Taxiurile de la Otopeni: o mafie protejata de stat

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O cursa cu taxiul Otopeni - Gara de Nord e mai scumpa decat un bilet clasa I la rapidul Bucuresti - Baia Mare

Daca esti turist strain si ai luat de bune indemnurile Guvernului de la Bucuresti de a vizita Romania, dai nas in nas cu mafia inca de la Aeroportul Otopeni. Nu mai putin de 800.000 de lei - mai bine de 25 de dolari - iti ia un taximetrist ca sa te aduca de la aeroport in oras. Asta in vreme ce acelasi drum, dar in sens invers, te costa la o firma de taxiuri de zece ori mai putin. Afacerea derulata de taximetristi este "patronata" atat de administratia aeroportului, cat si de anumite sindicate la care s-au afiliat tocmai in ideea de a-si pastra monopolul. "Piratii" de la Otopeni sunt protejati de sindicalisti care mai ocupa si functii importante in Primaria Capitalei. In aceste conditii, strainii au ajuns sa fie jefuiti la modul cel mai legal. In urma cu o luna, un cetatean german care punea pentru prima oara piciorul in Romania a platit pentru o cursa Otopeni - Gara de Nord mai bine de 700.000 de lei. La intoarcere, omul a constatat cu surprindere ca drumul in sens invers - cu o masina a unei firme - face doar 80.000 de lei. Spre deosebire de altii, a facut o plangere catre conducerea aeroportului si catre presa, fapt care avea sa declanseze demascarea unuia din cele mai nerusinate sisteme de preturi la servicii. Surprinzator, conducerea Aeroportului Otopeni nu e straina de afacerea taximetrelor din aerogara. Insusi Gabriel Tara, directorul aeroportului, recunoaste ca taximetristii, persoane particulare autorizate, au incheiat o conventie cu administratia, document care consfinteste nu doar regulile de taximetrie la Otopeni, ci asigura si un adevarat monopol. Pentru ca, la aceasta ora, doar 90 de taximetristi au dreptul de a aduce clientii din aeroport in Bucuresti, la un pret piperat, in dolari, chiar mai mare decat cele din marile capitale europene. E drept ca "privilegiul" a fost obtinut printr-o taxa de 30 de dolari pe care fiecare taximetrist o plateste lunar catre aeroport. In aceste conditii, administratia aeroportului incaseaza anual in jur de un miliard de lei - "taxa pe jecmaneala". Jaful are si protectie sindicala Gruparea taximetristilor in doua sindicate (cate unul pe fiecare schimb) a facut din "piratii de la Otopeni" o adevarata casta, unde "intrusii" din oras risca sa ia bataie si sa se aleaga cu masinile distruse daca se aventureaza in zona lor de influenta. Mai mult, in contractul semnat cu administratia, aceasta se obliga sa le asigure "o concurenta loiala" privilegiatilor sindicalisti. Cu alte cuvinte, acest punct din contract se poate interpreta ca administratia pune umarul la indepartarea oricaror alti taximetristi care vor sa-si stabileasca piata in zona. In acest sens, politia - sub pretextul evitarii oricaror conflicte intre taximetristi - ii expediaza pe "neaveniti", spulberand orice concurenta care ar mai putea scadea preturile. Fiindca in urma cu cativa ani taximetristii de la Otopeni au fost la un pas de faliment - o firma particulara incercand sa preia piata -, in zona au inceput revoltele, cu blocari de drumuri si proteste la scara aerogarii. In acest moment, taximetristii au fost "preluati" de catre sindicate. In prezent, cel mai puternic sindicat care actioneaza in zona Aeroportului Otopeni este "patronat" de Victor Stan, fost lider al Federatiei Sindicatelor Soferilor din Romania. Liderul Stan - mana dreapta a lui Miron Mitrea pe vremea cand actualul ministru al Transporturilor era presedinte de confederatie - ocupa in acelasi timp si fotoliul de consilier la Primaria Capitalei, in comisia care reglementeaza inclusiv activitatea taximetristilor din Bucuresti. Asa cum spun unii, in sindicatul sau de la Otopeni sunt inscrisi 45 de "taximetristi-pirati", multi dintre ei fiind adusi de la celalalt sindicat de la Otopeni, aflat sub "protectia" lui Stefan Palade si Matei Bratianu de la Blocul National Sindical. Conducerea aeroportului da vina pe... economia de piata Cu formula de "sindicat" drept acoperire, ajutati si de conventia cu administratia aeroportului, taximetristii de la Otopeni au reusit sa blocheze pana acum orice licitatie care ar fi creat un mediu concurential si care ar fi spalat cat de cat imaginea aerogarii in fata turistilor straini. Culmea este ca toti cei care ar putea lua o decizie in privinta acestei porcarii au recunoscut ca strainii sunt jecmaniti, aratandu-se chiar intrigati. Mihai Bosulescu, directorul general adjunct al aeroportului, spune ca de vina pentru preturile aberante e chiar... economia de piata, deoarece administratia nu poate impune taximetristilor un pret. Politistii de la Directia Transporturi - cei care controleaza zona - spun ca gasca de taximetristi de la Otopeni a fost scoasa din sfera lor de atentie de un ordin al Ministerului Transporturilor (O. 44/'97). "Noi nu putem decat sa le dam o amenda de 50.000 de lei, daca ii prindem ca nu pornesc aparatul de taxare", spunea lt. col Gabriel Baciu de la Politia Transporturi Aeroport Otopeni. Pana si Victor Stan - "tatal taximetristilor din Otopeni" - spune ca preturile sunt, intr-adevar, nerusinate: "Eu, in Italia, m-am plimbat cu 20 de marci de am innebunit. Dar mare lucru nu pot face in privinta preturilor decat Ministerul Transporturilor sau conducerea aeroportului". Cat va mai dura aceasta cardasie dintre administratia aeroportului si "sindicatele" de taximetristi, strainii vor continua sa fie buzunariti de lacomia "piratilor de la Otopeni". Pana la rezolvarea problemei - adica organizarea unei licitatii la care sa participe firmele de taximetrie din Bucuresti - traseul turistului strain ramane acelasi: omul coboara la Otopeni, da 800.000 de lei pentru cei 7-10 kilometri (cursa pana la gara de Nord), dupa care cu o suma mai mica poate ajunge cu trenul sau autobuzul in cel mai indepartat colt al tarii. Spre exemplu, un bilet la clasa I la rapidul Bucuresti - Baia Mare costa pana in 600.000 de lei.

Societate



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite