Românii care au uimit Microsoft. Geniile noastre au luat marile premii la Imagine Cup și au câștigat mii de euro

Patru echipe de tineri din România s-au clasat pe primele locuri la finala mondială a competiției IT Imagine Cup. Nouă studenţi români au luptat împotriva celor mai puternici finalişti din 183 de ţări şi au obţinut aur şi bronz la două probe dure.

Ştiri pe aceeaşi temă

Monica, Iuliana, Ciprian şi Răzvan sunt doar câţiva dintre românii care au reuşit să-i uimească pe IT-iştii de la Microsoft, una dintre cele mai mari companii din lume. La competiţia Imagine Cup, organizată zilele trecute la New York, cei patru au luat aur şi bronz la două dintre cele mai dure probe: Digital Media şi Embedded Development. Printre finaliştii concursului s-au mai numărat alte două echipe româneşti, care i-au impresionat pe mai marii de la Microsoft după ce au ajuns în finală.

„Acum 31 de ani am început să lucrez la Microsoft, aveam 24 de ani. Între timp s-a schimbat tehnologia, felul de a face afaceri, dar ceea ce a rămas şi contează este ideea cu care ai început", a spus, în deschiderea competiţiei, Steve Ballmer, CEO Microsoft. A fost aplaudat de echipe din 183 de ţări.

Răzvan şi Ciprian le-au dat clasă producătorilor din industria filmului şi a televiziunii 



Concurenţii - studenţi, masteranzi sau doctoranzi din toată lumea - au venit „să-şi încordeze" creierul şi să se bată la probele Software Design, IT Challenge, Digital Media sau Embedded Design. Proiectele lor tehnice sunt mai mult decât simple sisteme inginereşti. Ele trebuie să rezolve cele mai importante probleme ale lumii: sărăcie, foamete, dizabilităţi fizice, boli sau izolare teritorială. Pe lângă premiile de mii de dolari pe care tinerii le-au câştigat, Imagine Cup le va oferi validarea muncii lor, astfel încât aceştia să poată aplica metodele lor pe piaţă.

Tehnologia care schimbă viaţa

Echipa MNA, formată din Ciprian Maxim şi Răzvan Diaconu, a concurat la secţiunea Digital Media şi a obţinut locul întâi. „Cum poate tehnologia să schimbe viaţa oamenilor" - aceasta a fost tema pe care au trebuit să o înglobeze într-un film de un minut. Aşa că au luat camera la spinare şi New York-ul la pas. Li s-a stricat calculatorul, s-a blocat aparatul de filmat, iar de dormit nici nu s-a pus problema în cele 24 de ore de concurs. Nimic din toatea acestea nu s-au văzut în produsul final: un clip cu care ar putea lăsa fără grai oamenii cu vechime din piaţa de publicitate. Cadre perfecte, imagini clare şi, mai mult decât orice, un mesaj puternic care să demonstreze cum în jungla oraşului, tehnologia te poate „teleporta" în orice loc doreşti şi te poate ajuta să te relaxezi.

Alina Călin, din echipa Simplex, gata să prezinte sistemul MIRA

După ce au absolvit Colegiul „A.T. Laurian" din Botoşani, cei doi colegi au luat lumea în piept. Răzvan a ajuns în Londra, unde studiază chitara electrică la NW University, iar Ciprian, la Bucureşti, unde se pregăteşte în domeniul marketingului. Chiar dacă se văd doar în vacanţe, lucrează perfect împreună. „Eu vreau să continui cu muzica, dar voi continua şi cu realizarea de filme. O fac din pasiune, nu mă gândesc la bani sau la altceva", povesteşte Ciprian. „Mie asta-mi place să fac. Voiam să dau la Film şi nu am intrat, aşa că prin concursuri de genul ăsta reuşesc să fac exact ceea ce-mi place", susţine Răzvan.

Robotul salvator

Siguranţa la volan ar putea căpăta o altă definiţie după ce aplicaţia echipei Endeavour Design, de la Universitatea Tehnică „Gh. Asachi" din Iaşi, va fi pusă în practică. Aceasta este misiunea pe care o au Monica Dobrea şi Iuliana Vâlcea, care alături de mentorul lor, Dan Dobrea, au creat Autorobotul. Pentru invenţia lor au obţinut locul al treilea la secţiunea Embedded Development.

Robotul lor învaţă, izbindu-se de obiecte, care este itinerariul sigur de urmat şi apoi reuşeşte, cu ajutorul senzorilor, să evite orice obstacol. „În momentul în care cineva a adormit la volan, de exemplu, şi după ce a fost atenţionat prin comandă vocală, dar nu a reacţionat, robotul preia comanda şi găseşte soluţia cea mai bună pentru a evita coliziunea", explică Dan Dobrea.

Fetele spun că invenţia lor ar putea fi aplicată în mai multe domenii. „Când a fost cutremurul din Japonia şi exista pericolul unei explozii la Fukushima, s-a pus problema să fie trimis în interior un robot, dar se putea lovi de lucruri şi dezastrul ar fi fost mai mare. Aici ar fi putut funcţiona robotul nostru", explică Monica.

183 de ţări au avut reprezentanţi în finala competiţiei Imagine Cup, de la New York.

Ce înseamnă Microsoft

- Este o companie americană, cel mai mare producător de software din lume, cu aproape 90.000 de angajaţi în mai mult de 100 de ţări.
- A fost fondată în 1975 de către Bill Gates (foto) şi Paul Allen. Gates s-a retras de la conducerea companiei în 2008, fiind înlocuit de Steve Ballmer.
- Strategia de afaceri de a răspândi sistemul de operare Windows, în numeroasele sale variante, pe majoritatea calculatoarelor de birou a fost o reuşită.
- Cifra de afaceri pe 2010 a fost de 62,684 miliarde de dolari, iar profitul net de 18,760 miliarde de dolari.
- Din mai 2010, Microsoft este pe locul doi pe piaţa bursieră NASDAQ, fiind devansată de un alt gigant informatic, Apple.

"Mie asta-mi place să fac. Voiam să dau la Film şi nu am intrat, aşa că prin concursuri de genul ăsta reuşesc să fac exact ce-mi place.''
Răzvan Diaconu MNA

"În momentul în care cineva a adormit la volan, robotul preia comanda şi găseşte soluţia cea mai bună pentru a evita coliziunea.''
Dan Dobrea Endeavour Design

Proba creierelor încordate

Într-o sală mică, şase concurenţi s-au aşezat fiecare în faţa unui calculator. Începe una dintre cele mai dure secţiuni din concurs: IT Challenge. Ionuţ Sinescu reprezintă Universitatea „Alexandru Ioan Cuza" din Iaşi, unde este masterand la Sisteme Informaţionale pentru Afaceri. Sarcina cu care trebuie să-i facă knock-out pe ceilalţi cinci candidaţi este crearea întregii infrastructuri informaţionale a unei fundaţii. Totul în doar 24 de ore, non-stop, muncă ce în mod normal s-ar fi întins pe mai mult de o lună. A doua zi dimineaţă se simte deja povara orelor nedormite şi a concentrării. Mai sunt zece minute şi Ionuţ s-a oprit din lucru. „Nu am timp să mai fac ceva acum", spune tânărul. Cu toate acestea, rămâne unul dintre cei mai buni concurenţi.

O altă echipă şi-a propus să demonstreze că recuperarea unui pacient ar putea să nu mai fie o povară, iar exerciţiile de kinetoterapie să fie şi distractive, şi eficiente. Cu această idee au pornit la drum studenţii Universităţii „Babeş-Bolyai" din Cluj-Napoca pentru a realiza sistemul MIRA, folosind Microsoft Kinect, dispozitivul cu ajutorul căruia poţi juca diverse sporturi în faţa unui monitor, folosind doar mâinile şi picioarele.

Impresionaţi de clujeni

Sub îndrumarea mentorului lor Dan Suciu, echipa a reuşit să-i impresioneze pe mai-marii Microsoft, iar juriul le-a spus din start: „N-am mai văzut până acum o prezentare atât de bună". Formată din Andrei Cantea, Andrei Dascălu, Cosmin Mihaiu şi Alina Călin, echipa Simplex are toate şansele să revină din New York cu planul de afaceri deja realizat.


citeste totul despre: