In 1929, George Burianu a terminat al doilea Marele Premiu din Monte Carlo

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Anii de pionierat ai curselor auto sunt invaluiti in ceata timpului, iar povestile nasterii unor Grand Prix-uri de traditie reprezinta niste chestiuni irelevante pentru cea mai mare parte a fanilor

Anii de pionierat ai curselor auto sunt invaluiti in ceata timpului, iar povestile nasterii unor Grand Prix-uri de traditie reprezinta niste chestiuni irelevante pentru cea mai mare parte a fanilor Formulei 1 din ziua de azi. Astfel, foarte putina lume stie ca editia inaugurala a Marelui Premiu de la Monte Carlo, de pe 14 aprilie 1929, a avut la linia de start si un pilot de orgine romana. Despre Georges Bouriano nu se stiu prea multe, dar revista belgiana "La semaine Automobile" spunea intr-o cronica a perioadei 1919-1939 ca, "la inceputul anilor '30, tara noastra este din nou reprezentata in lumea curselor de Grand Prix prin Georges Bouriano, un roman stabilit intamplator in Belgia, dupa ce a renuntat in ultima clipa la imbarcarea pe vaporul care trebuia sa-l duca spre America de Sud...". Chiar daca publicatia amintita retine doar performanta din Monaco, notand ca "nici un alt belgian nu a reusit sa egaleze performanta lui Bouriano in Principat", locul doi, Adevarul a descoperit ca pilotul de origine romana mai concurase si in alte curse pana la data respectiva. Pe 29 iulie 1928, el a terminat al doilea Marele Premiu al Spaniei, la care au luat parte cei mai buni 41 de piloti ai momentului. De asemenea, a mai luat startul la multe alte curse prin Europa. Datele biografice despre Bouriano lipsesc cu desavarsire, la fel ca ale altor piloti ai vremii. In urma au ramas doar cateva rezultate. Cursa de la Monaco, din 1929, ramane momentul lui de glorie. Traseul de atunci, exceptand portiunea ocolitoare a piscinei, realizat in 1973, a ramas neschimbat. O multime de masini Bugatti, considerate invincibile la vremea respectiva, au luat cu asalt drumurile Principatului. Bouriano s-a aflat la volanul unui Bugatti 35C, propulsat de un motor supraalimentat de 1.991 centimetri cubi si 120 de cai putere. Cea mai puternica masina ii apartinea englezului William Grover, care beneficia de versiunea 35B, cu un motor de 2.262 centimetri cubi si 130 de cai putere. Desi Bouriano a reusit cel mai bun timp al antrenamentelor de vineri, el nu a luat startul de pe prima linie, ci de-abia de pe a treia, pentru ca locurile pe grila erau decise atunci prin tragere la sorti. La finalul uni curse furibunde, cu multe schimbari ale liderului, primul care a trecut linia de sosire dupa 100 de tururi, totalizand 318 kilometri, a fost Grover, care a stiut sa profite de avantajul puterii bolidului sau. Bouriano l-a urmat la distanta de un minut, 17 secunde si 80 de sutimi. Pentru locul doi obtinut, el a primit o frumoasa suma: 30.000 de franci.

Sport



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite