Comandorul Mitică Mirea (63 de ani) îşi petrece o bună parte din zi într-unul din atelierele fostei Întreprinderi Mecanice de Material Rulant Craiova, unde se repară locomotive de peste 50 de ani. O parte din imensul atelier comunist e ocupată de Asociaţia Română pentru Propaganda şi Istoria Aeronauticii (ARPIA) Craiova.

VEZI GALERIE FOTO CU AVIONUL ÎN CONSTRUCŢIE

În mijlocul încăperii, în faţa unui aparat de zbor modern, zace o bucată de fier din care se va naşte replica avionului construit de Coandă. Fierătania fără aripi seamănă cu un avion doar dacă e privită din spate, datorită formei aerodinamice creată de cele patru ampenaje. „Momentan, proiectul este la stadiul de 40%, chiar 45%. Se lucrează destul de greu, pentru că nu stăm foarte bine cu banii", explică comandorul Mirea, fost pilot cu o experienţă de mii de ore de zbor la activ.

Proiect de 5.000 de euro

Toţi cei şapte membri ai ARPIA implicaţi în reconstrucţia avionului lui Henri Coandă sunt foşti aviatori sau ingineri cu aceeaşi pasiune: zborul. Proiectul a început în martie, însă documentaţia a fost elaborată încă din decembrie 2009. „Schiţa este cea revizuită din 1965, nu este schiţa originală din 1910, pentru că aia nu mai există, s-a pierdut. Avionul pe care l-a prezentat Coandă la Paris era din lemn, însă noi îl facem din metal ca să zboare", îl completează comandorul Mirea. Motorul va fi împrumutat de la un avion de luptă demilitarizat, un model L 29, fiindcă acesta are aceleaşi dimensiuni cu aparatul proiectat de Coandă.

Proiectul este realizat în proporţie de 40 la sută



În total, proiectul de reconstrucţie al avionului costă 5.000 de euro, iar echipa îşi propune ca în decembrie, când se împlinesc 100 de ani de la primul zbor al avionul cu reacţie construit de Coandă, proiectul să fie finalizat. „Dacă nu vom reuşi să îl facem gata până la iarnă măcar la vara, anul viitor, să fie gata. Atunci vom organiza un miting aviatic, cu ocazia inaugurării noului aeroport. Avionul construit de noi va fi vedeta spectacolului aşa cum a fost replica avionului lui Vuia în Bucureşti", îşi propune preşedintele ARPIA Craiova.

Avion cu motor de Dacie

La 35 de kilometri de locul unde se reconstruieşte avionul din metal al Coandă, un al oltean pune la cale un alt proiect măreţ. Fostul inginer Nicolae Stăncioiu (63 de ani), originar din comuna doljeană Perişor, localitate unde marele savant român a copilărit, plănuieşte reconstrucţia avionului cu reacţie prezentat de Henri Coandă în 1910 la Paris. „Eu nu vreau să fac un avion din metal, eu vreau să fac un avion din lemn, după schiţele originale, identic cu cel pe care l-a făcut Coandă", îşi anunţă planul Stăncioiu. „Schiţa orginală nu mai există, însă ghidându-mă după fotografii vechi de un secol am reuşit să pună cap la cap un proiect de reconstrucţie. Mă costă maxim 1.000 de euro tot proiectul. Este ieftin pentru că îl facem din lemn, aşa cum l-a făcut şi Coandă. Am nevoie doar de mai multe placaje din lemn şi de un motor vechi de Dacie, că se potriveşte", adaugă bărbatul care în tinereţe a fost tâmplatul satului.  

Nicolae Stăncioiu vrea să reconstruiacă avionul ghidându-se după poze



Pensionarul şi-a propus ca după ce va reconstrui avionul să îl instaleze în curtea Muzeului Henri Coandă din Perişor. „Aşa ceva nu s-a mai făcut în ţara asta, deşi e un avion foarte simplu de realizat. Nu ştiu cum de nu s-a gândit până acum un alt nebun ca mine să facă avionul ăsta!", mai spune Nicolae Stăncioiu.

Zborul lui Coandă din 1910

Aeronava Coandă-1910 a fost primul avion cu propulsie prin reacţie din lume. Conceput, construit şi pilotat de Henri Coandă pe când aveanumai 24 de ani, avionul a fost expus de inventatorul român la cel de-al II-lea Salon Aeronautic din Paris, în 1910.


Primul şi ultimul zbor a avut loc în acelaşi an. În decembrie 1910, pe aeroportul Issy-les-Moulineaux de lângă Paris, aparatul pilotat de Henri Coandă a scăpat de sub control din cauza lipsei de experienţă a acestuia, s-a lovit de un zid de la marginea terenului de decolare şi a luat foc.