La Rocar, inca o zi fara salarii, dar fara bataie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Muncitorii de la Rocar si-au continuat, ieri, protestele printr-un miting organizat in curtea fabricii. In jurul pranzului, cei aproximativ 500 de muncitori au propus blocarea, din nou, a Soselei

Muncitorii de la Rocar si-au continuat, ieri, protestele printr-un miting organizat in curtea fabricii. In jurul pranzului, cei aproximativ 500 de muncitori au propus blocarea, din nou, a Soselei Giurgiului, pe motiv ca "negocierile cu APAPS nu au avut rezultatul pe care l-am dorit". "Mai bine sa ne omoare scutierii decat sa crapam de foame", spuneau protestatarii, care povesteau ca, dupa ciocnirea de miercuri cu jandarmii, "acum nu ne-a mai ramas decat sa ne luam la bataie din nou cu ei, sau sa ne inchidem in atelier si sa intram in greva foamei". Unul din veteranii societatii spunea ca e un caz fericit: "Eu sunt unul cu un salariu mare - 3 milioane, bani in mana. Am o sotie pensionara pe caz de boala, o soacra paralizata si doi copii. Numai luna asta am avut de platit la gaze un milion de lei. Traiesc din CAR-uri si din imprumuturi. Acasa mancam doar cartofi si fasole si, din cand in cand, mai punem de-o tocanita cu oase. E sarbatoare cand strang de un parizer sa le pun de sandwich celor mici. Dar eu traiesc bine. Astia din multimea asta abia ce se tarasc de pe o zi pe alta". Muncitorii de la Rocar povesteau ca au ajuns in aceasta situatie dupa ce vechea conducere a dus societatea la limita falimentului prin nerespectarea catorva contracte si prin semnarea altora "care s-au dovedit sinucigase pentru noi". Practic, saracia s-a instaurat la Rocar dupa ce, in noiembrie, a fost reziliat cel mai important contract al uzinei. "Aveam o intelegere de 18 milioane de dolari cu primaria din Constanta. In noiembrie, s-a intrerupt contractul pe motiv ca nu am livrat la timp. Asta fiindca fostul director a promis ca vom livra in trei luni 35 de troleibuze si 90 de autobuze, in conditiile in care societatea nu poate produce mai mult de 10 masini pe luna". Un alt contract acuzat de muncitori a fost cel dintre Rocar si o societate din Oradea, "in care un autobuz era vandut cu 75.000 de dolari in loc de 140.000 de dolari, cat valoreaza in realitate". In aceste conditii - cu toate contractele intrerupte - muncitorii de la Rocar au ajuns sa nu-si mai ridice drepturile banesti in totalitate din luna noiembrie. "Asta in conditiile in care PDSR-ul si-a facut campania electorala aici, iar Nastase si Iliescu - care au venit de cate doua ori in vizite de lucru - au promis ca nu vor lasa Rocarul sa moara". Stransi in sala de sedinte a sindicatului, muncitorii propuneau tot felul de variante de protest. Nici sindicatul, nici reprezentantii administratiei (care indemnau la calm, avand in vedere fortele de ordine stranse, la fereala, in zona) nu mai au credibilitate. Mai mult, chiar si Matei Bratianu - lider BNS - a fost intampinat cu huiduieli. Numai dupa ce acesta a propus ca varianta de protest "trecerea non-stop a oamenilor pe trecerea de pietoni din zona Pietei Giurgiului, in asa fel incat sa nu mai poata trece nimeni", oamenii au hotarat sa-l asculte. Chiar daca a afirmat ca "Stan Popa, presedintele APAPS, v-a mintit, iar Rocar nu va pupa nici un credit de la banca", Bratianu a promis oamenilor ca va negocia, totusi, cu reprezentantii Autoritatii pentru Privatizare si Administrarea Participatiunilor Statului rezolvarea situatiei, singura solutie fiind ca Guvernul sa garanteze un credit minim de 10 miliarde de lei pentru ca Rocar sa-si reia productia si sa-si reinnoiasca contractele. Protestul de ieri s-a incheiat dupa ce reprezentantii administratiei societatii au anuntat ca "exista posibilitatea recuperarii unor bani din facturile pe care Rocar le mai are de incasat". La randul lor, muncitorii au anuntat ca "si maine (astazi - n.n) este posibila declansarea altei blocari a drumurilor, iar de luni vor fi organizate si alte forme de protest".

Societate



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite