Facebook, al optulea continent

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Facebook, cea mai populară platformă de socializare din lume
Facebook, cea mai populară platformă de socializare din lume

Cu peste 670 de milioane de utilizatori, „populaţia“ Facebook este aproape egală cu cea a Europei. Cum a ajuns proiectul unor tineri studenţi la o asemenea amploare? În rubrica „Dosar“ din această săptămână, „Adevărul“ analizează evoluţia în timp a Facebook, cea mai populară platformă de socializare din lume.

Exerciţiu de sinceritate: cât timp petreceţi pe Facebook? Probabil mai mult decât credeţi. Fie că recunoaştem sau nu, această reţea de socializare ne-a schimbat viaţa. Cum altfel am fi putut ţine minte datele de naştere ale tuturor colegilor sau ne-am fi putut „spiona" colegii de liceu?

Citeşte şi:
Ce paşi trebuie să urmezi ca să-ţi securizezi datele personale de pe Facebook

Totul a plecat dintr-o cameră de cămin, într-o seară în care trei studenţi la Informatică se plictiseau. Acum, compania a devenit un gigant, iar ei sunt miliardari. Adolescenţi, adulţi, firme, magazine şi produse media. Toate au conturi de Facebook. Numărul utilizatorilor a ajuns acum la peste 670 de milioane. Doar anul trecut s-au creat 250 de milioane de noi conturi. Investitorii nu rămân indiferenţi la astfel de cifre.

Valoarea companiei a urcat, într-un interval de două săptămâni, cu 20 de miliarde de dolari, ajungând astfel la 70 de miliarde. Veniturile pe care le obţine compania din vânzarea de publicitate reprezintă doar o fărâmă din adevăratul său potenţial. Anul trecut, publicitatea afişată a adus Facebook 1,86 miliarde de dolari. În 2011, platforma va câştiga în jur de 3,5 miliarde de dolari în acest fel. În final, va depăşi giganţii Yahoo şi Google la acest capitol. Informaţiile pe care le împărtăşim cu atâta uşurinţă pe „pereţi" sunt o adevărată mină de aur pentru companie.

3,6 milioane de români, pe Facebook

Analiştii spun că această platformă va schimba total faţa industriei publicitare. Ai dat „Like" unei pagini despre fotografie sau pescuit? Pregăteşte-te să vezi reclame la aparate de fotografiat şi undiţe atunci când îţi deschizi profilul! Şi românii au devenit mai prietenoşi. Cel puţin pe Facebook. Dacă în 2008 doar 8.000 de conaţionali aveau conturi pe această platformă, la începutul acestei luni totalul utilizatorilor români de Facebook a ajuns la 3,6 milioane. Tinerii, în special, sunt fanii acestei reţele de socializare. Pe lângă site-ul care leagă prietenii, Facebook poate fi şi o bună metodă de a-ţi urmări partenerul sau de a-ţi organiza calendarul monden. 

Facebook, reţeaua care a acaparat lumea



„Nu ai Facebook, nu exişti", acesta este sloganul care a cucerit întreaga planetă. Gigantul american a reuşit în numai şase ani să ajungă cea mai frecventată reţea de socializare. Hi5, MySpace, Twitter sunt doar câteva platforme de socializare cărora Facebook le-a luat locul. Site-ul facebook.com începe, încet, încet, să creeze dependenţă.

Prietenii, cereri în căsătorie, angajări, revolte şi proteste sunt doar câteva dintre multele lucruri pe care le poţi face pe Facebook. Reţeaua de socializare a devenit, mai mult sau mai puţin, o parte din viaţa fiecărui utilizator. La televizor, la radio, în ziare auzim aproape în fiecare zi cuvântul „Facebook", care în română se traduce „cartea feţelor". Mai mult, telefoanele mobile şi PC Tab-urile au ajuns să fie livrate către cumpărător direct cu aplicaţia Facebook încorporată.

Prezent pe fiecare continent

Reţeaua de socializare a cucerit treptat continent cu continent şi a ajuns să fie prezentă în toată lumea. În America de Nord, continentul cu o populaţie de 528,7 milioane de persoane, 266,2 milioane de locuitori sunt utilizatori de internet. Dintre aceştia mai mult de trei sferturi, respectiv 202,4 milioane folosesc platforma Facebook. Un locuitor al Americii de Nord petrece în jur de 32 de ore pe lună pe internet, dintre care şapte ore le dedică Facebookului. Europa are însă, cei mai mulţi utilizatori ai reţelei.

INFO

Dintre cele aproape 740 de milioane de locuitori, 475 de milioane folosesc internetul, iar aproape jumătate dintre aceştia (205,4 milioane) au conturi pe Facebook. Reţeaua de socializare începe de-abia acum să fie populară în rândul asiaticilior. Deşi 892,7 milioane de locuitori ai continentului au acces la internet, mai puţin de 20% folosesc Facebookul.

Cum a luat naştere „minunea" Facebook

Cine este responsabil pentru acest fenomen? Mark Zuckerberg împreună cu cofondatorul reţelei de socializare, Eduardo Saverin. Acesta a creat Facebookul în 2004 pentru a oferi posibilitatea de a contacta persoane apropiate, dar şi necunoscute. 

Iniţial, Zuckerberg a Conceput site-ul, care atunci se numea thefacebook.com, într-o cameră de cămin al colegiului Harvard, putând fi accesat doar de studenţii din incinta universităţii. În februarie 2004, la doar o lună de la lansare, mai mult de 50% din studenţi erau înregistraţi pe site. Astfel, observând potenţialul domeniului thefacebook.com, fondatorii au hotărât să promoveze site-ul în cadrul mai multor licee şi universităţi din SUA şi Canada. Atrăgând din ce în ce mai mulţi utilizatori, thefecebook.com s-a schimbat, în 2005, în facebook.com pentru suma de 200.000 de dolari, iar fondatorii şi-au schimbat obiectivele către întreaga lume.

Un wall plin de like-uri

Cum funcţionează această reţea de socializare? În primul rând, după ce te înregistrezi şi îţi editezi profilul, ajungi la pagina principală. Aici găsim „peretele" (wall), pe care toată lumea îl poate „murdării". Pe acest „perete" se pot scrie diferite idei, se poate comunica cu alţi posesori de conturi Facebook, se pot recomanda o melodie, un site, un film şi multe altele. De asemenea, atât pe wall, cât şi în tot profilul, găsim mici căsuţe în care sunt inscripţionate vestitele cuvinte „Îmi place" (Like). Astfel, prietenii îşi pot da like-uri între ei la profil, la poze, la comentarii şi la multe alte postări.

Click pentru a mări



Farmville, jocul care a propulsat Facebook

Datorită interesului manifestat de tineri au apărut şi investitorii, iar în septembrie 2006 a avut loc marea lansare a site-ului de socializare în toată lumea. Tot atunci, compania a ridicat restricţiile cu privire la vârstă şi, astfel, accesul pe Facebook a fost permis tuturor persoanelor care au o adresă de e-mail validă şi vârsta de peste 13 ani.

De atunci, cele mai mari companii din domeniul IT&C s-au bătut pentru a cumpăra măcar un procent din acţiunile Facebook. În 2006, Yahoo! şi-a manifestat intenţia de a achiziţiona reţeaua de socializare pentru suma de un miliard de dolari. Zuckerberg a refuzat însă această ofertă. Şi Microsoft şi Google au încercat fiecare, în 2007, să cumpere un procent din companie, însă doar Microsoft a reuşit să achiziţioneze spaţiu de reclamă şi diverse beneficii minore, contra sumei de 240.000.000 de dolari.

Chiar dacă marile corporaţii din domeniul IT&C s-au arătat interesate de această companie, în 2008, Mark Zukerberg a întâmpinat probleme din cauza dificultăţilor de monetizare. Acest lucru a fost rezolvat în 2009 de Farmville, jocul dezvoltat de compania Zynga. Creat special pentru Facebook, jocul presupune o strategie în care utilizatorul are rolul unui fermier care trebuie să aibă grijă şi să-şi dezvolte ferma. Farmville a atras pe Facebook, în 2009, peste 80.000.000 de fani din toată lumea, aproximativ 20% din totalul utilizatorilor Facebook.

