Octavian Stănăşilă: „Acest Bac a fost o dramă naţională“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Unul dintre cei mai respectaţi profesori de matematică din România, Octavian Stănăşilă, spune că rezultatele de la examenul de maturitate ar trebui să dea de gândit, iar elevii care au picat examenul să nu fie puşi la zid, ci încurajaţi să înveţe. Octavian Stănăşilă arată că nu există o singură cauză pentru rezultatele slabe de la Bacalaureat, ci un cumul de factori care au dus la eşecul din acest an.

„Adevărul": Este cel mai grav rezultat din istoria Bac-ului de până acum. Care sunt explicaţiile dumneavoastră?

Octavian Stănăşilă: Este bine că s-a spart buboiul acum, pentru că mai avem timp să analizăm şi să judecăm situaţia. Nu există o singură cauză, ci sunt mai multe. Unele sunt mai vechi şi ţin de aplicarea greşită a unor legi. Altele ţin de conjunctură, precum este criza asta economică nenorocită şi nu putem să nu ţinem cont de ele. Iar Bac-ul este, ca orice fenomen social, foarte important. Acum ne-am dat seama de amploarea şi de importanţa lui şi acum lumea a început să tremure cu adevărat. Este de fapt un prilej de preocupare şi de bilanţ în acelaşi timp. Sunt totuşi 200.000 de elevi în discuţie. Iar de la început trebuie să spunem că elevii care nu au reuşit nu trebuie trataţi ca nişte infractori, pentru că observ această tendinţă. Nici nu trebuie priviţi cu milă şi nici împinşi la sinucidere. Unii dintre ei vor fi oameni care se realizează. Trebuie să-i facem să se ruşineze aşa, uşor, dar o ruşine constructivă, care să-i facă să se ambiţioneze. Nu se termină viaţa aici.

Sistemul public de învăţământ dăunează grav educaţiei. Doar tranziţia către un mediu privat şi descentralizat mai poate salva educaţia


Au fost subiectele prea grele? Sunt licee întregi unde au luat note mici sau nu s-a trecut.

La matematică era uşor de luat 6.50. Era mai greu să iei 8.50, dar un 6.50, pentru un elev care a fost la şcoală şi care ştie ce înseamnă acumularea de puncte dacă rezolvi problemele nu trebuia să fie prea dificil.

Există o necorelare între pregătirea elevilor la clasă de către profesori şi programa de la Bac?

Este o nesimţire ca să-i spunem aşa din partea tuturor factorilor implicaţi efectiv în pregătire. Şi a profesorilor care s-au implicat în pregătire pentru Bac, dar şi a profesorilor care i-au pregătit de-a lungul anilor şi au constatat deficienţe mari în cunoştinţele lor şi totuşi i-au trecut. Revenind la matematică şi la ceea ce se predă acum, dacă vom compara cu materia de acum 20 de ani, vom  observa că acum a crescut numărul de noţiuni dincolo de firescul posibilităţii de acumulare din partea elevilor. Acum sunt manuale greoaie. Eu cred că toate problemele se trag din gimnaziu. Românii erau talentaţi la matematică şi această materie era un fel de şansă pe care le-o dădea viaţa, făceau după aceea inginerie, fizică şi ce mai voiau. Dar s-a petrecut un fenomen, nu ştiu cum să-l numesc, iar manualele au devenit din ce în ce mai grele, iar copiii au ajuns să urască matematica, a devenit o materie care nu se mai învaţă natural.

În 2008 ne-aţi spus că fraudarea examenului de Bac poate fi demonstrată ştiinţific prin curba lui Gauss, un instrument prin care verifici corectitudinea examenului. Cum se aşază rezultatele acum?

Nici acum nu este complet respectată pentru că au intervenit nişte fapte care au influenţat treaba asta. Pe de o parte, şi subiectele au fost un pic mai grele, iar pe de altă parte şi corectura a fost mai exigentă, iar o descurajare pentru elevi a existat şi fără discuţie a contat şi asta. Iar această curbă a lui Gauss a fost deplasată. În mod normal, cine făcea subiectele trebuia să aibă media de 7,50-8. Aici e clar că media a fost dusă spre stânga şi un pic deformată (prea multe note mici - n.r.). Curba lui Gauss este o lege a naturii şi ea îi aşază în jurul unei note medii pe elevii buni şi pe cei mai puţin buni. Dacă lucrurile se desfăşoară natural, atunci curba iese, dar dacă se fac intervenţii şi îşi bagă dracul coada, atunci iese deformată.

Este timp până la toamnă pentru cei care au picat cu note mici să recupereze şi să aibă succes la examen?

Sigur că da. Elevii trebuie încurajaţi că profesorii nu au ceva cu ei şi că îi trec examenul, dacă ştiu. Însă în şcolile cu rezultate dezastruoase trebuie organizate urgent cursuri de pregătire fără bani pentru elevii respectivi. Rezultatele catastrofale de acolo nu sunt de-acum, sunt de ani de zile. Profesorii ăia trebuie să plătească într-un fel. Şi soluţia este să facă meditaţii cu elevii gratuit.

Mulţi s-au plâns, atât elevii, cât şi unii profesori, că subiectele nu au fost corect formulate.

Vă fac o mărturisire de credinţă personală: anul viitor subiectele vor fi mult mai uşoare pentru că este an electoral şi ministrul Funeriu va fi împins să dea subiecte mai uşoare. Se umblă şi la aşa ceva pentru că miniştrii sunt politicieni, iar pentru ei orice vot contează. Dar e nevoie urgent de armonie în jurul temelor naţionale, să nu mai apară o dată această dramă naţională. Acum noi vedem rezultatele ei, dar suntem şi complici. E clar că părinţii nu au timp să se ocupe de copii, îi lasă la şcoală şi au impresia că au grijă de ei, dar nu este aşa. Ei trebuie să meargă la şcoală şi să vadă dacă elevii au rezultate şi dacă au învăţat. Sunt mai mulţi vinovaţi: televiziunile, internetul, modelele promovate.  

Spune si tu

Care sunt soluţiile pentru a nu mai trece prin aşa ceva?

Trebuie să facem o analiză coerentă şi să vedem care sunt profesorii care şi-au făcut datoria. Dar nu văd soluţii pe termen scurt, elevii trebuie să recâştige încrederea profesorilor, iar profesorii să ştie şi ei că sunt responsabili. Totuşi, la un liceu unde au picat toţi elevii, nu se poate aşa ceva, măcar un 4 trebuia să existe la matematică! Dacă acum am da subiectele astea elevilor de clasa a IX-a, elevii buni tot ar lua un 6-7 pe subiectele de la Bac.  Profesorii ai căror elevi nu au luat măcar un 4 la Bac sunt nişte nesimţiţi şi ar trebui să dea banii înapoi, acolo ar trebui să ajungem. Învăţământul are salarii mai mici, dar măcar sunt stabile.

Un as în analiză matematică

Octavian Stănăşilă, 70 de ani, este profesor la Universitatea Politehnică din Bucureşti, unde conduce doctorate în matematică, chiar dacă de 2 ani a ieşit la pensie. Este specializat în analiză matematică complexă. Este cunoscut pentru culegerile de probleme şi pentru manualele de matematică pe care le-a făcut. Octavian Stănăşilă are şi multe articole de specialitate publicate în reviste cotate ISI. A predat şi a fost invitat la universităţi de renume precum Universitatea din Pisa - Italia, Universitatea din Nisa -  Franţa sau Institutul de Tehnologie din Massa­chusetts- SUA.

"Nu văd soluţii pe termen scurt, elevii trebuie să recâştige încrederea profesorilor, iar profesorii să ştie şi ei că sunt responsabili."
Octavian Stănăşilă
profesor universitar

"Elevii care nu au reuşit nu trebuie trataţi ca nişte infractori, pentru că observ această tendinţă."
Octavian Stănăşilă
profesor universitar

Citeşte şi:

Iată rata de promovabilitate la BAC din ultimii zece ani

Psihologul Tudorel Butoi despre cei care au picat la BAC: "Unii îşi pun pistolul la cap, alţii merg şi beau whiskey"

BAC 2011 Elev de nota 10, despre cei care au picat: „Mulți s-au bazat pe faptul că se poate copia"

„Am luat Bac-ul cu 10 fără meditaţii"


Elevul din Craiova care s-a aruncat de pe bloc după Bac are fața spartă și urmează să fie operat la București

Cauzele notelor proaste de la Bac

Liceeni rataţi, directori repetenţi

Un tânăr s-a sinucis cu arma de vânătoare a tatălui său după ce a picat bacul

Licean român care a studiat în Japonia: „Nu e ca la noi «ce şmecher sunt că am copiat». Acolo cine a copiat se simte ruşinat"

Dezastru la Bac: S-au dat note mici şi mulţi elevi au picat examenul. Există licee cu promovabilitate "ZERO"

Societate



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite