunicarea şi asigurarea în trafic, vizibilitatea, utilizarea corectă a frânei de motor sau viteza şi distanţa de oprire. În a doua zi, cursanţii descoperă efectul folosirii centurii de siguranţă la simulatorul de tamponare, cum se iese din maşina răsturnată sau controlul autovehicului în derapaj. Odată cu inaugurarea Centrului Mobil a avut loc şi lansarea cărţii „Autocontrol -tehnici şi tactici de conducere defensivă şi sportivă", semnată de Norin Păuşan şi coordonată de „Titi" Aur.
Reacţia şoferului în caz de accident este esenţială
Un aspect important asupra căruia insistă „Titi" Aur şi ceilalţi instructori ai şcolii sale, care au fost fie piloţi sau copiloţi, fie mecanici, îl reprezintă reacţia şoferului şi a pasagerilor în momentul răsturnării cu autovehiculul. După producerea accidentului şi depăşirea şocului inerent, cei aflaţi la bord trebuie să-şi păstreze calmul şi să se asigure că nu sunt răniţi. Apoi e obligatoriu să-şi găsească în caroserie puncte de sprijin fie cu mâinile, fie cu picioarele, înainte de a se desprinde din centura de siguranţă - a existat un caz de şofer care şi-a fracturat coloana vertebrală, în zona cervicală, pentru că şi-a desfăcut centura înainte de a se susţine (a căzut în cap), iar un altul a fost strivit de autovehicul pentru că l-a dezechilibrat în momentul în care încerca să iasă rapid din el.