Facebook în viaţa românilor

Facebook a intrat şi în viaţa românilor. Timid în 2007, dar a început să devină tot mai prezent pe desktopurile utilizatorilor de internet din România în următorii ani. Aşa a reuşit Facebook să detroneze rapid celelalte site-uri de socializare, cum ar fi Hi5. La începutul lui 2008, Facebook avea doar 8.000 de utilizatori români, în special tineri, dar a crescut lună de lună, depăşind ordinul milioanelor. Dacă înainte, în timpul liber, era la modă să te duci la un film, la un suc sau la club, acum, tinerii preferă să petreacă timpul pe Facebook, să fie la curent cu ce au mai postat prietenii sau ce like-uri au mai primit.

La sfârşitul lui 2010, aproximativ 2,4 milioane de români aveau cont pe Facebook, iar de atunci, reţeaua de socializare a mai atras aproape un milion de utilizatori. Potrivit datelor HTTPOOL România, la începutul acestei luni, Facebook avea 3,35 de conturi deschise în România. Standout, agenţie online care derulează permanent campanii şi proiecte de comunicare pe bloguri şi reţele sociale, a anunţat că numărul de utilizatori români a ajuns la peste 3,6 milioane. 

Sursă de inspiraţie pentru film

INFOGRAFIE

Povestea Facebook, o afacere de succes demarată în camera de cămin, dar, totodată, însăilată cu intrigi, a ajuns sursă de inspiraţie pentru regizorul David Fincher. Lungmetrajul „The Social Network", lansat anul trecut, relatează felul în care a apărut reţeaua de socializare Facebook. Filmul a ocupat în weekendul în care a avut loc lansarea prima poziţie în box officeul nord-american, cu încăsări de 23 de milioane de dolari la sfârşitul acelei săptămăni, în SUA şi Canada. Regizorul l-a ales pe Jesse Eisenberg pentru a interpreta rolul lui Mark Zuckerberg, fondatorul Facebook. De asemenea, în rolurile secundare îi gasim pe Andrew Garfield, care îl interpretează pe Eduardo Saverin, şi pe Justin Timberlake, în rolul lui Sean Parker.

Zuckerberg, milioane de prieteni şi miliarde de dolari

info

Mark Zuckerberg



Mark Zuckerberg a creat prima variantă a Facebook într-o singură noapte, după ce consumase băuturi alcoolice şi scriind în acelaşi timp pe blog. „Sunt uşor ameţit, n-am să mint. Şi ce dacă nu-i nici măcar zece seara într-o zi de marţi? Ce? Am deschis pe monitor caietul cu poze ale studenţilor din căminul Kirkland, iar unii dintre ei au nişte fotografii îngrozitoare. Aproape că vreau să alătur acestor poze nişte imagini cu animale de fermă şi să le cer oamenilor să voteze care dintre ele este mai atrăgătoare", scria Zuckerberg în acea noapte pe blogul său.

În mai puţin de o oră, revenea: „Da, o facem. Nu sunt tocmai sigur cum se vor potrivi animalele de fermă în toată chestia asta (nu poţi fi niciodată cu adevărat sigur când vine vorba de animale de fermă...), dar îmi place ideea de a compara doi oameni". Peste două ore scria: „Să înceapă hackingul". Toate acestea se întâmplau la 28 octombrie 2003. Era student în anul doi la Universitatea Harvard, specializarea Informatică. Nu a terminat niciodată facultatea.

Cel mai tânăr miliardar din lume

Şapte ani mai târziu, la începutul lui 2011, Zuckerberg avea o avere estimată de „Forbes" la 13,5 miliarde de dolari. La 27 de ani, este cel mai tânăr miliardar din lume, ocupând locul 52 în topul realizat de publicaţia americană de business. În acelaşi timp, se situează pe poziţia 40 în rândul celor mai puternici oameni din lume. Revista „Time" l-a numit omul anului 2010 „pentru că a conectat mai bine de jumătate de miliard de oameni". Într-adevăr, Zuckerberg a schimbat modul în care ne trăim viaţa, fie că vrem s-o recunoaştem sau nu. John McCain, contracandidatul lui Barack Obama la alegerile prezidenţiale din 2008 şi actualmente senator american, a declarat că Zucker­berg este cel care a făcut posibilă izbucnirea revoluţiilor din Orientul Mijlociu. Singurul care l-a contrazis a fost Zuckerberg. „Facebook n-a fost nici necesar, nici suficient" pentru a declanşa aceste evenimente, iar dacă n-ar fi fost Facebook, ar fi fost altceva, a declarat el în cadrul Forumului e-G8, eveniment afiliat Summitului G8 care a avut loc la sfârşitul lunii mai în Paris.

Celor care acuză site-urile de socializare că încalcă intimitatea le spune sec că fiecare decide ce şi cât împărtăşeşte celorlalţi. În plus, spune el, Facebook îţi permite să-ţi personalizezi opţiunile de confidenţialitate după bunul plac. „Dacă ar trebui să-mi împărtăşesc numărul de mobil cu toată lumea de pe Facebook, nu aş face-o. Însă pentru că pot alege ca numărul să fie văzut numai de prieteni, o fac", a spus Zuckerberg, care are peste 4,3 milioane de prieteni pe Facebook. 

Mark Zuckerberg



''Facebook n-a fost nici necesar, nici suficient pentru izbucnirea revoltelor din Orientul Mijlociu.''
Mark Zucker­berg fondatorul Facebook

Cum să creşti într-un an cât alţii în şapte

Facebook Inc. valorează acum peste 70 de miliarde de dolari, adică mai mult decât Ford sau Yahoo. Norocul şi întâmplarea n-au însă nicio legătură. Valoarea companiei din spatele celei mai populare platforme de socializare din lume a crescut de la începutul anului cu mai bine de 20 de miliarde de dolari, ajungând acum la peste 70 de miliarde. Compania este privată, însă între investitori de talie mondială precum Goldman Sachs,  Microsoft şi Google se poartă deja lupte pentru dreptul de a cumpăra acţiuni Facebook.

INFO

Veniturile obţinute de organizaţie până acum, de ordinul miliardelor de dolari, reprezintă doar o fracţiune din potenţialul său imens, încă neexploatat: aproape 700 de milioane de creiere. Însă nu doar numărului imens de utilizatori i se datorează succesul ci, mai degrabă, uşurinţei cu care aceştia îşi împărtăşesc preferinţele pe „pereţi".

În domeniul virtual, companiile cresc mai repede. Toţi investitorii au învăţat acest lucru în ultimii ani. Scepticii spun că ne aflăm în mijlocul unei noi bule pe internet. Cifrele, chiar dacă, pe de-o parte, susţin aceste afirmaţii, sunt însă prea bune pentru a putea fi trecute cu vederea. Facebook valorează acum 70 de miliarde de dolari, adică mai mult decât Ford, Yahoo sau eBay.

Din camera de cămin în toată lumea

Valoarea a crescut cu mai bine de 20 de miliarde de dolari de la începutul acestui an. Pe lângă un astfel de avans, evoluţiile în timp ale Google sau Yahoo (companii din domeniu rămase în istorie pentru creşterea spectaculoasă) par lente. Însă tocmai acest ritm rapid îi face pe mulţi să se teamă. În momentul în care investitori mari din întreaga lume aleargă după companii online şi vor cu orice preţ să deţină măcar o mică parte din acest sector, atunci poţi fi convins că te afli în mijlocul unei bule, spun analiştii. Tinerii absolvenţi de informatică de la Harvard şi Yale refuză posturi avantajoase în cadrul unor giganţi IT pentru a-şi înfiinţa propriile companii.

Mark Zuckerberg, fondatorul Facebook, a discutat cu preşedintele american Barack Obama despre nevoia de transparenţă în relaţiile dintre persoane

Mark Zuckerberg, fondatorul Facebook, a discutat cu preşedintele american Barack Obama despre nevoia de transparenţă în relaţiile dintre persoane

Şi asta pentru că nu mai pare deloc greu de crezut că micul tău proiect, pornit într-o cameră de cămin cu ajutorul colegilor, ar putea obţine finanţări de sute de mii de dolari şi ar putea deveni următoarea vedetă din Sillicon Valley, centrul american al tehnologiei. Aceasta este, până la urmă, povestea Facebook. Chiar dacă acum sunt preşedinţi, CEO, directori, antreprenori şi investitori, la început au fost doar câţiva studenţi care au avut o idee. În şapte ani, ideea lor aproape că a devenit substantiv comun. De câte ori pe zi pronunţaţi Facebook?

