Mihai Tanasescu raspunde: "Nu am intentia sa demisionez!"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Legile fiscale de baza vor fi gata in curand. Reesalonarile se vor acorda transparent, insa nu vor fi facute publice

Saptamana trecuta, politica dusa de Ministerul Finantelor a fost tinta unor critici dure venite din partea opozitiei parlamentare. Mai mult, chiar presedintele Ion Iliescu si-a exprimat, in sedinta de guvern la care a participat, nemultumirea fata de intarzierea adoptarii legilor fiscale de baza, cerand Guvernului o analiza a activitatii acestui minister. Pe de alta parte, premierul Adrian Nastase a lasat sa se inteleaga ca in curand se va da unda verde reesalonarilor destinate societatilor cu datorii, nu inainte insa de a se stabili niste criterii foarte transparente de acordare a acestora. Intr-un interviu acordat ziarului Adevarul, Mihai Tanasescu, ministrul Finantelor, raspunde acestor critici si explica cum vor fi acordate inlesnirile la plata datoriilor. - In contextul criticilor partidelor din opozitie referitoare la politica Ministerului Finantelor, critici reluate si de presedintele Ion Iliescu, care a cerut o analiza a activitatii ministerului, s-au intetit zvonurile privind iminenta dumneavoastra plecare din fruntea acestei institutii. Este adevarat, aveti de gand sa parasiti aceasta functie? - Nu am nici un fel de intentie sa parasesc aceasta functie. Ca sa fiu mai clar, nu am intentia sa demisionez. Eu am o tinta foarte clara pentru 2002: sa atingem cresterea economica propusa si sa diminuam inflatia printr-o politica de trezorerie care sa conduca la reducerea dobanzilor. De asemenea, vreau sa definitivam o legislatie fiscala care sa ramana stabila in anii urmatori. - Zvonurile privind demisia dumneavoastra faceau referire si la unele presupuse tensiuni in relatiile cu ceilalti ministri... - Nu exista tensiuni intre Ministerul Finantelor si ceilalti ministri. Exista discutii pe anumite segmente legate de modul in care trebuie cheltuiti banii publici. Sectorial, la anumite perioade de timp, poti sa intri intr-o anumita contradictie de viziune pentru rezolvarea unei probleme. Dar nu cred ca exista tensiuni intre membrii Cabinetului. - Dar in ceea ce priveste relatia cu Palatul Cotroceni? - Colaborarea cu consilierii prezidentiali este perfecta. Ma intalnesc cam o data sau de doua ori pe luna cu consilierul economic. Cu domnul presedinte Iliescu am discutii pe temele mari ale politicii fiscale. - Totusi, saptamana trecuta, presedintele Iliescu a criticat intarzierea in definitivarea unor legi de baza (TVA si impozit pe profit), precum si a Codului fiscal "la care se lucreaza de multa vreme"... - Aceste legi fac parte din reforma fiscala pe care o vom finaliza in urmatoarele saptamani si care urmareste trei mari aspecte: coerenta, stabilitatea si simplificarea legislatiei in domeniu; posibilitatea reducerii anumitor cote pe diverse tipuri de impozite; o mai buna administrare a impozitelor si taxelor. Principalele doua legi - Legea TVA si Legea impozitului pe profit - sunt in faza finala de elaborare. La TVA, problema majora este de diminuare a cotei de 19% prin introducerea unor cote medii mai reduse. Legea impozitului pe profit este deja finalizata si discutata cu primele cinci companii internationale de audit. In aceasta saptamana ne vom consulta cu membrii Academiei, sindicatelor, patronatelor si cu reprezentantii Parlamentului pentru a o definitiva. Codul fiscal va fi elaborat dupa ce aceste legi vor fi aprobate de Parlament. El va cuprinde cinci mari componente: TVA, impozitul pe profit, accizele, impozitarea nerezidentilor si impozitul pe venitul global. Codul de procedura fiscala va fi definitivat in trimestrul III - inceputul trimestrului IV. Daca am trece la executarea silita, jumatate din economia romaneasca s-ar inchide - Tot saptamana trecuta, premierul Adrian Nastase a anuntat ca se pregatesc modificari importante in acordarea de esalonari pentru societatile cu datorii catre stat. Despre ce este vorba, mai precis? - Este vorba de realizarea unei grile de acordare a esalonarilor, care inseamna de fapt stabilirea criteriilor de eligibilitate: sa poata fi aplicate tuturor si sa raspunda imposibilitatii de plata a unor impozite si taxe acumulate in timp si a penalitatilor si majorarilor de intarziere aferente. Nu va fi de fapt o reesalonare si, sa fiu foarte clar, nimeni nu va sterge datorii. Va fi pur si simplu o redistribuire in timp a datoriilor istorice, care vor fi "inghetate" cu conditia ca datoria curenta sa fie platita, alaturi de o bucatica din cea istorica. Nerespectarea acestui principiu va atrage dupa sine anularea facilitatii pentru societatea respectiva. - Ce va face sa credeti ca, dupa atatia ani de esalonari, acest sistem va va ajuta acum sa recuperati din banii datorati? - Ceea ce dorim noi este sa activam in Ministerul Finantelor functia de recuperator. Ea exista si acum, dar din pacate nu poate fi aplicata pentru ca s-ar inchide jumatate din economie daca s-ar bloca toate conturile si s-ar trece la executarea silita. Va exista un departament condus de un secretar de stat (va fi unul nou - nu se stie inca cine), care va avea posibilitatea sa negocieze direct cu firmele respective modul de plata a datoriilor. Sa luam exemple de succes in acest sens: AVAB - care a reusit sa recupereze multe datorii, la fel compartimentul de profil din BCR... Vom extinde acest sistem si la alte ministere: pentru asigurarile sociale, fondul drumurilor, fondul energetic s.a.m.d. In maximum o saptamana - zece zile vom definitiva aceste principii si le vom pune transparent pe masa pentru a fi aplicate. Daca nu vom face aceste lucruri, se va crea un blocaj mult mai mare si lucrurile se pot deteriora mai mult. - Vor fi facute publice esalonarile care vor fi acordate? - In nici o tara din lume (de exemplu, Spania, Franta, Germania, Italia - cu care cooperam) acestea nu se fac publice. Este prerogativul unui departament distinct, care are intreaga responsabilitate pentru a discuta cu agentii economici aceste tipuri de business. De fapt, reesalonarea va fi un tip de business pe criterii de eligibilitate despre a caror aplicare vor fi informati ministrul Finantelor, Guvernul si, in mod automat, si presa. Dar ca e vorba de societatea X sau Y sau de suma nu stiu care, ele nu vor fi facute publice. - Dar, domnule ministru, tarile pe care le-ati mentionat au economii asezate. La noi, de exemplu, vine un patron cu miliarde datorii la stat, pe care nu le plateste, in schimb (poate chiar cu banii datorati) isi cumpara un hotel. In aceasta situatie oricine isi poate spune "ce, eu sunt mai prost sa-mi platesc taxele si impozitele? Mai bine imi cumpar altceva cu banii datorati statului". N-ar fi normal ca pentru eliminarea unor astfel de suspiciuni sa se stie cine beneficiaza de esalonari? - Vom face o dezbatere publica asupra acestui lucru. Daca vom considera ca aceste lucruri trebuie facute publice, o vom face, fiindca toate criteriile vor fi aplicabile tuturor. Nu va fi un criteriu mai avantajos pentru unul sau altul. - Si pana acum au existat criterii si s-au dat - mai mult sau mai putin pe sest - esalonari cu duiumul unora care nu s-au obosit sa le respecte... - Este adevarat. Noi am stabilit anul trecut foarte clar niste criterii. Am ajuns la concluzia ca poate nici ele nu sunt foarte corect determinate. De aceea incercam sa facem acum mult mai transparente aceste criterii. In momentul in care vom fi gata, vom face in mod cert aceasta dezbatere impreuna, sa va spun exact ce am avut in vedere cand am ales aceste criterii. - Suna frumos, asa, in teorie. Insa, avand in vedere precedentele create, cine garanteaza contribuabilului cinstit ca aceste criterii (asa transparente cum vor fi ele) vor fi respectate cu strictete in fiecare caz? - Ne-am gandit la inca o solutie. Sigur, acest lucru poate sa dureze mai mult, dar oamenii nostri lucreaza pentru a crea un sistem informatic de aplicare a criteriilor. La fel ca si in cazul licitatiilor pe Internet, sa aleaga computerul. Nu Popescu sau Ionescu, intr-un mod subiectiv. - Dar, pana atunci, ce garantii exista ca nu se va actiona in mod subiectiv? - Viata ne-a demonstrat pana acum tot felul de nereguli, de incercari de a eluda legea. Eu as pleca insa de la principiul ca aceste lucruri sunt in folosul celor care au nevoie. Nu trebuie sa plecam de la o anumita suspiciune ca exista posibilitatea sa se intample nu stiu ce... - Dar experienta a demonstrat de multe ori contrariul... - Sigur, viata ne-a demonstrat ca da, dar repet: este important sa plecam de la ideea ca aceste criterii vor fi respectate si vor fi aplicate pentru cei care platesc la buget banii respectivi. Pentru ca asta dorim: sa recuperam cat mai multi bani si societatea respectiva sa-si continue activitatea. - Ati discutat cu FMI aceste proiecte? Ei sunt de acord cu esalonarile? - Din punct de vedere principial, avem acordul FMI si al Bancii Mondiale. FMI impartaseste principiul: ca sa imbunatatesti colectarea, trebuie sa gasesti solutii transparente. In discutiile purtate, ei au agreat acest mod de abordare.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite