Uleiul de palmier se obţine din miezul fructului de palmier african. Este un ulei bogat în vitamina E şi în carotenoizi, precursorii vitaminei A, ambele fiind antioxidanţi naturali, ce protejează organismul de acţiunea radicalilor liberi. Se digeră uşor, având o consistenţă similară ţesutului adipos uman.

Ideal pentru prepararea prin prăjire

Potrivit nutriţioniştilor, principalul atu al uleiului de palmier este punctul de fum înalt, adică rezistenţa sa crescută la temperaturi ridicate. În varianta nehidrogenată, el rămâne stabil ­până la temperaturi de 230˚C, în vreme ce uleiul de floarea-soarelui rezistă până la cel mult 160˚C, iar cel de măsline până la 180˚C. De aceea, ­uleiul de palmier nu se arde şi nu se descompune în substanţe toxice, cancerigene pentru organism.

Acest lucru este valabil însă doar dacă uleiul este prăjit o singură dată. Refolosirea uleiului pentru gătit, indiferent de tipul acestuia, îl transformă într-un pericol. De asemenea, uleiul de palmier nu „şterge cu buretele" numeroasele riscuri pe care le au alimentele prăjite pentru sănătate şi nu trebuie să devină o scuză pentru a creşte consumul de produse pregătite astfel. Alte puncte forte ale uleiului de palmier sunt că nu pătrunde în alimente, că nu are un gust pregnant şi că nu miroase. În plus, ca orice grăsime de origine vegetală, nu conţine colesterol.

Conţine acizi graşi nepericuloşi

O particularitate a uleiului de palmier este aceea că se solidifică spontan la temperatura camerei. Aceasta pentru că el are în compoziţie un procent crescut de acizi graşi saturaţi, mai mare decât alte uleiuri vegetale. Studiile realizate până în acest moment arată că, spre deosebire de acizii graşi din grăsimile de origine animală, cei din uleiul de palmier nehidrogenat nu afectează sănătatea vaselor de sânge.

Bun pentru panificaţie

Deşi întărirea uleiului nu este pe placul unor gospodine, ea are şi un avantaj. Multe produse de panificaţie şi de patiserie se obţin cu ajutorul grăsimilor solide, pentru că au un randament mai bun la coacere. Aceste grăsimi se obţin din untură sau prin hidrogenarea altor uleiuri, proces în urma căruia rezultă şi acizi graşi de tip „trans", periculoşi pentru organism. Uleiul de palmier fiind deja solid, nu mai necesită hidrogenare şi poate înlocui cu succes aceste grăsimi solide.

Specialistul nostru

Livia Nena
biolog nutriţionist

Uleiul de palmier este considerat a fi benefic pentru sănătate. Pentru a beneficia de calităţile lui, este recomandat ca acesta să fie consumat în varianta lui nehidrogenată. Are calitatea de a avea un punct de ardere foarte ridicat: 230°C. Prin urmare, el nu devine nociv pentru organism în timpul preparării termice.

Utilizat „crud", uleiul de palmier are un aport substanţial de carotenoizi (precursori ai vitaminei A) şi de tocotrienoli (vitamina E) cu proprietăţi antioxidante. Uleiul de palmier reduce procesele inflamatorii, protejează celula nervoasă, reduce nivelul colesterolului „rău" şi al trigliceridelor şi scade riscul apariţiei trombilor sangvini.

Alegere

Ca să fie sănătos,  uleiul de palmier trebuie să fie nehidrogenat.