Investiţii minime, profit uriaş

Investiţiile cu care a pornit la drum proiectul au fost minime. Iniţial, a fost vorba doar de câteva mii de dolari puse la bătaie de fondatori. În iunie 2004 a primit prima finanţare, în valoare de 500.000 de dolari. Investitorul care a pariat primul pe Facebook avea state vechi în online: Peter Thiel, fondatorul serviciului de plată PayPal. 200.000 de dolari a costat cumpărarea domeniului facebook.com (până atunci numele site-ului era TheFacebook). În octombrie 2007 a apărut următorul investitor: Microsoft a anunţat că a cumpărat o participaţie de 1,6% în cadrul companiei pentru 240 de milioane de dolari. Valoarea companiei ajungea astfel la 15 miliarde. Apoi a urmat adevăratul boom.

În primele zile acestui an, gigantul bancar american Goldman Sachs, împreună cu o firmă din Rusia, a cumpărat 10% din Facebook pentru 500 de milioane de dolari. Implicit, valoarea companiei ajungea la 50 de miliarde de dolari. Scandalul a pornit în momentul în care Goldman Sachs a vrut să vândă aceste acţiuni clienţilor săi. Practic, avea loc o licitaţie specifică ofertelor publice iniţiale de acţiuni, numai că firma rămânea privată. Mediatizarea acestui proces a determinat autorităţile americane să avertizeze Goldman că, dacă îşi pune în aplicare planul, tranzacţia ar putea fi declarată ilegală. În final, Goldman a putut vinde acţiunile numai clienţilor din afara SUA.

Din acel moment, valoarea companiei a început să crească într-un ritm şi mai uluitor. Dacă la 3 ianuarie valora 50 de miliarde de dolari, la 15 ianuarie ajungea la 70 de miliarde de dolari. O perioadă s-a vorbit despre cifra de 85 de miliarde. Adevărul este că, până la listare, nu se poate determina cu siguranţă valoarea companiei. În realitate, ea ar putea fi mult mai mare. Analiştii se bazează pe recentul succes al LinkedIn (care şi-a dublat valoarea datorită listării, ajungând la 8,91 miliarde de dolari) când spun că valoarea Facebook s-ar putea ridica la peste 100 de miliarde de dolari.

Google: Am dat-o-n bară!

Săptămâna trecută, reprezentaţii Google, cea mai valoroasă companie online din lume, au recunoscut pentru prima dată că, în urmă cu trei ani, au vrut să încheie un acord de colaborare cu Facebook. Rivalitatea dintre cele două organizaţii a devenit între timp proverbială. Eric Schmidt, preşedintele executiv şi cofondatorul Google, a vorbit despre ameninţarea tot mai mare cu numele Facebook.

„În urmă cu trei ani am scris înştiinţări despre această problemă generală. Ştiam că trebuie să fac ceva şi nu am reuşit să fac asta", recunoaşte el. „Un CEO trebuie să-şi asume responsabilitatea. Am dat-o-n bară", adaugă el, citat de Reuters. Şi pe ce anume se bat toţi aceşti investitori? Facebook va deveni, până la sfârşitul acestui an, liderul mondial în domeniul publicităţii afişate online, depăşind giganţii Yahoo şi Google, potrivit grupului de cercetări privind mass-media Enders Analysis din Londra.

Zuckerberg i-a plătit pe fraţii Winklevoss



Anul trecut, Facebook a câştigat 1,86 miliarde de dolari din publicitate. Anul acesta, cifra se va ridica la 3,5 miliarde, potrivit aceleiaşi surse. Potenţialul este însă imens. Şi nu doar datorită numărului uriaş de utilizatori, ci datorită uşurinţei cu care aceştia îşi împărtăşesc preferinţele pe „pereţi". Pe baza informaţiilor pe care le trimitem astfel în spaţiul public, cei care vor să vândă ceva se pot asigura că reclamele lor ajung exact la cine trebuie. Ai dat „Like" unei pagini despre maşini de teren sau unui blog despre pescuit? Pregăteşte-te să vezi reclame la mărci auto şi undiţe când îţi deschizi profilul!

12 zile este intervalul în care valoarea companiei a crescut cu 20 de miliarde de dolari.

Listarea secolului

Acum, întreaga lume a capitalului aşteaptă cu sufletul la gură listarea Facebook Inc. pe burse. Datele vehiculate diferă, însă sunt relativ apropiate. În timp ce unii analişti spun că oferta publică iniţială de acţiuni ar putea avea loc chiar spre sfârşitul acestui an, alţii o anunţă mai degrabă pentru începutul lui 2012. Proprietarii spun însă că nu au nici cea mai mică intenţie să facă acest lucru. Deocamdată!

Prietenul din Rusia

Fondatorii Facebook au devenit miliardari în dolari. Controversele şi procesele legate de numele platformei de socializare nu au dăunat companiei, ci, din contră, au stârnit şi mai mult interesul investitorilor. Cine sunt cei care au „apucat" o parte din Facebook şi cât au plătit pentru asta? Mark Zuckerberg este principalul său acţionar, cu o participaţie de 24%. Este totodată şi CEO, şi preşedintele companiei. Alături de el, cofondatorii Eduardo Saverin şi Dustin Moscowitz se numără printre principalii acţionari, cu participaţii de 5%, respectiv 6%.

Zuckerberg i-a plătit  pe fraţii Winklevoss

A doua participaţie ca mărime este deţinută de fondul de investiţii Accel Partners. Tot 10% deţine şi compania Digital Sky Technologies (DST) din Rusia. În primăvara lui 2009, DST cumpăra 2% din Facebook pentru 200 de milioane de dolari. Valoarea Facebook ajungea astfel la 10 miliarde de dolari. Până acum, Digital Sky Technologies a investit 800 de milioane de dolari în Facebook.

Bono, printre acţionari

În spatele acestui holding se află, printre alţii, şi miliardarul rus Alisher Usmanov, care ocupă locul 35 în topul celor mai bogaţi oameni din lume realizat de „Forbes". Solistul trupei britanice a cumpărat, în 2010, acţiuni Facebook în valoare de 195 de milioane de dolari. Acum, valoarea acţiunior deţinute de Bono a ajuns la 728 de milioane de dolari.

Războaiele socializării

Reţeaua de socializare Facebook a fost înfiinţată în 2004 de către Mark Zuckerberg şi Eduardo Saverin. Totul a pornit într-o cameră de cămin, iar Facebook s-a vrut a fi, cel puţin la început, o reţea de socializare în cadrul Universităţii Harvard.  Alături de Zuckerberg, Eduardo Saverin este cofondatorul companiei care a investit iniţial suma de 1.000 de dolari. Ideea unei astfel de platforme se pare că a aparţinut însă gemenilor Tyler şi Cameron Winklevoss, care proveneau dintr-o familie înstărită, şi lui Divya Narendra, toţi trei studenţi, la acea vreme, în cadrul Facultăţii Harvard.

După ce a lansat platforna de socializare Facebook, Zuckerberg a fost acuzat de cei doi gemeni pentru încălcarea drepturilor de autor. Procesul dintre aceştia a luat sfârşit în 2009, când Zuckerberg a câştigat litigiul, iar cele două părţi ­s-au înţeles la un acord financiar de 65 de milioane de dolari. Suma a fost plătită de Facebook fraţilor Winklevoss.

Acuzat de furt intelectual

Aceasta a fost însă doar prima problemă pe plan juridic care a înâmpinat-o Facebook. Mark Zuckerberg a avut un conflict şi cu Eduardo Saverin, care, la începuturile reţelei, deţinea 30% din acţiunile companiei. În urma unui proces, cei doi au ajuns la o înţelegere prin care Eduardo Saverin era repus în funcţia de cofondator şi primea 5% din acţiunile Facebook. În timp, se pare că acesta a vândut o parte din acţiuni, rămânând cu doar 2%.

info
Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite