Cât de sănătoasă este margarina? Diferenţa dintre margarina tradiţională şi cea de nouă generaţie

Cât de sănătoasă
este margarina? Diferenţa dintre margarina tradiţională şi cea de nouă
generaţie

Margarinele noi au un profil nutriţional mai bun

În trecut, margarinele se obţineau prin hidrogenarea totală sau parţială a uleiurilor vegetale. În urma acestui proces se formau grăsimi tans-, care se depun pe artere. Modul de obţinere a margarinei s-a schimbat, dau asigurări unii medici nutriţionişti.

Ştiri pe aceeaşi temă

Grăsimile alimentare sunt substanţe nutritive esenţiale, foamte din acizi graşi. Ele sunt reprezentate în principal de uleiurile alimentare, unt, untură şi margarine. Comparativ cu untul, reputaţia margarinei a fost mereu mai proastă şi asta nu fără motiv. Totuşi, în ultima vreme, unele margarine de nouă generaţie sunt mai puţin nocive pentru sănătate întrucât metoda de obţinere a fost schimbată.

Ce conţin margarinele

Astfel, potrivit „Abecedarului de nutriţie“, coordonat de prof. dr. Nicolae Hâncu, medic primar de diabet, nutriţie şi boli metabolice, margarinele conţin apă, diverse cantităţi de lipide şi, unoeri, suplimente de vitamina A şi D, lecitină, acizi graşi omega-3, coloranţi, arome şi, posibil, lapte praf degresat, în funcţie de reţetă.

Potrivit aceleiaşi surse, în trecut, margarinele se obţineau prin hidrogenarea parţială sau totală a uleiurilor vegetale (floarea-soarelui sau rapiţă), urmată de emulsionarea cu apă, astfel încât să ajungă la o compoziţie cât mai asemănătoare untului .

Hidrogenarea duce la formarea grăsimilor care distrug arterele

Hidrogenarea totală sau parţială a uleiurilor este metoda clasică de preparare a margarinei şi constă în încălzirea uleiului în prezenţa hidrogenului şi a unui catalizator, procedeu prin care acizii graşi polinesaturaţi se transformă în mononesaturaţi şi saturaţi, iar cei mononesaturaţi în saturaţi. În consecinţă, un ulei vegetal sănătos se transformă într-un produs nesănătos.

Deoarece în urma acestui proces rezultau grăsimi trans-, modul de obţinere a margarinelor s-a schimbat, majoritatea margarinelor actuale se obţin prin interesterificare, un procedeu în urma căruia nu se mai obţin acizi graşi trans-. În prezent, există margarine de nouă genarţie care se obţin prin  amestecarea uleiurilor vegetale cu o cantitate mică de grăsime de palmier interesterificată şi apoi cu apă. Avantajul margarinei de nouă generaţie faţă de unt şi untură îl constituie absenţa colesterolului. Cercetările efectuate până acum, nu au evidenţiat efectele negative cardiovasculare ale margarinelor clasice. Astfel, în funcţie de cantitatea de grăsime şi de tipul de ulei folosit, margarinele actuale pot avea un profil nutriţional bun.

Potrivit sursei mai sus citate, margarinele tradiţionale, care continuă să fie folosite în patiserii, conţin grăsimi trans-, care favorizează apariţia aterosclerozei şi a bolilor de inimă, însă sortimentele moderne au sub 1% acizi trans-, iar în ultimii ani, aceste margarine au devenit surse de acizi graşi omega-3, prin suplimentare de către producători.

 

citeste totul despre: