Cum apelezi corect 112 de Sărbători

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Mai ales în perioada Sărbătorilor, este foarte important să apelezi numărul 112 doar când ai, într-adevăr, o urgenţă şi să comunici clar cu operatorul serviciului de urgenţă.

Potrivit autorităţilor, în trimestrul al treilea al anului 2011, 68,25 % din apelurile la numărul unic de urgenţă 112 au fost false. Medicii atrag atenţia că, mai ales în această perioadă, este foarte important să ştim cum să comunicăm în timpul unei situaţii de urgenţă.
În primul rând, este important de ştiut faptul că toate apelurile către Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă (SNUAU) sunt înregistrate. Iar dacă suni de pe un telefon fix sau de pe un telefon cu abonament la una dintre reţelele de telefonie mobilă, poţi fi reperat prin sistemul informatic performant cu care sunt dotate dispeceratele 112. Aceste date sunt importante atât pentru eficientizarea apelurilor, cât şi pentru depistarea celor neserioase.
De asemenea, atunci când suni la 112 trebuie să cunoşti numărul de la care ai făcut apelul, deoarece, în caz contrar, dispecerul poate evalua apelul ca fiind neserios şi nu vei primi ajutorul cerut. În cazul în care suni de pe un telefon mobil cu cartelă reîncărcabilă, sistemul nu te poate repera şi, de aceea, este esenţial să oferi informaţii clare şi detaliate cu privire la locul urgenţei.

Citeşte şi:
Nouă spitale vor asigura asistenţa medicală de urgenţă pe perioada Crăciunului

Răspunsurile prompte scad timpul de reacţie

Timpul este extrem de preţios în cazul unei urgenţe medicale, de aceea, atunci când suni la salvare, trebuie să fii calm şi să te concentrezi asupra a ceea ce urmează să soliciţi. Evaluează situaţia şi adună-ţi gândurile pentru a răspunde corect şi prompt la întrebările puse de operatorii 112.
În cazul în care apelezi la urgenţă pentru o problemă personală de sănătate, trebuie să fii pregătit să răspunzi la următoarele întrebări: „Care este principalul simptom pentru care aţi solicitat ambulanţa?", „Care sunt simptomele asociate?", „Dacă suferiţi de afecţiuni cronice, care sunt acestea?" şi „Aţi luat vreun tratament şi cu ce rezultat?".

Serviciile de ambulanţă sunt gratuite

Atât apelul la numărul de urgenţă 112, cât şi serviciul propriu-zis de ambulanţă sunt gratuite, acesta din urmă fiind acoperit de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate. În cazul urgenţelor medicale care nu implică şi descarcerare, vor fi mobilizate salvările din cadrul serviciilor judeţene de ambulanţă, Serviciului de Ambulanţă al Municipiului Bucureşti (SAMB) sau din cadrul Serviciului Mobil de Urgenţă, Reanimare şi Descarcerare (SMURD). Echipajele SMURD sunt antrenate mai ales în urgenţele medicale care pun viaţa în pericol şi în accidentele rutiere sau în alt tip de accidente în care victimele sunt prinse între fiare.
Poţi apela şi la serviciile private de ambulanţă, însă acestea costă între 100 de lei şi 200 de euro.

Atenţie la apelurile de pe mobil!

Telefoanele mobile sunt setate astfel încât, chiar dacă tastatura celularului este blocată, să poţi apela 112. De aceea, trebuie să fii precaut şi să nu apelezi din greşeală numărul de urgenţă. Din acelaşi motiv, părinţii trebuie să-şi înveţe copiii să folosească în mod corect telefonul mobil pentru a suna, doar în caz de urgenţă la 112.

Vezi aici ce anume se încadrează în categoria urgenţelor şi care sunt situaţiile pentru care nu trebuie să suni la 112:
http://www.112.ro/index.php?pag=10

Sănătate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite