Tratamentul tintit molecular - revolutie in terapia cancerului

Prin efortul comisiilor de specialitate ale Ministerului Sanatatii si Familiei, Agentiei Nationale a Medicamentului si Casei Nationale de Asigurari Sociale de Sanatate, Glivec, un tratament revolutionar de care au beneficiat deja mii de pacienti in intreaga lume este acum disponibil si pentru pacientii din Romania. Prezenta in acest an a medicamentului pe lista produselor gratuite ofera pacientilor cu leucemie granulocitara cronica sansa de a beneficia de tratamentul revolutionar. Acesta reprezinta o inovatie in domeniul terapiei cancerului fiind primul medicament anticanceros cu o formula dezvoltata prin cercetari genetice, astfel incat sa atace tintit substratul molecular al bolii. Datorita intelegerii modului de functionare a celulei maligne, Glivec produce rezultate impresionante. Medicamentul, realizat de cercetatorii companiei "Novartis", se adreseaza unei disfunctii genetice prezente la pacientii cu leucemie granulocitara cronica. Acest tip de leucemie este produsa de o translocatie intre cromozomii 9 si 22, rezultand cromozomul "Philadelphia", marker bine cunoscut al bolii. Ca rezultat apare o proteina anormala ce determina proliferarea necontrolata a celulelor albe sangvine, rezultand leucemia. Terapia a fost dezvoltata special pentru a bloca activitatea acestei proteine. Precizia cu care medicamentul ataca tintit celula canceroasa diferentiaza Glivec de alte citostatice. Aceasta selectivitate determina o eficienta si o tolerabilitate de neegalat. Pana in prezent terapia a fost studiata la peste 10.000 de pacienti, in 490 de centre din 30 de tari, reprezentand 10% din totalul pacientilor cu aceasta boala. Raspunsurile au fost impresionante in toate fazele evolutive. Studiile clinice pentru faza cronica demonstreaza ca Glivec, chiar si dupa esecul terapiei cu interferon, a produs normalizarea numarului de leucocite la 91 la suta din pacienti. Dintre acesti pacienti se estimeaza ca 98 de procente vor supravietui dupa un an. Glivec produce, de asemenea, raspunsuri remarcabile chiar si atunci cand orice alta alternativa terapeutica este epuizata.